Relationer.
Fra : Martin Korsgaard

Dato : 12-12-04 19:13

Ved "mange-til-mange"-relation mellem 2 tabeller (tabel1 og tabel2),
oprettes en ny tabel (tabel3) med "en-til-mange"-relation til de
oprindelige tabeller (tabel1 og tabel2 er "en"-tabel, tabel3 er
"mange"-tabel).

Ved "en-til-mange"-relation kopieres primærnøglen fra "en"-tabellen (tabel1)
til "mange"-tabellen (tabel3).

Sådan en tabel kaldes ofte en "samlingstabel". Primærnøglen i
samlingstabellen er kopier af primærnøglen fra de oprindelige tabeller.

I en database har jeg en samlingstabel, hvorfra der også er en
"en-til-mange" relation til en helt anden tabel (tabel4)
Mit spørsgmål er: Hvilke felter består primærnøgle af i tabel4?

tabel1 -----> tabel3 <------- tabe2

---> tabel4 (primærnøgle ?)

Martin Korsgaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-12-04 23:04

Martin Korsgaard skrev:

> Mit spørsgmål er: Hvilke felter består primærnøgle af i
> tabel4?

Det er ikke til at sige umiddelbart. Du vil have en fremmednøgle i
tabel 4 der er lig primærnøglen i tabel 3 - og følgelig også svare
til kombinationer af primærnøglerne i tabel 1 og tabel 2. Men om
fremmednøglen i tabel 4 er en del af primærnøglen i tabel 4 eller
ej, afhænger af hvad tabel 4 indeholder og om fremmednøglen er
fornuftig at bruge som grundlag for en primærnøgle.

Husk i øvrigt at en samlingstabel godt kan indeholde andet end bare
en kombineret primærnøgle.
--
Jens Gyldenkærne Clausen