Hjælp til MySql "Where not"
Fra : Anders

Dato : 07-12-04 23:17

Jeg har en tabel med ordre og en tabel med de ordre numre der er blevet
udført.

Jeg vil gerne have de ordre numre der er i orders.orders_id som ikke er i
order_done.orders_id

Jeg har forsøgt mig med følgende query men det er kun det første ordre
nummer fra order_done.orders_id der bliver undladt i resultatet?

SELECT orders.orders_id FROM orders,order_done WHERE orders.orders_id !=
order_done.orders_id

Ved godt det kan gøres næmmere ved at lave en ekstre kulonne i orders men
jeg er ved at lave et eksternt program i til osCommerce og jeg ved ikke om
den ekstra kulonne vil lave problemer

På forhænd tak.
Anders Rademacher

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-12-04 23:35

On Tue, 7 Dec 2004 23:16:44 +0100, "Anders" <ratata10@hotmail.com>
wrote:

>Jeg vil gerne have de ordre numre der er i orders.orders_id som ikke er i
>order_done.orders_id

Kig på de første eksempler på:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Rewriting_subqueries.html

Bl.a. eksemplet:
SELECT table1.* FROM table1 LEFT JOIN table2 ON table1.id=table2.id
WHERE table2.id IS NULL;

--
- Peter Brodersen

Fra : Anders

Dato : 08-12-04 01:48

Takker det virkede

SELECT orders.orders_id FROM orders LEFT JOIN order_done ON
orders.orders_id=order_done.orders_id WHERE order_done.orders_id IS NULL AND
orders.orders_status = 4