6 lego klodser?
Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 12-12-04 19:25

Hej

Jeg sad lige og så nyhederne på TV2. De havde et indslag og en der havde
beregnet hvor mange måder 6 (8 huls) legoklodser kunne samles på.

Han fik det til lidt over 9E8 muligheder, lego selv fik det til 1E8.

Lego indrømmede at de havde lavet en fejl i deres beregning, de havde ikke
taget højde for at der kunne være flere i samme lag.

Men kan det passe at det kun giver en forskel på faktor 9?

Nogen der har et bud på hvor mange muligheder der er?

Br,
Morten

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-04 20:47

Morten Brokjær Klostergaard <mkg@tera.dk.invalid> wrote:

> Nogen der har et bud på hvor mange muligheder der er?

Nu har jeg ingen legoklodser »på mig«; de er nok blevet smidt ud for
længst. Men en idé:

Få fat i seks sådanne. Og se kombinatorisk på mulighederne med:

Antal lag Antal muligheder
1 0
2
3
4
5
6
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-12-04 20:52

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse news:1gop89m.1w8fdeh1hw35gzN%spam@husumtoften.invalid...

> Få fat i seks sådanne. Og se kombinatorisk på mulighederne med:

> [...]

Så enkelt er det jo ikke. Mulighederne i lagene er ikke
uafhængige og det bliver ret vanskeligt at gennemskue
hvilke symmetrier man kommer til at tælle flere gange.

Mvh
Martin

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 12-12-04 20:53

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> [...]
> længst. Men en idé:
>
> Få fat i seks sådanne. Og se kombinatorisk på mulighederne med:

Ja, ja, den er fin. 30 år senere....

Br,
Morten

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 12-12-04 21:53

"Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid> writes:

> [...]
> Men kan det passe at det kun giver en forskel på faktor 9? Nogen
> der har et bud på hvor mange muligheder der er?

Google er din ven :)

Height   Number
2   7.946.227
3   162.216.127
4   359.949.655
5   282.010.252
6   102.981.504
Total    915.103.765

http://www.math.ku.dk/~eilers/lego.html

Fra : Stefan Holm

Dato : 12-12-04 22:21

gnalle@ruc.dk (Niels L. Ellegaard) writes:

> Google er din ven :)

Jo, men hvis man vil kontrollere Sørens udregninger, er de tal han
selv angiver på sin hjemmeside, muligvis ikke det allerbedste
udgangspunkt ...

--
Stefan Holm
"Apocalypse Now is a gay romp. It's the

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-12-04 22:29

"Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> skrev i en meddelelse news:87mzwj44t7.fsf@ruc.dk...

> Google er din ven :)
>
> Height Number
> 2 7.946.227
> 3 162.216.127
> 4 359.949.655
> 5 282.010.252
> 6 102.981.504
> Total 915.103.765
>
> http://www.math.ku.dk/~eilers/lego.html

Desværre får vi ikke specificeret hvad problemet går ud på.
Må der fx kun være 1 klods i bunden?

Mvh
Martin

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-12-04 22:34

Martin Larsen skrev:

> Desværre får vi ikke specificeret hvad problemet går ud på.

Jo.

> Må der fx kun være 1 klods i bunden?

Næh. Eneste krav er, at klodserne skal "sidde sammen".

-Rune

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-12-04 22:55

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse news:41bcb551$0$29439$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> Jo.

Næh det synes jeg ikke.

> Næh. Eneste krav er, at klodserne skal "sidde sammen".

Hænger de sammen, hvis der ikke er understøttelse?

Mvh
Martin

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-12-04 23:01

Martin Larsen skrev:

> Hænger de sammen, hvis der ikke er understøttelse?

Hvad mener du?
To klodser hænger sammen hvis de er duttet sammen.
N klodser hænger sammen, hvis N-1 af klodserne hænger sammen, og den
sidste klods hænger sammen med mindst een af de N-1 klodser.

-Rune

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-12-04 23:23

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse news:41bcbf89$0$14227$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Hvad mener du?
> To klodser hænger sammen hvis de er duttet sammen.

Ok, så er de vist blevet forbedrede i forhold til min erindring.

Mvh
Martin

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-12-04 23:55

Martin Larsen skrev:

> Ok, så er de vist blevet forbedrede i forhold til min erindring.

Lige da legoklodserne kom frem var de meget ustabile, men da de (i
1950'erne?) blev ændret med cylindre der passede imellem dutterne, så
blev de mere robuste. Jeg vil bestemt ikke mene, at det er "snyd" at
sige at to klodser hænger sammen, bare de er duttet sammen.
Hvornår stammer dine erfaringer fra?

-Rune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-12-04 23:55

Martin Larsen skrev:

>Ok, så er de vist blevet forbedrede i forhold til min erindring.

Er du så gammel? Det var vist i 50'erne at de løse legoklodser
var almindelige.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-12-04 00:26

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:3uipr0556ofj1ia33606bc8tsm4k9086f6@news.stofanet.dk...

> Er du så gammel? Det var vist i 50'erne at de løse legoklodser
> var almindelige.

Klodsen med det nye koblingssystem blev lanceret i 1958.

Som jeg erindrer det, kunne de somme tider sidde meget
stramt, men hvis man kun brugte en dut, som jo gav
mulighed for mere vidtløftige konstruktioner for intelligente
børn, sad de ikke altid så godt sammen.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-04 01:16

Martin Larsen skrev:

>stramt, men hvis man kun brugte en dut,

Jeg opfattede Runes "duttet sammen" som "trykket sammen".

--
Bertel

Fra : Rune Zedeler

Dato : 13-12-04 01:33

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg opfattede Runes "duttet sammen" som "trykket sammen".

Ja. Det tror jeg skam også at Martin gjorde.

Havde det hjulpet hvis Martin havde sat en accent på e'et i "en"?

-Rune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-04 01:52

Rune Zedeler skrev:

>Havde det hjulpet hvis Martin havde sat en accent på e'et i "en"?

Ja.

--
Bertel

Fra : Morten Guldager

Dato : 13-12-04 06:36

2004-12-12 Rune Zedeler wrote

> Jo.

> Næh. Eneste krav er, at klodserne skal "sidde sammen".

Jammen, så er det uendeligt mange mulighedder.

Man tager 2 klodser, samler dem i et hjørne.

Så kan man bestemme vinklen trinløst.

/Morten

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 16-12-04 15:28

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message
> 2004-12-12 Rune Zedeler wrote

> Jammen, så er det uendeligt mange mulighedder.
>
> Man tager 2 klodser, samler dem i et hjørne.
>
> Så kan man bestemme vinklen trinløst.

Vinkelen er ikke afgørende for hvordan de sidder sammen!

De sidder ved stup X i hul y.

Br,
Morten

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-12-04 15:49

"Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse news:41c19b7c$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Vinkelen er ikke afgørende for hvordan de sidder sammen!
>
> De sidder ved stup X i hul y.

Den betingelse er ikke særlig smart - man er jo også
nødt til at vide om der er plads til klodsen.

Har du en begrundelse for at tallene ikke skulle være rigtige?

Mvh
Martin

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 16-12-04 20:47

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]
> nødt til at vide om der er plads til klodsen.
>
> Har du en begrundelse for at tallene ikke skulle være rigtige?

Ja og nej. Kun logisk sans, en faktor 9 mellem at bygge i et lag og mange
lag er ikke meget.

Br,
Morten

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 13-12-04 05:31

> Desværre får vi ikke specificeret hvad problemet går ud på.
> Må der fx kun være 1 klods i bunden?

Ingen regler udover at de skal side sammen vha. hullerne og dutterne

Br,
Morten

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 13-12-04 05:31

"Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> wrote in message

> Google er din ven :)
>
> Height Number
> 2 7.946.227
> 3 162.216.127
> 4 359.949.655
> 5 282.010.252
> 6 102.981.504
> Total 915.103.765

Ja, men det er det tal jeg ikke tror på.

Br,
Morten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-12-04 18:12

Morten Brokjær Klostergaard wrote:

> "Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> wrote in message

> Ja, men det er det tal jeg ikke tror på.

Den er sgu' go' nok. Prøv selv at tælle efter

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 14-12-04 10:00

gnalle@ruc.dk (Niels L. Ellegaard) writes:

> Height   Number
> 2   7.946.227
> 3   162.216.127
> 4   359.949.655
> 5   282.010.252
> 6   102.981.504
> Total    915.103.765
>
> http://www.math.ku.dk/~eilers/lego.html

Det skulle ikke være svært at kontrollere det sidste tal (for højde
seks). Lad os antage, at vi kun tillader vinkelrette orienteringer
(for ellers er der et kontinuum af løsninger). Hvis to klodser er
parallele, så er der tre variationer i den ene retning og syv i den
anden, altså 3*7=21 ialt. Hvis de er vinkelrette, er der fem
variationer i hver retning, altså 25 ialt. Hver gang to klodser
hænger sammen, er der altså 21+25=46 muligheder. Der er fem sådanne
samlinger, så det totale tal er 46^5 = 205.962.976. Men det
indeholder løsninger, der er ens pånær rotationssymmetri. Vi kan ikke
bare dele med to, da vi dermed kommer til at trække løsninger fra, der
selv er rotationssymmetriske. De rotationssymmetriske løsninger er
dem, hvor den næste klods er sat i midten af den foregående, enten i
samme retning eller vinkelret, så der er 2^5=32 rotationssymmetriske
løsninger, så det rette tal er (205.962.976-32)/2+32 = 102.981.504.

Så det tal er i hvert fald O.K. De andre vil kræve noget mere
analyse.

Torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-12-04 11:59

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@pc-032.diku.dk> skrev i en meddelelse news:7z65352r18.fsf@pc-032.diku.dk...

> Det skulle ikke være svært at kontrollere det sidste tal (for højde
> seks).

Der er jo angivet en fin formel for ethvert n i Niels's link:
2^n + (46^n - 2^n)/2 (som gælder "single" tårne)

Mvh
Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-12-04 20:11

Torben Ægidius Mogensen wrote:

-snip-

> [...]
> samme retning eller vinkelret, så der er 2^5=32 rotationssymmetriske
> løsninger, så det rette tal er (205.962.976-32)/2+32 = 102.981.504.

Det tal fik jeg også da jeg talte alle mulighederne sammen.

> Så det tal er i hvert fald O.K. De andre vil kræve noget mere
> analyse.

Dem gider jeg sgu' ikke at tælle.

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 12-12-04 22:42

> [...]

> havde beregnet hvor mange måder 6 (8 huls) legoklodser kunne samles
> på. Han fik det til lidt over 9E8 muligheder, lego selv fik det til

Hvordan mon man laver et hurtigt program til at regne det ud? Her er
en halv ide

Man kan starte med at numerere alle de mulige konfigurationer af et
enkelt lag. Derefter kan man begynde at undersøge om to lag kan limes
sammen. Eksempelvis kan de følgende to lag godt limes sammen til en
samenhængende figur på fire klodser

#### #### <--- lag 1
#### #### <--- lag 2

Følgende to lag kan godt være del af en sammenhængende figur 1), men
de kan også være en del af en figur der ikke hænger sammen 2)

#### #### <--- lag 1
#### #### <--- lag 2

1) Her en den sammenhængende figur, der indeholder disse to lag

####
#### #### <--- lag 1
#### #### <--- lag 2
####

2) Her er til gengæld en usammenhængende figur, der indeholder de
samme to lag

####
#### #### <--- lag 1
#### #### <--- lag 2
####

Man kan skrive problemet om til grafteori. Situation 1) svarer
eksempelvis til følgende graf (I denne figur svarer hver stjerne til
en klods og stjernerne er forbundne med streger, hvis de tilsvarende
klodser hænger sammen... sådan en figur hedder en graf).

*
/ \
* *
| |
* *

*

Det burde være muligt at bruge den ovenstående analyse til at lave et
smart program, men jeg kan ikke finde ud af hvordan man laver en smart
datastruktur. Er der ikke en datalog på linien der kan hjælpe?

Så vidt jeg kan se på google, hedder graferne "layered
graphs". Pointen er at en klods i lag n kan kun kan hænge sammen med
en klodser i lagene n-1 og
n+1. http://www.nist.gov/dads/HTML/layeredgraph.html

Niels

Fra : Mikkel Abrahamsen

Dato : 14-12-04 11:27

Niels L. Ellegaard skrev:

> [...]
>
> Så vidt jeg kan se på google, hedder graferne "layered
> graphs". Pointen er at en klods i lag n kan kun kan hænge sammen med

Sådan har jeg ikke selv gjort. Den metode du nævner minder mere om Søren
Eilers'. Jeg har indført et koordinatsystem og ladet klods[1] starte i
(0,0,0,1,3). Det betyder, at dens hjørne med lavest (x,y)-koordinat ligger i
(0,0) og at dens udstrækning i x- hhv. y-aksens retning er (1,3) i forhold
til dens hjørne med lavest (x,y)-koordinat.

Herefter undersøger programmet hvor klods[2] kan sidde. Alle stederne lagres
i et array. Den først fundne placering bliver den aktuelle, dvs. at vi nu
har en konstruktion af 2 klodser. Den vil hedde 1: (0,0,0,1,3), 2:
(-1,-3,1,3).

Herefter findes alle placeringer af klods[3] på konstruktionen af 2 klodser.
Den første vælges og en konstruktion på 4 klodser haves. Således fortsættes
indtil alle den 6. klods' placeringer på den første konstruktion af 5
klodser er talte. Nu vælger den 5. klods sin anden placering og igen tælles
alle placeringer af den 6. klods. Når den 5 klods har stået på alle sine
placeringer på konstruktionen med 4 klodser vælger den 4. klods sin anden
placering. På denne måde fortsættes vha. backtracking.

Det tager mit program ca. 3 timer at udregne alle konstruktionerne med 6
klodser. Med 7 har Søren Eilers og jeg anslået, at der er 70-80 mia. Der er
den ulempe ved min metode at nogen konstruktioner findes flere gange. Lad bk
være antallet af klodser i konstruktionens 1. lag. Hvis en konstruktion ikke
har nogen rotationssymmetri tælles den med 2*bk gange. Hvis den har 180
graders rotationssymmetri tælles den med bk gange. Hvis den har 90 graders
rotationssymmetri tælles den med bk/2 gange. Konstruktioner med 90 graders
rotationssymmetri kan for u-kvadratiske klodser kun laves hvis 4 går op i
antallet af klodser og hvis antallet af klodser er større end eller lig 8.

Det tog mit program en uge at tælle de 29446248496 måder man kan sætte 11
1x2-klodser sammen med hinanden på. Jeg delte arbejdet op i 7 dele (de 7
positioner for 1. klodser) og brugte 3 pc'er til at arbejde på det i
døgndrift! Vi arbejder på at bestemme hvor mange måder 12 kan sættes sammen
på. Det kommer til at ligge på omkring 435 mia.

Søren Eilers og jeg er begge helt sikre på, at vores programmer virker, og
vi får de samme resultater for alle de antal klodser vi har sammenlignet,
til og med 6 2x4-klodser og 8 1x2-klodser.

Venligst
Mikkel Abrahamsen

(ham der var med i tv2-nyhederne)

Fra : kvaerulant

Dato : 13-12-04 08:41

> [...]

>Men kan det passe at det kun giver en forskel på faktor 9?
>
>Nogen der har et bud på hvor mange muligheder der er?

Hvike farver er der? Hvid, Blå, Rød, Sort, Gul. Man kan kun have 5
forskelige.

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 13-12-04 11:43

kvaerulant <haabet2003@yahoo.dk> wrote:

> Hvike farver er der? Hvid, Blå, Rød, Sort, Gul. Man kan kun have 5
> forskelige.

Der findes også gennemsigtige og vist også grå og grønne. Ellers kunne
man jo mærke dem med en tusch....

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 12:23

"Magnus Marius Rohde" <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote in message

> Der findes også gennemsigtige og vist også grå og grønne. Ellers kunne
> man jo mærke dem med en tusch....

Og lyserøde, violette, gennemsigtige i flere farver, etc.
Vores datters har mange forskellige farver som ikke var der da jeg selv
legede med klodser som barn.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Pongo

Dato : 14-12-04 00:02

kvaerulant wrote:
:: Hvike farver er der? Hvid, Blå, Rød, Sort, Gul. Man kan kun have 5
:: forskelige.
Ud fra eksemplerne ser det ud til at alle klodserne skal have samme farve.
Det tæller altså ikke når man bytter rundt på 2 klodser.
/Klods

Fra : Mikkel Abrahamsen

Dato : 14-12-04 11:04

Kvaerulant skrev:

> Hvike farver er der? Hvid, Blå, Rød, Sort, Gul. Man kan kun have 5
> forskelige.

Vi har regnet med at alle klodserne har samme farve.

Venligst
Mikkel Abrahamsen

(ham der var i tv2-nyhederne i søndags)