/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet telekom.
#NavnPoint
refi 3277
severino 2664
transor 1758
Nordsted1 1675
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
pallebhan.. 950
miritdk 945
dk 910
10  Kortoverv.. 810
QoS-router
Fra : JH


Dato : 12-12-04 22:43

Hej



I mit bofællesskab har vi en ADSL-linie der styres af en Speedstream 2601.
Alle beboere har herfra en linie hver. På min linie har jeg så en Linksys
WRT54G til noget trådløs kommunikation. Linksysen understøtter QoS, hvilket
Speedstreamen ikke gør.

Hvis jeg på min Linksys fx prioriterer en Sipura 2000 højt, vil den så blive
prioriteret højt i hele bofællesskabets netværk eller kun i mit lille
netværk?



 
 
Soren Rathje (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Soren Rathje


Dato : 13-12-04 02:04

JH wrote:
> Hej
>
>
>
> I mit bofællesskab har vi en ADSL-linie der styres af en Speedstream
> 2601. Alle beboere har herfra en linie hver. På min linie har jeg så
> en Linksys WRT54G til noget trådløs kommunikation. Linksysen
> understøtter QoS, hvilket Speedstreamen ikke gør.
>
> Hvis jeg på min Linksys fx prioriterer en Sipura 2000 højt, vil den
> så blive prioriteret højt i hele bofællesskabets netværk eller kun i
> mit lille netværk?

Den har du selv svaret på..!

"Linksysen understøtter QoS, hvilket Speedstreamen ikke gør."

/Søren



JH (13-12-2004)
Kommentar
Fra : JH


Dato : 13-12-04 07:10

Ja, men vil sipuraen blive prioriteret højt i hele bofællesskabets netværk
eller kun i mit lille netværk?


>> I mit bofællesskab har vi en ADSL-linie der styres af en Speedstream
>> 2601. Alle beboere har herfra en linie hver. På min linie har jeg så
>> en Linksys WRT54G til noget trådløs kommunikation. Linksysen
>> understøtter QoS, hvilket Speedstreamen ikke gør.
>>
>> Hvis jeg på min Linksys fx prioriterer en Sipura 2000 højt, vil den
>> så blive prioriteret højt i hele bofællesskabets netværk eller kun i
>> mit lille netværk?
>
> Den har du selv svaret på..!
>
> "Linksysen understøtter QoS, hvilket Speedstreamen ikke gør."
>
> /Søren
>
>



Soren Rathje (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Soren Rathje


Dato : 13-12-04 09:57

JH wrote:
> Ja, men vil sipuraen blive prioriteret højt i hele bofællesskabets
> netværk eller kun i mit lille netværk?
>
>
>>> I mit bofællesskab har vi en ADSL-linie der styres af en Speedstream
>>> 2601. Alle beboere har herfra en linie hver. På min linie har jeg så
>>> en Linksys WRT54G til noget trådløs kommunikation. Linksysen
>>> understøtter QoS, hvilket Speedstreamen ikke gør.
>>>
>>> Hvis jeg på min Linksys fx prioriterer en Sipura 2000 højt, vil den
>>> så blive prioriteret højt i hele bofællesskabets netværk eller kun i
>>> mit lille netværk?
>>
>> Den har du selv svaret på..!
>>
>> "Linksysen understøtter QoS, hvilket Speedstreamen ikke gør."
>>
>> /Søren

Kun dit eget netværk.. Udenfor dit netværk er det principielt "først til
mølle" så i dit tilfælde er QoS ikke noget værd.

QoS er først noget værd når den kan kontrolleres hele vejen eller når
båndbredden "udenfor" er større end indenfor (den korte version)..

I ville stå jer i at få noget Bandwidth Shaping i stedet for
Speedstream'en så I kan få en retfærdig deling. Hvis een af dine
bofæller henter film/musik/programmer via P2P så kan I lige så godt
slukke..

Øh, du kunne donere din Linksys til bofællesskabet og lægge en Sveasoft
firmware på..
http://www.sveasoft.com/content/view/3/1/

/Søren

/Søren



Povl H. Pedersen (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 13-12-04 17:51

In article <41bd5944$0$56330$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Soren Rathje wrote:
> JH wrote:
>
> Øh, du kunne donere din Linksys til bofællesskabet og lægge en Sveasoft
> firmware på..
> http://www.sveasoft.com/content/view/3/1/

Og husk, Sveasoft er Open Source og gratis, så helt lovligt at
få hos vennerne / finde på nettet. Sveasoft forsøger dog at bilde
folk ind, at de har rettighederne til den kode som jeg og tusinder af
andre har været med til at skrive og debugge.

--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

Soren Rathje (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Soren Rathje


Dato : 13-12-04 20:24

Povl H. Pedersen wrote:
> In article <41bd5944$0$56330$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Soren
> Rathje wrote:
>> JH wrote:
>>
>> Øh, du kunne donere din Linksys til bofællesskabet og lægge en
>> Sveasoft firmware på..
>> http://www.sveasoft.com/content/view/3/1/
>
> Og husk, Sveasoft er Open Source og gratis, så helt lovligt at
> få hos vennerne / finde på nettet. Sveasoft forsøger dog at bilde
> folk ind, at de har rettighederne til den kode som jeg og tusinder af
> andre har været med til at skrive og debugge.

Cool, nu ved vi hvem vi skal spørge når/hvis vi får problemer med
koden..

Hvis koden er GPL så kan de da hoppe og danse lige så tosset de vil, det
får de da ikke noget ud af... Og hvis de endelig stiller sig på
bagbenene -- "fork" dem..

/Søren
"fork, forking -- (the act of branching out or dividing into branches)"



Povl H. Pedersen (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 13-12-04 21:28

In article <41bdec57$0$56305$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Soren Rathje wrote:
> Povl H. Pedersen wrote:
>> In article <41bd5944$0$56330$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Soren
>> Rathje wrote:
>>> JH wrote:
>>>
>>> Øh, du kunne donere din Linksys til bofællesskabet og lægge en
>>> Sveasoft firmware på..
>>> http://www.sveasoft.com/content/view/3/1/
>>
>> Og husk, Sveasoft er Open Source og gratis, så helt lovligt at
>> få hos vennerne / finde på nettet. Sveasoft forsøger dog at bilde
>> folk ind, at de har rettighederne til den kode som jeg og tusinder af
>> andre har været med til at skrive og debugge.
>
> Cool, nu ved vi hvem vi skal spørge når/hvis vi får problemer med
> koden..

Det er almindelig Linux, og du kan smide alle mulige programmer på
den. Det jeg lige mangler er NFS, så den kan mounte en disk på nettet
og køre programmer herfra. Hvis jeg havde tid og overskud, så lavede
jeg det nok. Kildekoden kan downloades hos Linksys. Det er denne
Sveasoft har ændret lidt på.

For mere info se: http://slashdot.org/~theindividual
Hans journal entries beskriver noget af korrespondancen med Sveasoft,
og hvordan de truer ham med fysisk vold og andet godt.

> Hvis koden er GPL så kan de da hoppe og danse lige så tosset de vil, det
> får de da ikke noget ud af... Og hvis de endelig stiller sig på
> bagbenene -- "fork" dem..

Der er faktisk et par forks derude.

--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

JH (14-12-2004)
Kommentar
Fra : JH


Dato : 14-12-04 20:53

Øv, øv, øv
Og jeg kan virkelig ikke på nogen måde få min router til at "bestemme" på
netværket?
Det er nemlig sådan, at der hvor den gamle speedstream router står (og
adsl-kablet kommer ind), vil personen der bor der ikke have en "trådløs
strålekanon" ind. Så derfor kan jeg ikke bare sådan lige donere linksysen
til fællesskabet!

"JH" <nospam@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
news:41bcbb5f$0$56291$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
>
>
> I mit bofællesskab har vi en ADSL-linie der styres af en Speedstream 2601.
> Alle beboere har herfra en linie hver. På min linie har jeg så en Linksys
> WRT54G til noget trådløs kommunikation. Linksysen understøtter QoS,
> hvilket Speedstreamen ikke gør.
>
> Hvis jeg på min Linksys fx prioriterer en Sipura 2000 højt, vil den så
> blive prioriteret højt i hele bofællesskabets netværk eller kun i mit
> lille netværk?
>
>



Jens G (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Jens G


Dato : 14-12-04 21:15

On Tue, 14 Dec 2004 20:53:03 +0100, "JH" <nospam@nospam.nospam> wrote:

>Det er nemlig sådan, at der hvor den gamle speedstream router står (og
>adsl-kablet kommer ind), vil personen der bor der ikke have en "trådløs
>strålekanon" ind. Så derfor kan jeg ikke bare sådan lige donere linksysen
>til fællesskabet!

Man kan da slå det trådløse fra, og nøjes med at bruge de 4 indbyggede
porte.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G
som bruger Musimi.dk, Bredbåndstelefoni til folket

Soren Rathje (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Soren Rathje


Dato : 15-12-04 08:29

JH wrote:
> Øv, øv, øv
> Og jeg kan virkelig ikke på nogen måde få min router til at
> "bestemme" på netværket?
> Det er nemlig sådan, at der hvor den gamle speedstream router står (og
> adsl-kablet kommer ind), vil personen der bor der ikke have en
> "trådløs strålekanon" ind. Så derfor kan jeg ikke bare sådan lige
> donere linksysen til fællesskabet!

Aha... her er lige noget for vedkommende...

http://zapatopi.net/afdb.html

Og husk, den blanke side skal vende ud..

/Søren



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408183
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste