ZYXEL Prestige 2000W og sipura 2000
Fra : Homemicky

Dato : 12-12-04 19:59

Hej allezusammen

Jeg overvejer, at få noget IP telefoni, men har lige et par spørgsmål. Er
nogen der ved noget, om zyxel Prestige 2000 W, om den telefon kan bruges til
fastnet telefon eller om den kun fungere til IP-IP telefoni?
Hvis den kunne bruges til fastnet telefoni ville jeg koble den sammen med
sipura, og kan man overhoved det?
Lige nu har jeg en trådløs fastnet telefon, men det kunne da være smart,
hvis denne prestige zyxel 2000W kunne tage over, så man både havde
funktionen i ringe til en ip telefon eller en fastnet fra zyxel prestige
2000W.
Det synes jeg at det ville være smart!!!

Med venlig hilsen

Michael

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 12-12-04 20:22

Homemicky wrote:
> [...]
> hvis denne prestige zyxel 2000W kunne tage over, så man både havde
> funktionen i ringe til en ip telefon eller en fastnet fra zyxel prestige

Hej Michael,

Selvfølgelig kan din Zyxel 2000W benyttes til at ringe til fastnettet.
Du skal blot registreres ved fx Musimi.dk eller Telefin.dk for at få en
VoIP gateway.

Hvorfor du vil koble den sammen med en sipura forstår jeg ikke. En
sipura er i princippet det samme som din 2000W, blot er den ikke
trådløs. Du får slet ikke brug for din almindelige trådløse telefon når
du har en 2000W :)

Mvh Thomas Jørgensen

Fra : Homemicky

Dato : 13-12-04 16:38

Hej Thomas Jørgensen

Jeg meget nybegynder indenfor dette område, men har jeg en cybercity
forbindelse med en zyxel 650 router.
Jeg troede egentlig, at man skulle forbinde sipura adpateren til zyxel 650,
sådan at sipura adapteren lavede det analoge signal om til det digtale. Så
nu er jeg faktisk lidt rundt på gulvet! Hvordan tilslutter jeg så Zyxel
Prestige 2000W er det via USB, RJ45, Router eller til hvad?
eller skal jeg anskaffe mig en hel anden router?
Jeg er egentligt klar over at jeg skal tilmelde mig musimi.dk eller
telefin.dk for at få en VOIP gateway, og at det sikkert skal forwardes port
på min router eller hvad?

Med venlig hilsen
Michael Borchmann

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 13-12-04 17:10

Homemicky wrote:
> [...]
> Jeg er egentligt klar over at jeg skal tilmelde mig musimi.dk eller
> telefin.dk for at få en VOIP gateway, og at det sikkert skal forwardes port

Hej Michael,

Jeg kan da godt forstå du er forvirret, for det er jeg også..
Altså: En Sipura sættes direkte til din router, og omdanner SIP til alm.
telefonsignal.
En Zyxel 2000W har WLAN indbygget, og du skal derfor have et WLAN access
point. Eller en router med indbygget WLAN. Det kan din sipura altså ikke
hjælpe med. Til gengæld kan din Zyxel 2000W klare sig selv, sålænge den
blot har WLAN adgang.

Jeg har faktisk også en Zyxel 650R31. Min setup er som følger:

1) Cybercity ADSL (PPPOA)
2) Zyxel 650R31
3) 3COM DSL Router+WLAN
4) Sipura SPA 1001, PC, WLAN, server.

Sipura'en registreret på både Musimi og Telsome. Jeg har en trådløs DECT
tilsluttet (BC6000), og nummervisning virker både på Musimi og Telsome.
Jeg har 2 porte mappet til sipuraen (én til musimi og én til Telsome).

I princippet burde du kunne køre uden port mappings, men en mapning er
klart at foretrække - især hvis du ringer til andre VoIP brugere (IP/IP).

Mvh Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-12-04 17:54

In article <cpkd0k$20o$1@news.cybercity.dk>, Homemicky wrote:
> [...]
> Jeg er egentligt klar over at jeg skal tilmelde mig musimi.dk eller
> telefin.dk for at få en VOIP gateway, og at det sikkert skal forwardes port

Køb en Sipura boks, og en trådløs DECT telefon til 300kr i stedet
for Zyxel Prestige 2000W. Det har jeg gjort. Og DECT har længere
rækkevidde.

Fra : Homemicky

Dato : 13-12-04 20:15

Hej igen

Jeg dummede mig egentlig lige før, det er indlysende at man skal have et
wireless access point., men kom egentlig i tanke om det efter jeg havde
trykket på send knappen.
Men nu har jeg to nye spørgsmål:

Kan jeg ikke bare smide min Zyxel 650 væk og købe en WLan router, fra
d-link eller 3com, der vil ingen grund til, at linien skal gå igennem 2
routere?

Og så det andet spørgsmål. Det der med at købe en dect telefon og en sipura,
så for jeg vel ikke muligheden ringe IP-IP? For er Dect telefon ikke en alm.
telefon??

Tak, fordi I gider at hjælpe!

Med venlig hilsen

Michael

meddelelse news:slrncrri8e.e6.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 13-12-04 21:27

Homemicky wrote:
> [...]
>
> Kan jeg ikke bare smide min Zyxel 650 væk og købe en WLan router, fra
> d-link eller 3com, der vil ingen grund til, at linien skal gå igennem 2

Hvis du har Cybercity, tror jeg ikke du kan smide din Zyxel 650 væk. At
trafikken skal forbi to routere koster kun et par millisekunder.

> Og så det andet spørgsmål. Det der med at købe en dect telefon og en sipura,
> så for jeg vel ikke muligheden ringe IP-IP? For er Dect telefon ikke en alm.
> telefon??

Selvfølgelig kan du ringe IP/IP. Lige for at definere begreberne:

VoIP/VoIP: (eller IP/IP)
1) Du ringer til et nummer som også har en SIP adapter. Hvis det er
samme udbyder, går trafikken automatisk direkte til mellem jeres SIP
adaptere (medmindre der er blokeret for det). Det er normalt gratis, men
Telsome tager alligevel 25 øre i opkaldsafgift!

2) Du ringer til et almindeligt telefonnummer, dog ved et andet VoIP
selskab: Nu betaler du formentlig minuttakst, og trafikken går ikke
direkte. Selvom modtageren også har SIP. Det er ikke så smart.

3) Du benytter en "peering" aftale. Du taster en forvalgskode inden det
ønskede nummer, så der etableres en direkte forbindelse mellem SIP
adapterne. Telsome og Telefin understøtter ikke den slags, men det gør
Musimi.

4) Du ringer direkte til en andens IP adresse. Dette er lidt specielt,
men hvis du kender modtagerens IP adresse, kan du taste denne ind og
ringe direkte, udenom diverse operatører. Det skal dog sættes op, og
ikke alle adaptere understøtter det.

Alle Sipura modellerne understøtter alle de ovennævnte metoder. Så jo,
du kan stadig smide din 2000W ud. Men den har nok et bedre
brugerinterface end en billig DECT telefon.

Mvh Thomas Jørgensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-12-04 21:52

In article <cpkpni$g4c$1@news.cybercity.dk>, Homemicky wrote:

> Kan jeg ikke bare smide min Zyxel 650 væk og købe en WLan router, fra
> d-link eller 3com, der vil ingen grund til, at linien skal gå igennem 2
> routere?

Hvis du bruger eksempelvis CyberCity, så skal du have en router der
kan tale med CyberCitys centraludstyr. Der er vist en Linksys model
der kan (hvorfor vil du købe DLink når Cisco/Linksys koster næsten det samme ?)

Jeg har CyberCity, Cisco 677 router + Linksys WRT54G access punkt, så
> [...]

> så for jeg vel ikke muligheden ringe IP-IP? For er Dect telefon ikke en alm.

Fidusen med en Sipura er, at du sætter almindelige telefoner til, og
hvis du ringer til et IP telefonnummer, så er det gratis. Hvis du
eksempelvis ringer til mit telefonnr = 369469xx fra en Musimi telefon,
så er det gratis. Hvis du ringer til 000393xxx+telefinnr så er det gratis
at ringe fra Musimi til Telefin (så går det gennem FWD som mange har
aftaler med).

Hvis du ringer til et telefonnummer som din udbyder ikke vil kendes
ved som et IP nummer (altså ingen peering aftaler), så sendes det
gennem det almindelige telefonnet til alm. pris.

De fleste seriøse har en aftale med FWD (Free World Dialup), og
man kan ringe til FWD, og herfra blive stillet videre til en
anden med IP telefoni.

Sipura boksen laver altså dine almindelige telefoner om til IP
telefoner kan man godt sige.

Nå ja, og hvis du kender IP adressen på modtageren, så kan du principielt
også ringe direkte til en IP adresse med din gamle trykknaptelefon. Men
det er mere tricky at få til at virke med routere etc.

> Tak, fordi I gider at hjælpe!

Du er velkommen.

Mit setup består af en Sipura 2000 + 1x B&O stationær + 1x Doro DECT telefon.
Kører stabilt. Og kræver ikke at computer er tændt, det er kun min router
der skal være det (+ Sipura'en).

Fra : Homemicky

Dato : 13-12-04 20:16

Hej igen