2 IP Telefoner...?
Fra : Jacob Christiansen

Dato : 12-12-04 19:28

Hej Allesammen!

Jeg har for nylig opdaget fordelene ved Ip telefoni. Indtil videre har jeg
blot benyttet X-Lite til at ringe fra. Jeg vil gerne have en rigtig telefon
og jeg har derfor kigget lidt på de adaptorere. Jeg er ikke helt med på
hvilken en jeg har brug for.

Jeg lever sammen med min australske kæreste, og derfor kunne vi godt tænke
os at kunne lave nogle billige telefonopkald til Australien. Ligeledes kunne
vi godt tænke os at hendes familie og venner kan ringe til hende
fordelagtigt. Ip telefoni virker derfor fordelagtigt fordi vi kan have et
lokalnummer i Australien, men tage telefonen her i Danmark. Mit første
spørgsmål er derfor:
1. Har den fysiske afstand fra udbyderen i Australien en effekt på
lydkvaliteten sammenholdt med ip udbyder her i DK (altså når jeg ringer
gennem Musimi.dk til Australien)?

Herudover vil vi også gerne have et lokalnummer her i Danmark. Altså igennem
Musimi.dk. Er der nogle adaptorere der kan håndtere to abbonementer med to
telefoner i brug samtidigt?

Ang. min forbindelse:

Vi har Stofanet 1024/256 (jeg er ikke 100% på uploaden). Er dette
tilstrækkeligt eller skal vi have fat i noget andet?
Jeg har en Belkin F5D7230-4
(http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37318). Det foruroliger mig lidt
at den ikke kan køre Quality-of-Service, hvilket vil være en klar fordel. Er
der nogle routere i samme prisklasse der kan dette?

Mvh.
Jacob Christiansen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-04 19:45

Jacob Christiansen wrote:

> 1. Har den fysiske afstand fra udbyderen i Australien en effekt på
> lydkvaliteten sammenholdt med ip udbyder her i DK (altså når jeg
> ringer gennem Musimi.dk til Australien)?

Afstanden har ikke større indflydelse på IP-telefoni end alm. telefoni.

> Vi har Stofanet 1024/256 (jeg er ikke 100% på uploaden). Er dette
> tilstrækkeligt eller skal vi have fat i noget andet?

64k/64k er længe rigeligt. Vælger man de rette codecs kan kravet
presses ned omkring ca. 7k/7k.

> mig lidt at den ikke kan køre Quality-of-Service, hvilket vil være en
> klar fordel. Er der nogle routere i samme prisklasse der kan dette?

Med den rette codec og et fornuftigt internet-forbrug er det faktisk
ikke nødvendigt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Christian Flintrup

Dato : 12-12-04 19:46

"Jacob Christiansen" <[DELETE THIS]jjc@[REMOVE THIS]paradis.dk> wrote:

> Herudover vil vi også gerne have et lokalnummer her i Danmark. Altså igennem
> Musimi.dk. Er der nogle adaptorere der kan håndtere to abbonementer med to
> telefoner i brug samtidigt?

Hvis ikke adapteren kan, så kan du måske få lavet en SIP-viderestilling
fra det australske indkaldsnummer til dit musimi-nummer. Altså en
viderestilling af indgående opkald til sip://3694xxxx@musimi.dk

> [...]
> at den ikke kan køre Quality-of-Service, hvilket vil være en klar fordel. Er
> der nogle routere i samme prisklasse der kan dette?

Linksys WRT-54G har i den seneste version af firmwaren en
QoS-funktionalitet. Jeg ved dog ikke hvordan det fungerer. WRT-54G kører
imidlertid Linux og firmwaren er open source. Der findes derfor en del
alternative firmwares, som også byder på QoS-funktionalitet.

--
Mange hilsener
Christian

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 12-12-04 20:13

Jacob Christiansen wrote:

> 1. Har den fysiske afstand fra udbyderen i Australien en effekt på
> lydkvaliteten sammenholdt med ip udbyder her i DK (altså når jeg ringer
> gennem Musimi.dk til Australien)?

Afstanden har en betydning. Du vil formentlig få bedre kvalitet hvis du
ringer til Australien fra din Musimi (og betaler tilsvarende mere), end
hvis du benytter en VoIP udbyder i Australien. Jeg brugte for 14 dage
siden både Telsome og Musimi på en rejse til Kina, og der var mildest
talt ikke meget båndbredde til DK. Ringede jeg via fastnettet (eller
GSM) gik det noget bedre.
Men opret da en konto hos en Australsk VoIP udbyder, og prøv det!

Hvis den australske VoIP udbyder understøtter peering (det gør musimi),
så kan du iøvrigt ringe 100% gratis til det australske selskabs VoIP
kunder. Alternativt kan du ringe direkte til deres IP adresse, men det
kræver jo så at den er fast (ikke så praktisk).

> Herudover vil vi også gerne have et lokalnummer her i Danmark. Altså igennem
> Musimi.dk. Er der nogle adaptorere der kan håndtere to abbonementer med to
> telefoner i brug samtidigt?

Min Sipura 1001 (den billigste) har netop fået ny firmware, og
understøtter to udbydere. Når jeg tager røret af, har jeg klartone fra
Musimi - og hvis jeg trykker # får jeg en ny klartone fra Telsome. Altså
kan du have to helt uafhængige udbydere tilsluttet samtidig. Du kan
desuden modtage opkald på dem begge, og lave konference kald imellem
dem. Det er faktisk ret smart.

> Ang. min forbindelse:
> Det foruroliger mig lidt
> at den ikke kan køre Quality-of-Service, hvilket vil være en klar fordel. Er
> der nogle routere i samme prisklasse der kan dette?

QoS er kun interessant hvis du har en PC tændt samtidig, som kan finde
på at stjæle din båndbredde. Hvis du lader være med at surfe intenst
samtidig, er det ikke nødvendigt med QoS eller prioritering. Og du skal
iøvrigt helt lade være med at downloade/uploade store ting mens du
snakker i telefon. Men det kender du nok fra Xten-lite.

Mvh Thomas Jørgensen

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 14-12-04 15:03

On Sun, 12 Dec 2004 19:27:31 +0100, "Jacob Christiansen" <[DELETE
> [...]

>os at kunne lave nogle billige telefonopkald til Australien. Ligeledes kunne
>vi godt tænke os at hendes familie og venner kan ringe til hende

Jeg bruger et par usb-telefonrør til Firefly/VoIP, som jeg sjovt nok
har købt gennem virbiage.com/Freshtel VoIP udbyderen i Australien.
Prøv at tjekke med Freshtel mht. en konto. De kan også peere med
musimi, så opkald hertil er gratis.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik