Jørgen Sørensen, forvalter på
Fra : Randi Rostrup

Dato : 10-12-04 21:20

I Ehrencron-Müllers Forfatterlexikon står det om presten Thomas Kingo at
han tok teologisk eksamen i 1658 og «blev derefter Huslærer hos
Forvalter paa Frederiksborg Slot Jørgen Sørensen». Året etter ble han
huslærer et annet sted.

Jeg er interessert i å vite mer om denne slottsforvalteren. Siden han
hadde huslærer i 1658-59, må han ha vært gift og ha hatt barn. Vet noen
hvem han er? Kjennes navnet på hans kone og hvem hans barn var? Finnes
det skrevet noe om ham noe sted? (Jeg har undersøkt PHT, men uten
resultat så langt). Dersom det ikke er publisert noe om denne mannen, i
hva slags arkiver kan man da finne opplysninger om ham? Finnes det
f.eks. egne skifteprotokoller for denne typen yrke?

mvh.
Randi Rostrup

Fra : Hugh Watkins

Dato : 10-12-04 23:57

"Randi Rostrup" <rrostru@online.no> wrote in message
> [...]
> hva slags arkiver kan man da finne opplysninger om ham? Finnes det
> f.eks. egne skifteprotokoller for denne typen yrke?

spur Frediksberg Bibliotek ?

Hugh W