/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Huller i markvej
Fra : Dan Andersen


Dato : 09-12-04 22:39

Det har altid undret mig, at der opstår mere eller mindre cirkelformede
huller på en trafikeret markvej / grusvej. Hvorfor er de runde og hvorfor
kun enkelte steder selvom underlaget er detsamme på hele vejen. Selv på lige
vej, hvor der ikke er nogen form for accelration pstår disse huller.
Er der nogen, der har en videnskabelig forklaring eller er det ligeså
uforklareligt som hvor lommeuld kommer fra??

--
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk



 
 
Bertel Lund Hansen (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 09-12-04 23:34

Dan Andersen skrev:

>Det har altid undret mig, at der opstår mere eller mindre cirkelformede
>huller på en trafikeret markvej / grusvej.

Jeg har erfaring med en grusvej ned til vores sommerhus hvor vi
har kørt i 40 år nu (Vi må sku da for helvede snart nå frem!).
Det undrer mig at det hvert eneste år er nødvendigt at fylde op
med grus og skærver. Jeg synes nu mere at hullerne bliver
ellipseformede og ikke pæne cirkler.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Anders Lund (10-12-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 10-12-04 01:34

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
news:eC3ud.1256$Fg.1@news.get2net.dk...
> Det har altid undret mig, at der opstår mere eller mindre cirkelformede
> huller på en trafikeret markvej / grusvej.

Måske det har en sammenhæng med vandpytter? Gætter bare!

(ingen sarkasme, selvom det godt kan lyde sådan)

Mvh
Anders Lund



Flemming (10-12-2004)
Kommentar
Fra : Flemming


Dato : 10-12-04 07:15

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
news:eC3ud.1256$Fg.1@news.get2net.dk...
> Det har altid undret mig, at der opstår mere eller mindre cirkelformede
> huller på en trafikeret markvej / grusvej. Hvorfor er de runde og hvorfor
> kun enkelte steder selvom underlaget er detsamme på hele vejen. Selv på
lige
> vej, hvor der ikke er nogen form for accelration pstår disse huller.
> Er der nogen, der har en videnskabelig forklaring eller er det ligeså
> uforklareligt som hvor lommeuld kommer fra??
>
> --
> Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk
>
>

Hullerne skyldes at vandet ikke kan komme væk fra vejen. Det starter med et
lille hul , dybt nok til at der kan ligge lidt vand måske en fordybning på
5mm, når du kører "ned" i dette hul tømmes det for vand. Det grusmateriale
der ligger i hullet sprøjter med op og hullet er nu blevet størrer og
dybere, det kan nu indeholde mere vand og dermed vil der næste gang der
køres ned i hullet sprøjte endnu mere vand og grus op. Løsningen på
problemet er at sørge for at der er pil-højde på vejen (højest på midten)
eller også kan man lave vejen skrå så vandet løber ud til den ene side. Læg
mærke til at der sjældent er huller på en markvej hvor det går ned ad bakke,
her kan vandet naturligt løbe væk så der ikke dannes pytter. Man kan jo
også lade være med at køre ned i hullerne, så bliver de ikke størrer.


Flemming



Bo Warming (10-12-2004)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 10-12-04 07:38

"Flemming" <sutmin@namnam.nu> skrev i en meddelelse
news:41b94006$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hullerne skyldes at vandet ikke kan komme væk fra vejen. Det starter med
et
> lille hul , dybt nok til at der kan ligge lidt vand måske en fordybning

> 5mm, når du kører "ned" i dette hul tømmes det for vand. Det grusmateriale
> der ligger i hullet sprøjter med op og hullet er nu blevet størrer og
> dybere, det kan nu indeholde mere vand og dermed vil der næste gang der
> køres ned i hullet sprøjte endnu mere vand og grus op.

Kan nogen overhovedet udtænke andre forklaringer.?

Børn på 5 år fornemmer dette, og det kan da ikke være anderledes.

Jeg er ikke ude på at latterliggøre trådstarten, men drengen i Kejserens Ny
klær ville faktisk intuitivt tænke som Flemming og milliarder af drenge som
ham.

Hvis ikke man er handlelammet af lærdom og snobberi for finere forklaringer.
Fx Einstein-matematiske forklaringer. Edison er min mand. Selvom han lod som
om han havde respekt for matematik, da det blev politisk korrekt (og da
Tesla overgik ham vedr transformatorer og vekselstrøm)..

Men da Edison i 1931 forevistes Bells sprit-ny laboratorium bemærkede han,
at med den ORDEN OG RENLIGHED kunne han aldrig have opfundet noget.
Hvor der handles der spildes. Og Einstein og Bohr handlede næsten ikke -
eksperimenter på Princeton - kender nogen eet som Einstein havde berøring
med i de mange år han sad omgivet af mikrofonholdere, spinndoktorer og
vittigheds-forfattere på dette fine universitet?

Huygenske ringe , relativistiske fænomener og astrologiske korncirkler - de
kan ikke bruges til huller i vejen. Men nogen har sikkert prøvet, og
journalister har taget det alvorligt, for de ønsker at jantelovs-handlelamme
drenge-i-kejserens-ny-klær, som tror de er noget.



Dan Andersen (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Dan Andersen


Dato : 14-12-04 09:53

"Flemming" <sutmin@namnam.nu> skrev i en meddelelse
news:41b94006$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> news:eC3ud.1256$Fg.1@news.get2net.dk...
>> Det har altid undret mig, at der opstår mere eller mindre cirkelformede
>> huller på en trafikeret markvej / grusvej. Hvorfor er de runde og hvorfor
>> kun enkelte steder selvom underlaget er detsamme på hele vejen. Selv på
> lige
>> vej, hvor der ikke er nogen form for accelration pstår disse huller.
>> Er der nogen, der har en videnskabelig forklaring eller er det ligeså
>> uforklareligt som hvor lommeuld kommer fra??
>>
>> --
>> Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk
>>
>>
>
> Hullerne skyldes at vandet ikke kan komme væk fra vejen. Det starter med
> et
> lille hul , dybt nok til at der kan ligge lidt vand måske en fordybning
> på
> 5mm, når du kører "ned" i dette hul tømmes det for vand. Det grusmateriale
> der ligger i hullet sprøjter med op og hullet er nu blevet størrer og
> dybere, det kan nu indeholde mere vand og dermed vil der næste gang der
> køres ned i hullet sprøjte endnu mere vand og grus op. Løsningen på
> problemet er at sørge for at der er pil-højde på vejen (højest på midten)
> eller også kan man lave vejen skrå så vandet løber ud til den ene side.
> Læg
> mærke til at der sjældent er huller på en markvej hvor det går ned ad
> bakke,
> her kan vandet naturligt løbe væk så der ikke dannes pytter. Man kan jo
> også lade være med at køre ned i hullerne, så bliver de ikke størrer.
>
>
> Flemming
>
>Lyder som en plausibel forklaring - det med den skrånende vej. Der er dog
>noget der slår mig (AV)- De svenske grusveje er meget mere jævne og selvom
>der kan forekommer huller, er det intet at regne i forhold til danske
>grusveje. Kan de noget vi ikke kan?
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk



Flemming (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Flemming


Dato : 14-12-04 10:52

> >
> >Lyder som en plausibel forklaring - det med den skrånende vej. Der er dog
> >noget der slår mig (AV)- De svenske grusveje er meget mere jævne og
selvom
> >der kan forekommer huller, er det intet at regne i forhold til danske
> >grusveje. Kan de noget vi ikke kan?
> Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk
>
>

Svenskerne spreder klorcalcium på vejene så de ikke støver når man kører på
dem, støv-flugt kan dermed også være en medvirkende faktor. Klorcalcium er
et salt der binder fugten. Jeg tror også at svenskerne i langt højere grad
sørger for at grusvejene er rettet af, da de har så mange kilometer grusveje
og de fleste grusveje i sverige er offentlige.

Flemming



Herluf Holdt, 3140 (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 14-12-04 11:44

Flemming skrev:

> [...] Jeg tror også at svenskerne i langt højere grad sørger for at
> grusvejene er rettet af, da de har så mange kilometer grusveje
> og de fleste grusveje i sverige er offentlige.

Ja, svenskerne kan det dér med grusveje. Jeg tror at de har
videreudviklet John Loudon McAdams teknik "makadamisering"
til noget nær det perfekte. Det er noget med flere lag skærver,
der tilsættes grus og tromles under påsprøjtning af vand.

P.s.: Har selv cyklet mange, lange svenske mil på grusveje i
Lapland. Der var sjældent huller. Men jeg så da et enkelt slemt
hul ude i vejkanten. Det var så til gengæld afmærket med en gren.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere


Martin Larsen (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 14-12-04 12:08

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:41bec3f8$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Flemming skrev:
>
> > [...] Jeg tror også at svenskerne i langt højere grad sørger for at
> > grusvejene er rettet af, da de har så mange kilometer grusveje
> > og de fleste grusveje i sverige er offentlige.
>
> Ja, svenskerne kan det dér med grusveje. Jeg tror at de har
> videreudviklet John Loudon McAdams teknik "makadamisering"
> til noget nær det perfekte.

I DK er det vel ofte sådan at man ikke har spor imod at
antallet af "rekreations"bilister på grusvejene begrænses.

Mvh
Martin



Henning Makholm (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 14-12-04 12:35

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev

>> Ja, svenskerne kan det dér med grusveje. Jeg tror at de har
>> videreudviklet John Loudon McAdams teknik "makadamisering"
>> til noget nær det perfekte.

> I DK er det vel ofte sådan at man ikke har spor imod at
> antallet af "rekreations"bilister på grusvejene begrænses.

Og især er det ofte sådan at grusveje er private.

--
Henning Makholm "Hi! I'm an Ellen Jamesian. Do
you know what an Ellen Jamesian is?"

Bo Warming (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 15-12-04 08:18

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:877jnl6rl8.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...
> Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
> > "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev
>
> >> Ja, svenskerne kan det dér med grusveje. Jeg tror at de har
> >> videreudviklet John Loudon McAdams teknik "makadamisering"
> >> til noget nær det perfekte.
>
> > I DK er det vel ofte sådan at man ikke har spor imod at
> > antallet af "rekreations"bilister på grusvejene begrænses.
>
> Og især er det ofte sådan at grusveje er private.

Glem de søforklaringer - STATsMAGT HANDLER OM JOBSKABELSE FOR VENNERNE, og
kun for at få en skare vejarbejdere i sit sold, asfalteres så meget.



Kai Birger Nielsen (12-12-2004)
Kommentar
Fra : Kai Birger Nielsen


Dato : 12-12-04 11:31

In <eC3ud.1256$Fg.1@news.get2net.dk> "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> writes:

>Det har altid undret mig, at der opstår mere eller mindre cirkelformede
>huller på en trafikeret markvej / grusvej. Hvorfor er de runde og hvorfor
>kun enkelte steder selvom underlaget er detsamme på hele vejen. Selv på lige
>vej, hvor der ikke er nogen form for accelration pstår disse huller.
>Er der nogen, der har en videnskabelig forklaring eller er det ligeså
>uforklareligt som hvor lommeuld kommer fra??

>--
>Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk

Vand er et rigtig godt bud på hvem synderen er:
http://www.freep.com/news/weather/weahome/potholes.htm

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)


Dan Andersen (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Dan Andersen


Dato : 14-12-04 09:50



--

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
news:cph6l1$tni$1@news.net.uni-c.dk...
> In <eC3ud.1256$Fg.1@news.get2net.dk> "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk>
> writes:
>
>>Det har altid undret mig, at der opstår mere eller mindre cirkelformede
>>huller på en trafikeret markvej / grusvej. Hvorfor er de runde og hvorfor
>>kun enkelte steder selvom underlaget er detsamme på hele vejen. Selv på
>>lige
>>vej, hvor der ikke er nogen form for accelration pstår disse huller.
>>Er der nogen, der har en videnskabelig forklaring eller er det ligeså
>>uforklareligt som hvor lommeuld kommer fra??
>
>>--
>>Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk
>
> Vand er et rigtig godt bud på hvem synderen er:
> http://www.freep.com/news/weather/weahome/potholes.htm
>
> mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Ja... det er o en god forklaring, men den omtalte forklaring dækker jo kun
vand, der siver ned gennem asfalt - fryser - ekspanderer og derved laver
ravage..
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk

>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste