"Flemming" <sutmin@namnam.nu> skrev i en meddelelse
news:41b94006$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> news:eC3ud.1256$Fg.1@news.get2net.dk...
>> Det har altid undret mig, at der opstår mere eller mindre cirkelformede
>> huller på en trafikeret markvej / grusvej. Hvorfor er de runde og hvorfor
>> kun enkelte steder selvom underlaget er detsamme på hele vejen. Selv på
> lige
>> vej, hvor der ikke er nogen form for accelration pstår disse huller.
>> Er der nogen, der har en videnskabelig forklaring eller er det ligeså
>> uforklareligt som hvor lommeuld kommer fra??
>>
>> --
>> Mvh. Dan Andersen -
www.dbamott.dk
>>
>>
>
> Hullerne skyldes at vandet ikke kan komme væk fra vejen. Det starter med
> et
> lille hul , dybt nok til at der kan ligge lidt vand måske en fordybning
> på
> 5mm, når du kører "ned" i dette hul tømmes det for vand. Det grusmateriale
> der ligger i hullet sprøjter med op og hullet er nu blevet størrer og
> dybere, det kan nu indeholde mere vand og dermed vil der næste gang der
> køres ned i hullet sprøjte endnu mere vand og grus op. Løsningen på
> problemet er at sørge for at der er pil-højde på vejen (højest på midten)
> eller også kan man lave vejen skrå så vandet løber ud til den ene side.
> Læg
> mærke til at der sjældent er huller på en markvej hvor det går ned ad
> bakke,
> her kan vandet naturligt løbe væk så der ikke dannes pytter. Man kan jo
> også lade være med at køre ned i hullerne, så bliver de ikke størrer.
>
>
> Flemming
>
>Lyder som en plausibel forklaring - det med den skrånende vej. Der er dog
>noget der slår mig (AV)- De svenske grusveje er meget mere jævne og selvom
>der kan forekommer huller, er det intet at regne i forhold til danske
>grusveje. Kan de noget vi ikke kan?
Mvh. Dan Andersen -
www.dbamott.dk