Matematik Ligning
Fra : Dan Storm

Dato : 09-12-04 21:56

Hej NG.

I en aflevering er jeg blevet stillet denne opgave:
--
Opstil ligningen for den rette linie, som går gennem (0,2), og danner
vinklen 35 grader med x-aksen.

--
Dan Storm

http://err0r.dk
storm@err0r.dk

PGP Public key på http://err0r.dk/pubring.pkr

inden for et bestemt område

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 09-12-04 22:08

> Opstil ligningen for den rette linie, som går gennem (0,2), og danner
> vinklen 35 grader med x-aksen.

Lav en ligning i stil med
y=2x+1

Her går linien gennem 0,1 med en vinkel på 45 grader mod x-aksen. Tegn det
evt. hvis det stadig ikke giver mening.

Fra : Dan Storm

Dato : 09-12-04 22:24

Hvis jeg sætter din ligning ind i min graf-regner, kan jeg godt se at
jeg får den 45 graders hældning på 0,1 og hvis ligningen bliver lavet om
til y=2x+2 lægger den sig på 0,2. Jeg ved også godt at hvis jeg ændrer
2x til 3x bliver vinklen mindre på x-aksen, men hvordan regner jeg det
så ud, for at få det til at blive 35 grader ?

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 09-12-04 22:28

"Jakob Nielsen" skrev
> Lav en ligning i stil med
> y=2x+1
>
> Her går linien gennem 0,1 med en vinkel på 45 grader mod x-aksen. Tegn det
> evt. hvis det stadig ikke giver mening.

Det passer da vist ikke med 45 grader ?? I så fald skulle det være y=1x+1

Mvh. Hans

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 09-12-04 22:39

> Det passer da vist ikke med 45 grader ?? I så fald skulle det være y=1x+1

Ups

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 09-12-04 22:32

"Dan Storm" skrev
[snip]
> [...]
> vinklen 35 grader med x-aksen.
> --
> Og sandt at sige, så fatter jeg bjælde af det der! Hvad skal jeg gøre
[snip]

Jeg ved ikke om du vil have svaret serveret. Hvis ikke så prøv at se på
hvordan man kan finde hældningen (a i ax+b) ud fra en linie i et
koordinatsystem. Se derefter på definitionen af tangens.

Mvh. Hans

Fra : Dan Storm

Dato : 09-12-04 23:14

Finder sq ikke ud af det.... Jeg giver op! :) Tak for hjælpen! :)

Fra : Jan Pedersen

Dato : 11-12-04 01:33

"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> --
> Og sandt at sige, så fatter jeg bjælde af det der! Hvad skal jeg gøre med

vi har et førstegrads polynomium hvor funktionsforskriften er: f(x) = a*x +
b er f(0) dvs 2 i dette tilfælde
a er hældnings koefficienten : (f(x2) - (f(x1)) / (x2 - x1)

dvs. tan 35 grd. = a
dvs. f(x) = tan(35)*x+ 2

er det ikke korrekt ?

Fra : Bamse

Dato : 15-12-04 07:36

> --
> Og sandt at sige, så fatter jeg bjælde af det der! Hvad skal jeg gøre med
> denne opgave ?

y(x)=2+[sin(35)/cos(35)]*x

Fra : Jan Pedersen

Dato : 21-12-04 04:43