Hvad er lysledere lavet af?
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 08-12-04 21:53

Hej jeg har søgt lidt på nettet om hvad lysledere er lavet af, men endnu
ikke fundet noget præcist nok svar.

For nogle steder står bare acryl, og glas tråde. Jeg husker også jeg har en
sådan en lysleder lampe, det minder mest om nylon tråde, eller som fiske
line.
Og glastråde hos en glaspuster bliver jo helt hårde og vil jo knække hvis de
bukkes. Dog glasfiber tråde i glasfiber måtter til fx at støbe både af, de
er jo meget bløde, men også meget tynde.

Er der så nogen der ved hvad lysledere består af, og hvad man kan udsætte
dem for, med bukke radius, varme, kulde, fugt? Og om de kan klare
vedvarende buk og bevægelse ved fx maskiner, eller om de bedst til fast og
stillesiddende montering?

På et link stod at en lysleder er mindre følsomme over for forstyrrende
støj, end kobberkabler. Hvordan påvirkes lyset så i lyslederen?

Et link, eller måske jeres erfaringer, med hvad man kan med lysledere og
hvad de består af, vil være ønskeligt.

MVH

Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-04 00:48

Torben V. Mogensen skrev:

>Hej jeg har søgt lidt på nettet om hvad lysledere er lavet af, men endnu
>ikke fundet noget præcist nok svar.

De laves af glas. Jeg ved ikke om acryl også bruges til seriøse
formål.

>Og glastråde hos en glaspuster bliver jo helt hårde og vil jo knække hvis de
>bukkes.

Næ, faktisk ikke. Jeg har trukket glastråde der var måske 1/2 mm
tykke (det var faktisk *rør* - også efter at de var varmet op og
trukket tynde), og ca. 2 meter af sådan et rør kan rundes så
enderne mødes uden at det knækker.

Trådene i lysledere er ufatteligt tynde og kan bukkes meget mere.
De er belagt med en sølvblank overflade (hver tråd) for et kunne
reflektere holde lyset inden i tråden.

>På et link stod at en lysleder er mindre følsomme over for forstyrrende
>støj, end kobberkabler. Hvordan påvirkes lyset så i lyslederen?

Slet ikke.

'Støj' skal forstås som elektronisk støj - altså fremmede
magnetfelter og uvedkommende signaler. Den slags kan slet ikke
genere en lysleder.

http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/Fremtidens+lysledere/Hvad+er.htm

På denne her side:
http://bertel.lundhansen.dk/?page=danske_opfindere
kan du læse en lille, beskæmmende notits om hvorfor Holger Møller
Hansen ikke fik patent på lysledere (fiberoptik). Der er også et
par links til mere info Se næsten nederst på siden).

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 09-12-04 01:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> Trådene i lysledere er ufatteligt tynde og kan bukkes meget
> mere. De er belagt med en sølvblank overflade (hver tråd) for
> et kunne reflektere holde lyset inden i tråden.

Er der ikke noget med at de er lavet så brydningsindexet er forskelligt i
midten, og nær overfladen? Det bevirker at lyset aldrig reflekteres i
overfladen, men bølger frem og tilbage omkring midten. Det er for at sikre
at alt lyset når frem på samme tidspunkt, så der ikke opstår tidsmæssig
udtværing af de meget højfrekvente signaler.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 09-12-04 13:05

Bertel Lund Hansen wrote:
> De er belagt med en sølvblank overflade (hver tråd) for et kunne
> reflektere holde lyset inden i tråden.

Er du sikker på at de er belagt med en overflade, eller det er
fordi brydningsindeks variationen inde i tråden reflektere lyset
tilbage.

Spejle er jo ikke 100% reflekterende, men skift i
brydningsindekset og lave nok vinkler er.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : BJ

Dato : 09-12-04 13:16

"Carsten Svaneborg" <zqex@sted.i.tyskland.de> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er du sikker på at de er belagt med en overflade,

Det har jeg faktisk aldrig hørt om, men man skal naturligvis lære hele
tiden.

--
Bjørn J.

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-12-04 16:08

BJ wrote:

> Det har jeg faktisk aldrig hørt om, men man skal naturligvis lære hele
> tiden.

Jeg kunne i hvert fald ikke finde reference til den metode i bogen
Optical Fibre Communications. Til gengæld er der en masse beskrivelser
af forskellige fiberopbygninger og materialer der hver især fokuserer på
at optimere en bestemt egenskab ved fiberen. Det er en stor videnskab,
og selv om der er temmelig meget teoretisk formelrytteri, så er en
overraskende stor del faktisk baseret på empiriske data.

--
PeKaJe

What good is a ticket to the good life, if you can't find the entrance?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-04 13:44

Carsten Svaneborg skrev:

>Er du sikker på at de er belagt med en overflade, eller det er
>fordi brydningsindeks variationen inde i tråden reflektere lyset
>tilbage.

Det kunne godt se ud som om du har ret. Jeg mener imidlertid at
jeg i sin tid læste at de var belagt med sølv, men det kan være
et vildskud - af min hukommelse eller af en forældet teknik.

--
Bertel

Fra : BJ

Dato : 09-12-04 02:08

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Et link, eller måske jeres erfaringer, med hvad man kan med lysledere og
> hvad de består af, vil være ønskeligt.

Her er lidt til at begynde med:

http://www.arcelect.com/fibercable.htm

PS: COAX kan ny overføre 100 Mbit og kører i laboratorier med 300 Mbit. Jeg
ville ikke undre mig og Gbit snart bliver nået.

--
Bjørn J.

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-12-04 09:31

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> writes:

> Her er lidt til at begynde med:
>
> http://www.arcelect.com/fibercable.htm
>
> PS: COAX kan ny overføre 100 Mbit og kører i laboratorier med 300 Mbit. Jeg
> ville ikke undre mig og Gbit snart bliver nået.

Man kører allerede 10GBit på fiber. Over små afstande (~100m) med
multi mode (10GBASE-SR og 10GBASE-LX4) og op til 40km med single mode
fibre (10GBASE-ER).

Det skulle være til at købe hos Cisco uden problemer og er altså ikke
laboratoriekvalitet.

--
Peter Makholm | Why does the entertainment industry wants us to
peter@makholm.net | believe that a society base on full surveillance

Fra : BJ

Dato : 09-12-04 12:37

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det skulle være til at købe hos Cisco uden problemer og er altså ikke
> laboratoriekvalitet.

Det er jo også ganske fint, hvis man skal lave en ny installation for at
transportere (uhyggelige) store mængder data og evt. se ét (1) TV-program ad
gangen.

Jeg vil uden tøven råde folk til at slå koldt vand i blodet og passe godt på
deres nuværende og fuldt betalte COAX-installation.

Her kan alt klares med fin datamængde og man kan samtidig se samtlige
TV-programmer på alle fjernsyn i husstanden.

Men bevares, nogen har åbenbart råd til at lægge 20 mill. kr. (eller mere)
ud til noget som ingen rigtig kan se nytten af.

--
Bjørn J.

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-12-04 13:32

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse news:41b838ca$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Men bevares, nogen har åbenbart råd til at lægge 20 mill. kr. (eller mere)
> ud til noget som ingen rigtig kan se nytten af.

Kvantekryptering.
Og så kan vi glæde os over at nogen udvikler teknologien
så vi en dag kan få superbillig transmission når patenterne
udløber.

Mvh
Martin

Fra : BJ

Dato : 09-12-04 13:35

KLIP

> Kvantekryptering.
> Og så kan vi glæde os over at nogen udvikler teknologien
> så vi en dag kan få superbillig transmission når patenterne
> udløber.

Tror du selv på at eks. el-selskaberne afskriver eks. + 20 milliarder
kroner..?

Det går som med projekt "Tomatavler".

Forbrugeren får en dejlig stor regning for et komplet fejlslagen
projekt/eventyr.

--
Bjørn J.

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-12-04 09:08

[snip]
> PS: COAX kan ny overføre 100 Mbit og kører i laboratorier med
300
> Mbit. Jeg ville ikke undre mig og Gbit snart bliver nået.

for snart en del år siden da jeg gik på elektronik studiet på DTU
regnede vi på hvor meget man reelt set kan sende igennem et coax kabel
og hvis jeg ikke husker helt forkert så er det faktisk først ve omkring
45gbit at kablet er den problematiske faktor. Her ses selvfølgelig bort
fra støj og antages at skærmning er noget nær perfekt.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Pongo

Dato : 09-12-04 19:57

Torben V. Mogensen wrote:
:: For nogle steder står bare acryl, og glas tråde. Jeg husker også
:: jeg har en sådan en lysleder lampe, det minder mest om nylon tråde,
:: eller som fiske line.

Fibrene i diverse dekorationslamper er sikkert lavet af akryl, men det er
ikke de samme fibre man bruger til kommunikation. Optiske fibre til
kommunikation er lavet af silicium (rent glas) hvor der er tilført
kontrollerede mængder af "urenheder" så brydningsindexet gradvist ædres fra
midten af fibren ud mod overfladen. Lysstrålen (som er en laser i det
ultraviolette område og derfor ikke kan ses) afbøjes hele tiden ind mod
midten. Lysstrålens bane er derfor længere en længden på fibren.

:: Og glastråde hos en glaspuster bliver jo helt hårde og vil jo knække
:: hvis de bukkes. Dog glasfiber tråde i glasfiber måtter til fx at
:: støbe både af, de er jo meget bløde, men også meget tynde.

Der er også grænser for hvor meget en fiber kan tåle at blive bukket, men
typisk er der forskellige forstærkningskapper omkring. Glasfibren er
imponerende tynd. Meget tyndere end det man ser i lamperne.

[...]

Det afhænger nok meget af distancen der skal sendes over. Buk og svagheder
giver dæmpning, ligesom splidsninger også dæmper en smule.

:: På et link stod at en lysleder er mindre følsomme over for
:: forstyrrende støj, end kobberkabler. Hvordan påvirkes lyset så i
:: lyslederen?

Der er jo hele tiden et lille effekttab da en smule af lyset kan smutte ud
af fibren. Urenhederne kan også skabe lidt interference, så de til sidst er
vanskeligt at skelne lys fra ikke-lys. Laseren skal slukke og tænde meget
hurtigt, og i modtager enden skal den lysfølsomme diode aflæse resultatet
med nøjagtig samme frekvens som afsenderen. Dette kan godt skride en smule.
Man bruger lysledere til EMP-sikrede rum, så jeg har vanskeligt ved at
forestille mig noget udefrakommende der kan forstyrre.
Man kan godt benytte flere lasere med forskellige "farver", så man på samme
tid kan sende flere bitstrømme. Jeg vil dog tro at det reducere afstaden
noget.

:: Et link, eller måske jeres erfaringer, med hvad man kan med
:: lysledere og hvad de består af, vil være ønskeligt.

Lidt om fremtidens lysledere:
http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/Fremtidens+lysledere/Forskning.htm

/Klaus

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 10-12-04 21:09

Tak for de gode svar og links.

Troede bare at signalet kunne forstyrres af fx kraftigt magnetfelt, men det
kommer så kun an på kvaliteten af lyslederen, eller dens kerne.

Er der mon et sted hvor der er nogle stumper af lysleder som et rest produkt
et sted i erhvervslivet, så jeg kan lave nogle forsøg med dem?
Jeg har kun en på ca 20 cm, og der kommer fint laserlys igennem.

Torben