Halvcylinder
Fra : NFL

Dato : 08-12-04 20:06

Hej.

Jeg har en opgave, hvor sammenhængen mellem en halvcylinder er givet ved
længden "L" og radius "x" og lyder:

L=(38/x)-x

Så skal jeg gøre rede for, at rumfanget som funktion af radius er:

V(x)=19*pi*x-(pi/2)x^3

Ja, jeg skal vel have fat i formlen for omkreds og rumfang for en cylinder
og de 19 er jo halvdelen, altså en halvcylinder. Men jeg kan ikke forstå,
hvordan V(x) er kommet og slet ikke komme i tanke om, hvordan jeg skal gøre
rede for det. Jeg kan se det passer med antallet af pi'er og radius'er og
det halve, men jeg vil jo gerne vide præcist hvad der sker. Nogen der har
lyst til at forklare det?

Nic

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 08-12-04 20:27

NFL wrote:

> [...]
> og de 19 er jo halvdelen, altså en halvcylinder. Men jeg kan ikke forstå,

"V(x)" læses "rumfanget ved radius x"

Bogstavet V er en forkortelse for volumen (altså rumfang).

> og slet ikke komme i tanke om, hvordan jeg skal gøre
> rede for det.

Det skal du heldigvis heller ikke. Du kan nøjes med at forklare,
at 19*pi*x-(pi/2)x^3 er rumfanget når radius er x.

Hvilken formel for rumfang af cylinder har du?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : NFL

Dato : 08-12-04 21:14

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

>Bogstavet V er en forkortelse for volumen (altså rumfang).

Ja.

>Det skal du heldigvis heller ikke. Du kan nøjes med at forklare,
>at 19*pi*x-(pi/2)x^3 er rumfanget når radius er x.

D.v.s. at når d står i opgaven at jeg skal gøre rede for det, så er det nok
at forklare at formlen er rumfanget, når radius er x?

>Hvilken formel for rumfang af cylinder har du?

V = pi*r^2*h

I opgavens halvcylinder, er radius = "x" og "h" = "L".

>--
>Jens Axel Søgaard

Nic

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 08-12-04 22:01

NFL wrote:

> [...]

Ja.

> V = pi*r^2*h
>
> I opgavens halvcylinder, er radius = "x" og "h" = "L".

Når man indsætter r og h har man:

V(x) = pi * x^2 * L(x)

Hvad får du, når du indsætter L(x)?

--