IP-telefoni og bredbånd
Fra : Jakob Værge

Dato : 11-12-04 23:19

Hvor finder jeg den billigste af subject? kan man ringe til udlandet?
Skal man have en "normal" telefonlinie for at få bredbånd?

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 12-12-04 00:06

www.telsome.dk har den billigste min. pris i hele Danmark.

7 øre/min. til fastnet
78 øre/min. til mobilnet
20,- pr. måned i abonnement
Telefon support

Der er ingen begrænsninger ang. opkald til udlandet. Du kan se alle
udenlands takster på Telsome's hjemmeside.

Du kan få Stofanet, ADSL hos Cybercity, ADSL hos Tiscali eller Webspeed som
Internet udbyder - derved behøver du ikke at betale for et telefon
abonnement.

Men du skal undersøge om nogle af ovenstående er tilgængelige i dit område.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-04 02:20

Kasper Pedersen wrote:

> Du kan få Stofanet, ADSL hos Cybercity, ADSL hos Tiscali eller
> Webspeed som Internet udbyder - derved behøver du ikke at betale for

Stofanet og Webspeed kræver dog at man er kabel-kunde; dvs. man skal
stadig betale for bærelinien.

ADSL på rå kobber lader sig kun gøre hvis der er ledigt rå kobber på
adressen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-12-04 10:17

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message

> Stofanet og Webspeed kræver dog at man er kabel-kunde; dvs. man skal
> stadig betale for bærelinien.

Er du sikker på det?

Jeg tror nu nok det er forskellig fra aftale til aftale lokalt med
beboerforeningerne.

Fx her har vi Stofa TV med adgang til Telia Stofa Net......

Når vi for Ny levendør af Internet, Tv, telefoni osv. så stopper modtagelsen
af Stofa TV, men Telia Stofa Net kører videre, og desiden også TDC´s
selector og Stofa´s Vision Digital. De analoge kanaler stopper stopper, men
de tjenester der kører på kabelnettet kører videre... Men det er noget
aftale halløj, at vi ikke kan komme ud af Telia stofa Net med mindre at
betale stor formue.. men at vi sagtens kan komme ud af Telia Stofa TV....
Spørgsmålet er så om Telia vil forsætte, da der jo nok ikke er mange der vil
betale 50,.- for 50mb når de så kan få en 512/512 ubekrænset for 49,- eller
det der er bedre til gode priser.

Fra : Jens G

Dato : 12-12-04 08:46

On Sat, 11 Dec 2004 23:19:08 +0100, "Jakob Værge"
<Zalasta_Quikos@hotmail.com> wrote:

>Hvor finder jeg den billigste af subject? kan man ringe til udlandet?
>Skal man have en "normal" telefonlinie for at få bredbånd?

Den billigste at komme igang med tror jeg er Musimi, hvis du kan nøjes
med et gratis nummer og softphone. Hvis man vil have et rigtigt
telefonnummer koster det 5kr/måned.

Man kan ringe til udlandet(det er her den største besparelse ligger),
og også her tror jeg Musimi er billigst. Ihvertfald billigere end
Telsome. Til gengæld er Telsome billigst med indenlands telefoni.

De fleste ADSL udbydere kræver at man har et telefonabonnement. Cyber
City kan tilbyde ADSL på "rå" kobber på de centraler de selv har
udstyr på.

Der er også mulighed for bredbånd gennem kabel-TV.

Nogle steder i landet kan man få trådløs internetforbindelse.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 12-12-04 10:20

> Den billigste at komme igang med tror jeg er Musimi, hvis du kan nøjes
> med et gratis nummer og softphone. Hvis man vil have et rigtigt
> telefonnummer koster det 5kr/måned.

Musimi er for folk med et teknisk kendskab, men til mennesker som gerne vil
igang med IP telefoni men samtidigt gerne ville have telefonsupport er
Telsome et rigtigt godt bud.

Fra : Jens G

Dato : 12-12-04 11:24

On Sun, 12 Dec 2004 10:20:27 +0100, "Kasper Pedersen"
<info@"remove"specdep.dk> wrote:

>Musimi er for folk med et teknisk kendskab, men til mennesker som gerne vil
>igang med IP telefoni men samtidigt gerne ville have telefonsupport er
>Telsome et rigtigt godt bud.

Det er lige før jeg vil påstå, at hvis man kan finde ud af at sætte et
e-mail program op, kan man også finde ud af at sætte en softphone som
X-Lite op(derudover skal man bruge et headset, eller minimum en
mikrofon). På den måde kan man få afprøvet IP-telefoni, uden at skulle
ud i en investering på 700kr.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-04 19:41

Jens G wrote:

> Det er lige før jeg vil påstå, at hvis man kan finde ud af at sætte et
> e-mail program op, kan man også finde ud af at sætte en softphone som
> X-Lite op(derudover skal man bruge et headset, eller minimum en

Enig. Musimi har faktisk udførlige anvisninger på hvordan man sætter
X-Lite op.

Jesper G. Poulsen

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 12-12-04 18:15

On Sun, 12 Dec 2004 10:20:27 +0100, "Kasper Pedersen"
<info@"remove"specdep.dk> wrote:

>Musimi er for folk med et teknisk kendskab,

Er det ikke mere korrekt at sige, at musimi giver den enkelte mulighed
for at finpudse det tekniske hvis man vil det? Hvis man simpelthen vil
ha' en konto er det grundlæggende ret enkelt.

....> men til mennesker som gerne vil
>igang med IP telefoni men samtidigt gerne ville have telefonsupport er
>Telsome et rigtigt godt bud.

Har man sædvanligvis brug for for 20 kr. telefonsupport pr. måned
(månedsabonnementet)? Så har Telsome da mange problemer med det
brugervenlige.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 13-12-04 00:52

> Er det ikke mere korrekt at sige, at musimi giver den enkelte mulighed
> for at finpudse det tekniske hvis man vil det? Hvis man simpelthen vil
> ha' en konto er det grundlæggende ret enkelt.

Det kan vi godt være enige om, men størstedelen af alle danskere har ikke
kendskab til alle de parametre som er forbundet med IP telefoni.

Jeg har alt respekt for Musimi og deres koncept - at Jens kan sidde og styre
det alene mand - ja, det tager jeg ganske givet hatten af for !! Det er en
mand med kompetance.

> ...> men til mennesker som gerne vil
>
> Har man sædvanligvis brug for for 20 kr. telefonsupport pr. måned
> (månedsabonnementet)? Så har Telsome da mange problemer med det
> brugervenlige.

Men der er mange mennesker som køber adapteren i Kvickly f.eks, og hvis de
kører med statisk IP adresse på deres netværk er det ikke såre simpelt at
sætte en adapter op - den skal have en IP adresse, DNS, Subnet maske og
gateway. Det er blot min mening, at størstedelen af alle danskere ikke ved
hvad det er. Til dem der ikke ved det.... Ja, så har de telefonsupport -
derfor skrev jeg "men samtidigt gerne ville have telefonsupport".

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 13-12-04 04:31

Kasper Pedersen skrev:

> [...]
> kører med statisk IP adresse på deres netværk er det ikke såre simpelt at
> sætte en adapter op - den skal have en IP adresse, DNS, Subnet maske og

Hvis man ikke har en DHCP-server, kan man nok også finde ud at give
adaptoren en IP-adresse.

> Det er blot min mening, at størstedelen af alle danskere ikke ved
> hvad det er.

Størstedelen af danskerne har en DHCP-server.

> Til dem der ikke ved det.... Ja, så har de telefonsupport -
> derfor skrev jeg "men samtidigt gerne ville have telefonsupport".

Og Musimi har forum-support.

Der er endda Telsome-kunder, der får hjælp i Musimis forum.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 13-12-04 08:48

> Hvis man ikke har en DHCP-server, kan man nok også finde ud at give
> adaptoren en IP-adresse.

Ja, okay.

> [...]

> Til dem der ikke ved det.... Ja, så har de telefonsupport -
> derfor skrev jeg "men samtidigt gerne ville have telefonsupport".

Ja, okay.

> Der er endda Telsome-kunder, der får hjælp i Musimis forum.

Ja, det er rigtigt.

God jul og godt nytår til alle herinde

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 14-12-04 14:59

On Mon, 13 Dec 2004 00:51:40 +0100, "Kasper Pedersen"
<info@"remove"specdep.dk> wrote:

>Ja, så har de telefonsupport -
>derfor skrev jeg "men samtidigt gerne ville have telefonsupport".

De er jeg fint klar over. Men tænk over det - når man har fået sat det
hele op, og det tager forhåbentligvis ikke over en måned, hvad bruger
man det så til? Man betaler stadig 20 kr./måned?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 14-12-04 15:19

> De er jeg fint klar over. Men tænk over det - når man har fået sat det
> hele op, og det tager forhåbentligvis ikke over en måned, hvad bruger
> man det så til? Man betaler stadig 20 kr./måned?

Det er rigtigt, men hvor hurtigt har man brugt de 15,- som er forskellig fra
Musimi til Telsome i abonnementsgebyr når Telsome's danske min. takster er
landets bedste?

Ja, det er naturligvis et spørgsmål om hvor meget vedkommende bruger sin
telefonen.

Dagstaksten til mobiltelefoner hos Telsome er en halvering af Musimi's pris.
Med lidt hurtig hovedregning kan jeg nu sagtens se hvad der bliver billigst
i den sidste ende.

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 14-12-04 18:09

On Tue, 14 Dec 2004 15:19:12 +0100, "Kasper Pedersen"
> [...]

>Med lidt hurtig hovedregning kan jeg nu sagtens se hvad der bliver billigst

Det er i sidste ende et spørgsmål om, hvor meget man ringer, og
specielt ringer til mobiltelefoner. Da musimi havde "krav" om at man
ringede for min. 50 kr/måned (ikke længere tilfældet), havde jeg et
frygteligt hyr med at nå det beløb, fordi musimis takster er så
utroligt lave. Kombinationen musimi/Telmore fungerer fint for mig.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik