IP PBX central
Fra : Lars Hansen

Dato : 08-12-04 21:29

Vi er en mindre virksomhed der er placeret geografisk med 2 kontorer i DK,
og et i SV.

Jeg kunne godt tænke mig at vi kunne snakke sammen via IP internt, som vist
er let nok, men er der en som kan fortælle lidt om man kan sætte et forholds
billigt system op så alle indkomne opkald til firmaet i Danmark bliver
viderestillet til Sverige, og som så igen kan stille samtalen om til et af
de to andre kontorer via IPtelefoni, så vi og kunden ikke kommer til at
betale for samtalen mellem de forskellige kontorer.

Hvad skal der til af Hardware, er der et eksisterende system man kan læse
om, eller er der andet som jeg bør vide noget om før jeg kaster mig ud i et
eller andet fjollet forsøg?

Ser frem til hjælp hvis der er en som ved noget om det, tak.

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-12-04 23:28

"Lars Hansen" <lars@voresfamilie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om, eller er der andet som jeg bør vide noget om før jeg kaster mig ud i

Der er lidt forskellige løsningsmodeller, f.eks:

PBX monteret på hovedlokation. VPN-tuneller til øvrige lokationer, hvor der
er opsat stand-alone IP-telefoner

PBX monteret på alle lokationer med VPN-tuneller imellem

Hvad der er bedst skal nok vurderes fra situation til situation.. Det er nok
også meget afhængigt af den valgte hardware.

Jeg vil ikke anbefale ét produkt frem for andre, da mine egne erfaringer er
bygget på Avaya's IP Office platform, som du kan studere her:
http://www.avaya.com/gcm/master-usa/en-us/products/offers/ipoffice.htm
Da jeg ikke har praktisk erfaring med andre producenters platforme, skal jeg
ikke gøre mig til smagsdommer! Jeg ved dog at IP Office'n er stærk på
prisen, og teknikken kan jeg personligt stå inde for!

Håber det kan bruges til at komme lidt videre.

MVH
Kent Glerup

Fra : Jørgen H. Andreasen

Dato : 09-12-04 15:23

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> ikke gøre mig til smagsdommer! Jeg ved dog at IP Office'n er stærk på
> prisen, og teknikken kan jeg personligt stå inde for!

Jeg har også netop afleveret en løsning med 4 Avaya-centraler placeret rundt
i Europa. Til prisen er løsningen meget avanceret. Der er indbygget en form
for netværk, sådan at man kan ringe til lokalnumrerne på de andre centraler.
Der er også indbygget LCR, hvilket vil sige, at når du ringer et
telefonnummer, finder centralen selv ud af om den skal bruge de danske eller
svenske bylinier.

/Jørgen A.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 09-12-04 21:58

> [...]
> et eller andet fjollet forsøg?
>
> Ser frem til hjælp hvis der er en som ved noget om det, tak.

Hej.

Prøv at få et tilbud på en LG IPECS fra TDC. Den er billig og så har den
samtlige faciliteter som en alm. PABC har.

Hilsen

Henning

Fra : Soren Rathje

Dato : 10-12-04 16:45

Lars Hansen wrote:
> [...]
> mig ud i et eller andet fjollet forsøg?
>
> Ser frem til hjælp hvis der er en som ved noget om det, tak.

Hvis du ikke har noget imod at "smøje ærmerne op" selv så kan det gøres
meget billigt.

www.asterisk.org er en IP PBX løsning som understøtter TDM, TDMoE, ISDN,
SIP, SCCP (Cisco), MGCP, H.323 og IAX.

Asterisk har/kan alt det en moderne Class 5 central har/kan og mere til.
http://www.voip-info.org/wiki-Asterisk

Kommercielle versioner af Asterisk kan findes her:
http://www.voip-info.org/wiki-Asterisk+system+vendors

fx. http://www.transtech.dk eller http://edvina.net (sverige)

Jeg bruger selv Asterisk hjemme på en 2.6 GHz Celeron 256 MB RAM til
under 2.000 kr. og har bl.a. tilknyttet DID numre i London og New York
via IP Telefoni.

/Søren

Fra : Lars Hansen

Dato : 13-12-04 17:37

Tak til alle, jeg har nu været rundt på de forskellige sider, og må indrømme
at det er et spændende område.

Prismæssigt er der stor forskel på hvad der er til en lille virksomhed som
vores. Så det gælder om at være på vagt.
Jeg tror vi prøver en Asterisk PBX, når vi har fået støvet en maskine op et
sted.

Tak for hjælpen.
Lars Hansen