stor viden om ernæring - hvor kan det brug~
Fra : Carsten Christiansen

Dato : 12-12-04 09:25

Hej NG

Dette er måske OT, men jeg håber at i vil bære over med mig. Sagen er den at
min hustru gennem flere års alvorlig sygdom har læst sig til en imponerende
viden om madvarer og ernæring. Hun har store problemer med overfølsomhed mm.
overfor flere madvarer og har måttet indse at det danske sundhedssystem
ganske enkelt er uvidende overfor den slags.

Klimakset kom da hun fornyligt var til diætist efter henvisning fra hendes
læge, hvilket endte med at hun i 1½ time sad og belærte diætisten om
ernæring!! Hendes helbredsituation er i hastig fremgang, men det er
udelukkende et resultat af den viden hun selv har tilegnet sig. Det skal
bemærkes at hun bl.a er blevet diagnostiseret som havende kronisk eksem i en
sådan sværhedsgrad at lægerne ikke havde set noget der var værre.

Nu er hun 100% eksemfri og rører ingen former for medicin, og har ikke gjort
det i over 1 år. Dette har hun udelukkende klaret ved at lægge kosten om på
et meget højt videnskabeligt plan.

I mine øjne er der mange sygdomme og dårligdomme der kan afhjælpes med den
rigtige kost, og her kan diætister ikke hjælpe(vores erfaring dog) . De er
sikkert gode nok hvis man har relativt simple problemer, men min hustrus sag
har været alt andet end simpel, og derfor kunne de ganske enkelt ikke
hjælpe.

Sagen er så den at hun ikke er dansk, har ingen uddannelse indenfor ernæring
eller en uddannelse der kan brugs her i DK, men vil gerne have mulighed for
at udnytte den viden hun har når hun er 100% rask. I mine øjne er hun ganske
enkelt en uudnyttet ressource indenfor ernæring, så når hun er på 100% igen
er jeg overbevist om at hun vil være i stand til at hjælpe mange mennesker

Er der nogen der har nogen forslag til hvorledes hun bedst kan udnytte denne
viden, altså uden at skulle bruge 3 år på skolebænken for at lære noget hun
allerede ved.

På forhånd tak, Carsten

PS. hvis denne hører til i en anden NG, så sig lige til

Fra : Nielsen

Dato : 12-12-04 11:14

"Carsten Christiansen" <casseFJERNES@pc.dk> wrote in message

> [...]
denne
> viden, altså uden at skulle bruge 3 år på skolebænken for at lære noget

Skrive en bog om det?

I øvrigt kan jeg kun give dig ret i at sundhedsvæsenet ikke kender til dette
problem, og jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre lidt mere om hvad din
kone har erhvervet sig af viden. Måske kan hun hjælpe mig. Skriv gerne til
min mail (men fjern 2 fjern)

Nielsen

Fra : JytteJ

Dato : 12-12-04 13:38

"Carsten Christiansen" <casseFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> denne
> viden, altså uden at skulle bruge 3 år på skolebænken for at lære noget

Jeg tror virkelig ikke det bliver muligt for din kone at kunne
videreformidle sin viden til en større kreds, uden at kunne smykke sig med
en eller anden titel. Men hvad med at gennemgå en alternativ
sundhedsuddannelse ?
Prøv at kigge på dette hus, hvor de bl. a. også driver forskning, og er ret
seriøse. www.sundhedshuset.dk
Held og lykke.
PS. Jeg ville nu heller aldrig selv, henvende mig til en totalt uudannet
person. Det _kan_ måske være godt, men sandsynligheden er ikke ret stor, og
sådan tror jeg de fleste tænker, og vel også bør tænke.
Tænk på de historier man sommetider hører om kvaksalvere osv.

VH.
Jytte

VH
Jytte

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-04 15:04

> [...]

denne
> viden, altså uden at skulle bruge 3 år på skolebænken for at lære noget

Desværre kommer man nok ikke uden om en officiel uddannelse, hvis hendes
viden skal kunne bruges ifm. job.

Hvis hendes viden skal bruges, så andre mennesker kan få glæde af den, så
kan en hjemmeside eller en bog vel være vejen frem.

Har forøvrigt selv en moster, der også har sat sig utroligt meget ind i
ernæring, efter en tarmsygdom ( Crohns sygdom ) + anden sygdom.
Det virker også til, at have hjulpet hende, så hun har det nogenlunde i dag.
Er ikke helt inde i alle hendes regler omkring kost, men ved at hun bl.a
undgår en masse forskellige ting og derudover spiser hun en masse bananer.

Fortsat god bedring til din hustru. Håber at i finder en måde, så hun kan
dele sin viden med verden....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-12-04 18:23

Buffy wrote:

> [...]
> undgår en masse forskellige ting og derudover spiser hun en masse bananer.

Og det er netop den slags, der gør det svært at trænge igennem med den
viden, man har opsamlet. For det kan være umuligt for andre at
gennemskue, om den er korrekt eller ej.

Det kan være en person har fået det bedre efter at have spist eller
undgået specielle fødevarer, men det er umuligt at vide, om det er et
tilfælde, om der spiller andre ting ind - eller om det er indbildning.
For eksempel har valget af fødevarer mig bekendt ingen effekt på Crohns
sygdom, så hvis mosteren har mærket en forskel, kan det skyldes den
"anden sygdom" eller blot en tro på, at der er en virkning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-04 19:41

> Og det er netop den slags, der gør det svært at trænge igennem med den
> viden, man har opsamlet. For det kan være umuligt for andre at
> gennemskue, om den er korrekt eller ej.

Ja, det er nemlig meget svært at gennemskue. Nu har hun talt en masse en
overgang, til hele familien om hvad man måtte og ikke måtte spise. Bl.a er
vi jo flere i familien, der lider af forskellige former for eksem /
hudsygdomme og så overvejer man selvfølgelig engang imellem om hun har
ret...

> For eksempel har valget af fødevarer mig bekendt ingen effekt på Crohns
> sygdom, så hvis mosteren har mærket en forskel, kan det skyldes den
> "anden sygdom" eller blot en tro på, at der er en virkning.

Nu kender jeg ikke selv så meget til Crohns sygdom, andet end at min moster
er blevet opereret et utal af gange. Det er dog en del år siden, at hun blev
opereret for det sidste gang.
Hendes anden sygdom, var bl.a. en discoskolaps ( staves ? ), hvor hun blev
fejlopereret, så hun kun kunne ligge ned i 2 år, indtil hun blev opereret
igen på et privathospital. I forbindelse med dette, har der så også igen
været en masse problemer med hendes mave og andre ting og det er så her hun
mener, at bl.a kostændringerne har hjulpet, så vidt jeg har forstået hende.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-12-04 20:07

Buffy wrote:

> Nu kender jeg ikke selv så meget til Crohns sygdom, andet end at min moster
> er blevet opereret et utal af gange.

Jeg kender den fra nærmeste hold, er dog "kun" blevet opereret to gange
for den.

> Hendes anden sygdom, var bl.a. en discoskolaps ( staves ? ), hvor hun blev
> fejlopereret, så hun kun kunne ligge ned i 2 år, indtil hun blev opereret
> igen på et privathospital.

Det er meget surt, godt at hun er kommet op igen. Men jeg har svært ved
at tro, at en diskoprolaps (
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/diskusprolaps.htm ) på nogen måde
kan påvirkes af valget af fødevarer. Og på ovenstående link nævnes intet
om, at en diskoprolaps kan påvirke maven.

Men det kan være meget svært at overbevise folk, der føler, at en
kostændring har hjulpet dem, så lad endelig være med at sige noget til
hende. Blot synd, hvis hun føler, at hun ofrer sig kostmæssigt på grund
af helbredet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : JytteJ

Dato : 12-12-04 21:43

> [...]
> kostændring har hjulpet dem, så lad endelig være med at sige noget til
> hende. Blot synd, hvis hun føler, at hun ofrer sig kostmæssigt på grund af

Læste engang en bog af Bobby Zachariae som bl.a. omhandlede placeboeffekt.
Konklusionen var simpelthen at det meget ofte ikke var medicinen som hjalp!!

Det med at tro på noget eller have en overbevisning, skal man ikke kimse af,
når det drejer som om helbredelse.

Og hvis folk føler sig bedre til pas er det jo godt, så kan det vil egentlig
være lidt ligemeget HVAD der gør dem raske.

VH
Jytte

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-12-04 22:41

JytteJ wrote:

> [...]
>
> Og hvis folk føler sig bedre til pas er det jo godt, så kan det vil egentlig
> være lidt ligemeget HVAD der gør dem raske.

Vi har flere gange haft en lignende debat i alternativ-gruppen. Hvis det
ikke skader, har du ret. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på de
tilfælde, hvor folk "piner" sig selv på forskellige måder i den tro, at
det er det, der hjælper. Og endnu værre, når der er fidusmagere eller
godtroende "healere", der tjener penge på noget som reelt ikke har nogen
helbredende effekt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis Tetris-spil og kabaler

Fra : JytteJ

Dato : 13-12-04 10:23

> [...]
> det er det, der hjælper. Og endnu værre, når der er fidusmagere eller
> godtroende "healere", der tjener penge på noget som reelt ikke har nogen

Det kan vi kun være enige om. Men modsat at tro at traditionel medicin bare
altid er godt og bedst, er at gå galt i byen. Og der kan meget tit også
stilles spørgsmål omkring en traditionel behandling.

VH.
Jytte

Fra : Rado

Dato : 13-12-04 12:40

On Sun, 12 Dec 2004 21:43:21 +0100, "JytteJ" <missmerkur@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det med at tro på noget eller have en overbevisning, skal man ikke kimse af,

Helt enig. Jeg levede selv i mange år på en bestemt kost som jeg havde
fået at vide kunne kurere alle sygdomme og give et fantastisk helbred.
Teorien bag den lød da også særdeles logisk (og jeg mener stadig, på
trods af mine senere erfaringer, at principperne bag den her diæt kan
bruges konstruktivt i visse sammenhænge), så jeg troede fuldt og fast
på den. Jeg fik det da også meget hurtigt helt fantastisk og var stort
set ikke syg i hele den periode - mine tidligere mange forkølelser,
influenza halsbetændelser osv. forsvandt bare ud i den blå luft.

Så på et tidspunkt begyndte jeg at få forståelse for psykens betydning
for helbredet, og læste forskellige bøger om dette. Samtidig erfarede
jeg at en af de største eksperter og fortalere for den her diæt jeg
fulgte døde af kræft efter at have levet af den i 25 år, på trods af
at diæten i sig selv skulle kunne helbrede og beskytte imod kræft. Jeg
mødte andre der havde lignende dårlige erfaringer med den.

Og så mistede jeg selvfølgelig ligesom lidt af troen på det hele. Og
så begyndte jeg selv at blive syg. Jeg fik pludselig
mellemørebetændelse i flere måneder, noget jeg ikke havde haft i 15
år. Og det skete lige efter en oplevelse jeg havde der påvirkede mig
en hel del psykisk. Andre lignende sygdomsoplevelser fulgte, hvor jeg
også fornemmede en klar sammenhæng mellem min psykiske tilstand og de
problemer jeg havde.

Det gik også op for mig hvorfor der var folk der tilsyneladende blev
helbredt for de samme sygdomme gennem diæter og diverse metoder der
ofte i teori og praksis var i direkte modstrid med hinanden. Det var
ikke metoderne, medicinen eller diæterne der helbredte dem, men
simpelthen deres tro på det de gjorde. En masse ting der havde været
et mysterrium for mig gennem mange års studier og personlig afprøvning
af alternative metoder faldt pludselig naturligt på plads i lyset af
den her nye viden.

Jeg har siden eksperimenteret konstant med det her på min egen krop,
og lavet masser af research på emnet, og alt hvad jeg har oplevet i
den sammenhæng har kun yderligere bekræftet de her ting for mig,

>Og hvis folk føler sig bedre til pas er det jo godt, så kan det vil egentlig
>være lidt ligemeget HVAD der gør dem raske.

Det er jeg på sin vis enig i. Problemet er bare at hvis man - som jeg
gjorde det - mister troen på det der holder en rask, så er man til
dels tilbage hvor man begyndte. En sådan oplevelse er dog bestemt ikke
værdiløs, for den giver jo netop en personlig erfaring som, hvis man
forstår at sætte den ind i dens rette sammenhæng, giver en indsigt i
forholdet mellem sundhed og psyke som kan være svær at få af anden
vej. Og som gør det meget lettere at komme videre med at udnytte de
her kræfter konstruktivt på sin egen krop.

Troen spiller jo en afgørende rolle i de her sammenhænge og har man
først een gang erfaret troens kraft på sin egen krop, så bliver det
lettere at mobilisere en endnu stærkere tro, hvilket igen giver endnu
bedre resultater. Og så er man inde i en positiv cirkel hvor det kun
kan gå fremad.

Derfor mener jeg det i det lange løb er det bedste at lære at forstå
sammenhængen mellem krop, tro og psyke til bunds, og lære bevidst at
udnytte de indre kræfter vi alle har, på en systematisk måde. I stedet
for at leve på en blind tro på en eller anden metode eller medicin,
som måske fungerer fint i en periode og i en bestemt sammenhæng (en
bestemt sygdom) men som måske ikke fungerer på et senere tidspunkt
eller i en anden sammenhæng.

Viden er magt som man siger, og jo bedre man forstår de ting der
foregår i de her sammenhænge jo mere kontrol har man over sit eget
helbred. Det er det samme grundlæggende, universelle princip der
ligger bag stort set alle sygdomme, og har man fat i tingene og
forstår at bruge dem på det plan, så kan man helbrede stort set hvad
som helst. Det ser man jo også i religøse sammenhænge - folk bliver
helbredt for alle mulige forskellige former for sygdomme, gennem de
samme simple ritualer.

Perfekt sundhed er kroppens normale tilstand, det skal man altid
huske. Er der noget galt, er det derfor også næsten altid noget der
kan rettes, for kroppen har nogle fantastiske selvhelbredende kræfter
til rådighed som stort set er ukendte, simpelthen fordi vi ikke har
forstået hvordan vi aktiverer dem, eller nærmere, hvordan vi undgår at
deaktivere dem. For sygdom handler i princippet mere om at vide
hvordan man undgår at svække sit helbred, end om hvordan man
"forbedrer" det.

Man kan i realiteten ikke "forbedre" kroppen, for den fungerer i sin
naturlige tilstand perfekt og optimalt. Men man kan via sin psyke
påvirke kroppen uheldigt på den ene eller anden måde, så den ikke
længere fungerer optimalt. Og i det øjeblik man holder op med det,
dvs. korrigerer den tilstand i psyken der påvirker kroppen negativt,
så vil kroppen med det samme begynde vende tilbage til sin sunde
tilstand. På samme måde som en svamp man har presset sammen med det
samme antager sin normale form igen, når man slipper den.

Men i praksis er der bestemt ikke altid helt nemt, det skal jeg gerne
indrømme ud fra mine egne erfaringer. Den menneskelige psyke kan være
temmelig problematisk at arbejde med, og før man får styr på den og
får den tilstrækkelige selvindsigt er det svært af arbejde effektivt
med de her ting. Men mulighederne ligger der, og jeg er overbevist om
at vi vil se nogle kraftige gennembrud på området inden så længe,
inden for den form for behandling.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Rado

Dato : 13-12-04 13:22

On Mon, 13 Dec 2004 12:40:28 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> For sygdom handler i princippet mere om at vide
>hvordan man undgår at svække sit helbred, end om hvordan man
>"forbedrer" det.

Der skulle have stået "sundhed" og ikke "sygdom" her, men jeg håber
meningen gik igennem alligevel.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-12-04 08:31

Buffy wrote:

> [...]
> opereret igen på et privathospital. I forbindelse med dette, har der
> så også igen været en masse problemer med hendes mave og andre ting

Jeg må give kim ret i at et skift i fødevarer ingen dokumenteret effekt har
på chrons sygdom (eller for den sags skyld colitis som er "mit område")...
men lidt logisk tankegang giver forklaringen på hvorfor en kostændring har
effekt på maveproblemer i forbindelse med at være bundet til sengen i
længere tid....

kroppen er afhængig af bevægelse for at holde peristalikken
(tarmbevægelserne) i gang.... når man er sengeliggende bliver man hurtig
tilbøjelig til især forstoppelse og lignende problemer.... dette kan
afhjælpes både medicinsk og via kost.....

idet din moster skifter til en kost der er mindre hård ved peristalikken
(altså en lettere kost, der nemmere passerer gennem tarmen) giver det logisk
nok mindre belastning på tarmene som jo i forvejen er påvirkede af sygdommen
og arvæv..... så alt i alt undrer det mig ikke at det kan have haft en
positiv virkning på begge dele..... men at det skulle have haft en varig
effekt på hendes chrons tvivler jeg på..... faktum er at forløbene med både
chrons og colitis (som ligner chrons meget, blot i en mildere udgave) er
enormt individuelle, og selvom man måske har haft udbrud på udbrud og
operation på operation i en årrække, er der sjældent en logisk forklaring på
hvorfor det pludselig går i stilstand.....

--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 10:53

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbøjelig til især forstoppelse og lignende problemer.... dette kan
> afhjælpes både medicinsk og via kost.....

Det er netop det, at hun var sengeliggende så længe ( ca. 2 år )efter den
anden operation, der gav hende en masse andre skavanker.
Bl.a problemer i forbindelse med toiletbesøg ( som du jo også skriver ) og
stafylokokker er det jeg lige kan huske hun døjede med og nok også grunden
( i hvert fald det førstnævnte )til, at hun begyndte at gå meget op i
ernæring..

Det er svjh mange år siden, at hun sidst blev opereret for Crohns sygdom,
som hun døjede rigtig meget med. Ved ikke om den slags sygdomme bliver bedre
( færre symptomer ) efterhånden, som man bliver ældre ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-12-04 18:30

Buffy wrote:
> [...]
> ) og stafylokokker er det jeg lige kan huske hun døjede med og nok
> også grunden ( i hvert fald det førstnævnte )til, at hun begyndte at

stafylikokker er også noget man ser ofte ved meget liggende patienter.....
er ihvertfald min erfaring.... men ofte kan det også skyldes netop det at
man er sengeliggende og måske ikke helt kommer op og i bad og får rent på
hver dag, så skal der ikke meget til for at stafylikok bakterien kan komme
ind under huden og skabe problemer.....

> [...]
> sygdom, som hun døjede rigtig meget med. Ved ikke om den slags
> sygdomme bliver bedre ( færre symptomer ) efterhånden, som man bliver

det kan man ikke entydigt sige..... fordi at sygdommen, som nævnt er meget
individuel og meget meget sjældent har et forudsigeligt forløb....
jeg har en god veninde som også har haft store problemer med chrons i nogle
år, og blev opereret adskillige gange, og havde blandt andet en voldsom
infektion i maveregionen, så hun den dag i dag ikke længere har navle eller
bare noget der minder om det, fordi hun over en lang periode lå med et åbent
sår på maven, der skulle hele op indefra.
nu er det nogle måneder siden jeg har talt med hende sidst, men hun har også
havft rimelig stilstand i det i længere tid........

min personlige erfaring er at jo mere presset man er generelt set (psykisk
eller fysisk) jo nemmere har kroppen ved at reagere på sygdommen.... men det
er ikke noget der er videnskabelig belæg for ;) blot min egen observation*G*

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-12-04 01:37

Man skal altid erindre at når man hører en beretning, så hører man den fra
den ene part af. (Hvis altså ikke begge får lejlighed til at udtale sig til
dig) Ikke for at nedgøre din hustrus evner! Men du skal lige erindre at det
jo ikke er sikkert at diætisten har set det som din hustru manducerede hende
i 1½ time, men derimod hende der prøve at virke forstående på din hustrus
fortælling om sit sygdomsforløb, og om egen forsøg på behandling. Jeg må
også indrømme at "en eksem som de aldrig har set værre" får mine nakkehår
til stritte. Den slags indikerer for mig overdrivelse eller manglende
selverkendelse. Det vil da klart være et "worst case" for enhver læge, men
min egen lille jantelovsfanden siger mig "at så var det vel heller ikke
værre"

Misforstå mig nu ikke .. Kosten har enorm betydning for vores velbefindende,
men dertil at kunne behandle andre, ved de kure man selv har kunnet behandle
sig selv med, er en ganske andren sag. I selvbehandling indgår der jo i høj
grad en vældig selvsuggestion, som jo ikke så let lader sig overfør til
fremmede individer.

Det var så lige min kritiske røst - Ikke for at nedgøre eller gøre ked af
det .. bare for at sætte lidt i perspektiv
/FL