søger viden om samtale ved sygdom
Fra : jan

Dato : 09-12-04 22:10

Hej
Jeg søger viden om samtale ved sygdom.
I familien har vi en person m skizofreni og familien er indkaldt til
samtale hvor der også vil være forskellige læger, sundhedspersonale og
socialmedarbejder.

Hvad er formålet ?
Hvad hedder dette "samtale" vil gerne vide mere.
Hvordan kan samtalen hjælpe den syge ?

Fra : G.B.

Dato : 10-12-04 02:05

jan <stop@stop.dk> skrev i meddelelsen news:41b8bf17$0$23072$ba624c82
@nntp05.dk.telia.net:

> Hvad er formålet ?

Terapeutisk (behandlingsmæssigt) og afklarende.

> Hvad hedder dette "samtale" vil gerne vide mere.
> Hvordan kan samtalen hjælpe den syge ?

Ved, at behandlerne (læger, psykiatere, psykologer) får mere at vide om
personens tilstand, og derved bedre kan hjælpe på den rigtige måde.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Crazy Camilla

Dato : 10-12-04 17:49

"jan" <stop@stop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> socialmedarbejder.
>
> Hvad er formålet ?
> Hvad hedder dette "samtale" vil gerne vide mere.

Hej.

Det kommer jo lidt an på hvor personen er i sit sygdomsforløb.
Men formålet kan bl.a. være:

- At I lærer mere om skizofreni og om den pågældende persons aktuelle
situation.
- At de (lægerne mv.) lærer jer at kende, idet det er vigtigt at forstå
patientens baggrund.
- At I kan svare på spørgsmål som kan hjælpe personalet til at forstå
patienten bedre.
- At personalet kan lære af jeres erfaringer.
- At I er med til at bestemme hvad der skal ske med patienten i fremtiden.

Med mindre patienten er under 18 år vil I i øvrigt kun blive indkaldt til en
sådan samtale hvis patienten ønsker det, da det jo er at bryde den
tavshedspligt som personalet har.

Husk i øvrigt at I som nære pårørende til en sindslidende person har ret til
psykologhjælp efter særlige regler, hvor det offentlige giver et specielt
tilskud.
Dette er IKKE ment som om at jeg mener du trænger til at se en psykolog, men
blot en oplysning om at det er muligt, hvis du ønsker det.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Johan

Dato : 11-12-04 10:42

"jan" <stop@stop.dk> wrote in message
> [...]
> socialmedarbejder.
>
> Hvad er formålet ?
> Hvad hedder dette "samtale" vil gerne vide mere.

Hej Jan.
Skizofreni er ofte en livslang sygdom, som i perioder er mere udtalt end
andre. I nogle perioder vil vedkommende måske være for syg til at begå sig,
og må indlægges. I andre perioder vil der være overskud til at prøve kræfter
med verden. Som familie er I de nærmeste til at hjælpe og støtte, om det
gælder hjælp til at få et bedre liv, eller om det er hjælp til at afgøre om
vedkommende måske er bedre tjent med at blive indlagt for en periode. I
begge tilfælde vil I være bedre stillet, hvis I ved så meget som muligt om
sygdommen. Jeg gætter på, at I vil få noget mere at vide om sygdommen, og
hvordan I kan hjælpe; og om ikke andet, så er det jo en glimrende lejlighed
til at spørge.
Men det er også vigtigt for psykiatrien at vide hvordan vedkommende er
stillet i forhold til bolig, socialt netværk, familie osv. Hvis de ikke
føler, at de kan få tilstrækkeligt realistisk information om disse ting, så
risikerer de jo at give slip på en person, som ikke har noget at gå ud til.
De er med andre ord også interesserede i at vide hvordan de bedst hjælper;
hvordan de sikrer, at vedkommende ikke bare falder tilbage lige så snart de
giver slip.
Men prøv at ringe ind og spørge, hvis du gerne vil have det præcise svar.

Mvh Johan