Male en sejlbåd
Fra : Good

Dato : 09-12-04 13:45

kan man male fribord på en sejlbåd med rulle eller pensel og få det til
at se godt ud??? eller skal man sprøjtmale

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-12-04 15:50

Good skriblede og skrablede følgende:

> kan man male fribord på en sejlbåd med rulle eller pensel og få det
> til at se godt ud??? eller skal man sprøjtmale

Det kommer da an på, hvor god eller hvor klodset man er, samt om man gør
arbejdet rigtigt...

Jeg kan godt, og når du tilsyneladende er "Good", så er det vel en smal
sag..

Claus

Fra : Hanne og Hans

Dato : 10-12-04 12:26

Brug en malepude og læg på med en pensel.
Det giver et godt resultat.
Hans

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-12-04 18:28

Du får det til at lyde nemt. Jeg hælder til Claus' kommentar om at han skal
leve op til sit navn (Good). Hvis han ikke har optimale forhold og bruger
2-komp. lak (PolyBest), så skal han have en o mindre i navnet.

- men mindre man kan leve med at strøgene kan ses.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-12-04 18:55

Bjarke Christensen skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> forhold og bruger 2-komp. lak (PolyBest), så skal han have en o
> mindre i navnet. - men mindre man kan leve med at strøgene kan ses.

Enig, det er absolut ikke nemt at male med en malerpude. Jeg har en bekendt
i Lynetten, som er faglært maler, og han er endda temmelig dygtig. Han har
malet to både med pensel og malerpude, og han sagde efterfølgende, at det
var svært og ikke noget han ville anbefale det. Man skal virkelig vide, hvad
man gør, og rækkefølgen er særdels vigtigt, hvis man vil opnå et godt
resultat.

Dertil kommer, at alle forhold skal være optimale, og det er også afhængigt
af, hvilken maling eller lak, man bruger.

Claus

Fra : bentp

Dato : 11-12-04 16:28

Fra min træbåds-tid høstede jeg mange erfaringer med pensel og malepude. Det
lakerede fribord blev rigtig flot ved at påføre med pensel og stryge efter
med puden.
Det er vigtigt at det ikke er for fugtigt i vejret, og brug en
langsomt-tørende maling.

Tilsidst blev jeg dog træt af det evindelige vedligehold, og købte så et
"yoghurt-bæger"

Bent

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-12-04 19:46

Jeg kan også lakere træ, så det bliver rigtigt flot (well, måske ikke så god
som en træbådsejer bliver, men god nok til jeg selv bliver tilfreds), men en
stor hvid fribords-flade er en sværere ting.

Bjarke

Fra : Preben Jensen

Dato : 13-12-04 13:41

Hej

Jeg har en træbåd (26' plywood) som jeg byggede i slutningen af 70-erne, og
som siden er malet 5-6 gange med Hempels 2-komponent maling - altid med
malepude. Jeg er enig i, at det er lidt svært hvis man:
1. Kræver samme 'jævnhed', som ved en sprøjtemaling.
2. Stryger på langs ad fribordet.

ad 1.: Der er enorm forskel på hvordan et fribord ser ud når båden står på
land og du spejler mod op mod himlen - og når den ligger i vandet! Så evt.
småfejl forsvinder simpelthen når båden er søsat.

ad 2.: Det største problem ved maling med malepude (og i det hele taget ved
malearbejde) er at kunne male 'vådt i vådt' så strøgene flyder sammen. Dette
problem løses ved at stryge lodret - derved bliver hvert strøg kort og vil
altid flyde fint samme med det foregående. Desuden minimeres risikoen for
'gardiner', hvis du får lidt for tykt lag.

Så min fremgangsmåde er:
Først grundigt forarbejde: affedtning, slibning, evt. grunding, slibning
osv.
Dernæst 2 personer til malearbejdet: Den ene påfører malingen med pensel;
max. en halv meter af fribordet og med vandrette strøg. Den anden følger
umiddelbart efter med malepuden og glatter ud.

God fornøjelse (men vent til det er lunt og tørt i vejret, jf. tidligere
indlæg.)

mvh Preben