meget fortvilvet
Fra : Lene Nielsen

Dato : 07-12-04 19:24

hejsa alle sammen her i forumet

jeg er havnet i en meget underlige siturtion og ved ikke helt hvordan jeg
står eller hvad jeg skal gøre
jeg har skrevet før her inde ang. en maine-coon kat som har tynd mave og
gummebetændelse
landet ligger på den her måde at jeg har "købt" ham til avl men han var
"lidt" syg inden og der blev skrevet i den salgs aftale at jeg skulle få ham
behandlet og "ordnet" og så skulle dyrlæger regningen fratrækkes købsprisen
nu har jeg haft katten til dyrlæge mange gange 9 gange siden den 31 oktober
og dyrlægen fortæller at det kun er et spørgsmål om tid før hans tænder skal
rykkes ud for han ville/kan ikke tykke/knase tørkosten og han har stadig
meget tynd mave det har i et døgn været lige så tynd som vand og meget ilde
lugtne min dyrlæge fortæller at han har mange smerter og der kun er en micro
chance for at få ham lidt op igen og derfor den bedste løsning at give ham
fred (aflivning)
han har været på antirobe 25mg fra den 9 november og til den 2 december og
sammen med I/D Mave-tarm kost for at se om det kunne blive bedre da vi
troede det bare var en virus og han har fået begge sine vacciner som jeg
også har givet ham for han var heller ikke vaccineret da jeg hentede ham
jeg har så kontakte hende der "solgte" mig ham for at fortælle hvad min
dyrlæge havde sagt da der jo stå i JYRAK's lov om jeg ikke må aflive en kat
uden opdrætter bliver informeeret men hun siger hun ville have ham hjem for
så kan hun selv få ham gjort rask men nu er det bare sådan at der er 2
dyrlæger der har set på ham og begge siger det samme
hvad gøre jeg ved hele det her håber nogen kan rådføre mig for jeg holder
MEGET af den her maine-coon kat og har de sidste 3 dage ikke sovet pga. ham
og det der køre omkring det

knus lene

Fra : Ida

Dato : 07-12-04 20:31

"Lene Nielsen" <lene_brian@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad gøre jeg ved hele det her håber nogen kan rådføre mig for jeg holder
> MEGET af den her maine-coon kat og har de sidste 3 dage ikke sovet pga.

Hej Lene

Det er aldrig sjovt, at skulle se sin kat have det skidt.

Hvad er han testet for ? Og hvorfor var han ikke vaccineret ? Det skal en
killing sørme være, når du køber den med stamtavle.

Tænderne kan være dårlige pga fx calici - det kan ramme enhver, ca 80% af
alle katte, men det er sjældent at katten reagerer så voldsomt.
En kat kan leve et godt liv uden tænder, men det er jo ikke just en tandløs
kat du havde ønsket dig, da du kiggede efter avlskat *s*

Den dårlige mave kan der være rigtig mange grunde til og han *er* syg -
spørgsmålet er om det kan kureres.

Hvordan tingene skal klares herfra med opdrætteren, kommer helt an på, hvad
der står i din kontrakt. Står der, at hun skal have udtalelse fra din
dyrlæge ved sygdom eller står der, at opdrætter vil kunne tage katten til
egen dyrlæge i tvivlspørgsmål ?

Ida

www.maine-coons.dk
Killinger til salg

Fra : Lene Nielsen

Dato : 07-12-04 21:23

>hejsa igen
han er ikke bleven teste for noget
og hvorfor han ikke var vaccineret jaaaaaa det ved jeg ikke det må man jo
spørger den opdrætter der havde ham men den opdrætter har ikke overholdt de
ting hun skal og det finder jeg desværre først ud af efter jeg har hente ham
men jeg har hørt fra nogen stykker at han kan smitte mine andre katte
jeg har 3 andre maine-coon katte og det er 2 han og to hun maine-coon katte
og de er alle vaccineret og min ene hun maine-coon kat er med killinger og
skal ned komme den første febuar og jeg er meget bange for at hun er bleven
smittede
og ham her er lidt over 5 mdr og jeg fik først stamtavle på ham i lørdags
og hvad salgsaftale ang. så er der skrevet

Jeg har solgt "mikkel" dags dato og der er ansøgt stamtavle fra dags dato
han er solgt for 5000 kr og den forventet dyrlægeregning fratrækkes
købsprisen når katten er færdigbehandlet katten er solgt til avl
under skrevet af sælger og køber

knus lene

Fra : Lene Nielsen

Dato : 07-12-04 21:42

hvis i skulle være int. i at se mine katte kan i gå ind og kigge på dem på
vores hjemmeside men den er ikke helt færdig så bære over med siden håber
jeg får tilbage meldinger om hvad i syntes om mine andre misser
http://www.mainecoon.frac.dk/index.php
og det er Emilia og Amadeus der har parret

Fra : Ida

Dato : 07-12-04 22:31

--

> [...]
> han er solgt for 5000 kr og den forventet dyrlægeregning fratrækkes
> købsprisen når katten er færdigbehandlet katten er solgt til avl

Jeg må sige, at alle mine opdrætter-alarmklokker ringer, men jeg skal
forsøge at holde mig så neutral som muligt *s*

Med den 'kontrakt' Mikkel er solgt med og den manglende vaccine, så ved jeg
snart ikke, hvad jeg skal sige

Har du betalt noget for ham endnu ? Har du fået pengene for dine
dyrlægeregninger ?

Hvordan forholder opdrætteren sig til alt det her, er hun/han til at tale
med ?

Hvis det var mig, der var endt med den her kat, så ville jeg omgående levere
den tilbage med krav om købspris + dyrlægeregninger retuneret. Og så ville
jeg kontakte opdrætterens klub med oplysning om, at opdrætter sælger katte
uden de er vaccinerede.
Jeg ved ikke, om der kan komme problemer ud af, at du har skrevet under på,
at du har taget en syg kat med hjem - det er så nemt at være bagklog, men
det er vitterligt en rigtig dum situation du står i nu, hvis ikke
opdrætteren er til at tale med.
Går det helt galt, så er der Diciplinærnævnet, der afgør sager som disse,
men se, om ikke I kan løse det indbyrdes først.
Du kan også kontakte en fra Felis Danica og få mere konkrete råd - det har
jeg hørt de er flinke til.

Intet af ovennævte løser selvfølgelig de problemer Mikkel har nu og det
fremgår ikke af 'kontrakten' hvor meget opdrætter er villig til at betale
til dyrlæge andet end 'forventet dyrlægeregning fratrækkes købsprisen når
katten er færdigbehandlet'. Det er meget vagt formuleret og kan både tale
til din fordel og ulempe
Hvis du ikke vil levere katten tilbage til opdrætter, så få styr på, hvor
meget han/hun er villig til at betale til dyrlægeregninger og ud fra dette
må du så afgøre, hvad der skal ske med ham. Enten kan du begynde at teste
for, hvad han fejler og få det behandlet eller også kan du få ham aflivet -
men du kan ikke både beholde katten og få købsprisen tilbage.

Ida

www.maine-coons.dk
Killinger til salg

Fra : Lene Nielsen

Dato : 07-12-04 23:59

hejsa igen
jeg har lige snakket med opdrætterne som hedder Anne-mette kronstrand og hun
kommer her og henter mikkel og så er den pot ude af verden men det du
skriver med at jeg kan gå til hendes klub og der kan jeg kun fortælle at der
er mange der har indgivet klager over hende men det er først efter alt det
her er sket med mikkel for hun har så meget lort at hun er ved at blive
lukket ned
ja jeg er meget ude af den lige nu for jeg kommer til at midste en kat og
hun tager ham hjem og gud ved hvad hun ville gøre med ham der hjemme så men
på et tidspunkt ville jeg skrive mere om det men lige nu sidder jeg med
meget røde øjne og snøften for jeg hader det her som pest at nogen mennesker
kan være så modbydlige fatter jeg ikke

Fra : Ida

Dato : 08-12-04 00:39

--

> [...]
> på et tidspunkt ville jeg skrive mere om det men lige nu sidder jeg med
> meget røde øjne og snøften for jeg hader det her som pest at nogen

Jeg føler med dig Lene - det er en meget grim oplevelse du har været igennem
og det er klart, at du har knyttet dig til Mikkel i den tid du har haft ham.
Jeg håber og beder til alle katteguderne, at der tages godt hånd om ham og
at han får den behandling han skal have.. eller får fred.

Lad ikke denne dårlige oplevelse tage modet fra dig, selvom det hele kan se
sort ud nu.

Trøstekram herfra

Ida

www.maine-coons.dk
Killinger til salg

Fra : Jynis

Dato : 08-12-04 08:40

Kæreste Lene

Hvordan kan du da få dig selv til at aflevere din lille Mikkel til en
opdrætter med et blakket ry?
Tænk først på katten og siden på at få dine udgifter refunderet.
Hvis 2 dyrlæger ikke mener der er noget at gøre og tilmed siger at han har
ondt . Er der så så meget andet at end at lade dyrlægen gøre en ende på
dette. Forkort dog dens lidelser. Opdrætteren kan ikke gøre moget dyrlægen
ikke kan.
Hun kan sælge ham på samme betingelser en gang mere og håbe på at folk ikke
klager når han dør osv. Jeg føler med dig , men mest med den lille Mikkel.
Lad være med at udlevere ham.

Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Denise

Dato : 08-12-04 09:48

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> klager når han dør osv. Jeg føler med dig , men mest med den lille

Er helt enig, stakkels mis

--
Hilsen Denise

Fra : Lene Nielsen

Dato : 08-12-04 10:06

hejsa ja nu er der igen sket ændringer og det er jeg har snakket med
næstformanden i JYRAK og han holder med mig i jeg ikke skal udlever katten
og det er min pligt at gøre en endlese på hans lidelse og det vælger jeg at
gøre så katten bliver hos mig og jeg ville give ham en pæn begravelse i min
have hvor han kommer til at ligge ved siden af min anden kat som jeg måtte
tage afsked med da hun havde fået en blodprop i hjernen men det er en anden
histiorie
men jeg ville gerne hvis i ville gå ind og se mine andre misser og fortælle
hvad i synst om dem
http://sweetcat.frac.dk/ eller http://www.mainecoon.frac.dk/index.php
billederen er ikke de bedste og der ville komme nye på i løbet af kort tid

knus lene

Fra : Eva Schmidt

Dato : 08-12-04 10:28

> [...]
> http://sweetcat.frac.dk/ eller http://www.mainecoon.frac.dk/index.php
> billederen er ikke de bedste og der ville komme nye på i løbet af kort tid

Hej Lene

Det er godt at høre, at Mikkel får fred og ikke skal lide mere.
Du har truffet den helt rigtige beslutning, for når to forskellige dyrlæger
mener, at der ikke er noget at gøre, så er det ikke humant at give ham
tilbage til opdrætteren til en uvis skæbne.
Hun kan vel trods alt ikke trylle ham rask, så lad den lille stakkel få fred
og et fint gravsted hos dig.

Med hensyn til dine andre katte, så er de jo bare dejlige og smukke.

En stor trøstehilsen til dig

fra Eva

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 08-12-04 11:37

"Lene Nielsen" <lene_brian@email.dk> wrote in message
> [...]
> http://sweetcat.frac.dk/ eller http://www.mainecoon.frac.dk/index.php
> billederen er ikke de bedste og der ville komme nye på i løbet af kort tid

Hej Lene
Det var dog en trist afslutning på en ualmindelig trist historie Jeg kan
jo så forstå at mine råd ikke hjalp heller. Det er jeg ked af.
Giv du missen fred, hvis dyrlægerne mener det er tid til det. Han skal ikke
lide, og NEJ han skal ikke tilbage til opdrætteren. Hun er helt afsporet og
jeg håber inderligt at der bliver sat en stopper for det.
Når du lige er kommet ovenpå, så samler du dine ting sammen,
dyrlægeregninger, attester, kontrakt, billeder og hvad du ellers har, og så
lægger du også sag via disiplinærnævnet... hvis hun da ikke allerede er
lukket på det tidspunkt. Der er ingen opdrættere der skal behandle deres dyr
sådan, og jeg VED at din historie ikke er enkeltstående .... desværre.

Take care, og ring bare igen, hvis du har brug for en snak eller jeg kan
hjælpe dig i en anden retning end du tidligere er blevet rådet til. Der
findes mange mange gode opdrættere der laver rigtig gode sunde killinger.
Det er sådan en du skal finde og klæbe dig på Ikke de få
skrammel-opdrættere der er !

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 07-12-04 20:41

Hej Lene,

Hold da op en historie! Det går ondt helt ind i marv og ben at vide, at
du måske bliver nødt til at sige farvel til sådan et dejligt dyr igen.

Jeg har bestemt ingen vise sten i denne utroligt triste situation

Jeg ikke ville returnere en mis til en opdrætter, som ikke har sørget
for vaccinationer, ormekur mm, og som udleverer en syg kat. Det virker
jo ikke som en helt "fin i kanten" og ansvarlig opdrætter.

Og så selvfølgelig: Snøft, snøft Jeg håber det bedste for jeg begge
og krydser fingre for god bedring trods dårlige odds.

Det er utroligt svært at måtte give slip på en kær ven. Jeg måtte selv
gøre det i sommer, fordi min ene mis havde både dårlig lever og
bugspytkirtel. Jeg vrælede i 4 dage bagefter (jeg må indrømme, at jeg
stadig kan, hvis jeg f.eks. kigger på billeder af hende). Men ved du
hvad der dog trøster mig lidt i elendigheden: At jeg ved, uden skyggen
af tvivl i mit sind, at jeg gjorde det bedste for missen, og at jeg i
samråd med vores dyredoktor tog beslutningen i tide. Jeg holdt hende i
poten lige til det sidste....(øv, nu tuder jeg snart igen!) Men hvor var
det godt, at hun havde sin "mor" og "far" hos sig lige til det sidste.
Beslutningen blev taget lynhurtigt lige efter en operation. Hun nåede
end ikke at vågne fra narkosen inden hun fik fred. Sådan skulle det
være. Hun led. Vi gjorde en ende på pinen for hende. Jeg ved, at Tasha
takker os for det oppe fra regnbuebroen. Her får hun garanteret mad i
stride strømme (hun var sulten til sidst!) og jagter natsværmere.

Hvorfor fortæller jeg nu Tasha's historie? Jeg håber, at den på en eller
anden mærkelig måde kan hjælpe dig med at træffe den beslutning, der er
rigtig for dig.

Skriv nu igen, hvordan det går med missen. Jeg blev så trist, da jeg
læste dit indlæg.

Kærlige og varme hilsner fra Betina

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen