klippe kløer/ asfalt
Fra : Nette Stormlund

Dato : 10-12-04 14:20

Hej!

Jeg har tidligere henvendt mig herinde omkring mad ( tørkost/ råt ), og
fik gode råd. Jeg følger også med på sidelinien i de øvrige
tråde.........

Jeg har en collie-han på lidt over 4 mdr.

Han er dejlig og nem - og yderst velvillig over for alt og alle, men -
han er ikke glad for at få klippet kløer.

De vokser en del, så det skal jo gøres - også fordi vi har et glat
parketgulv i stuen, og for at han skal kunne stå ordentligt fast, skal
de holdes realtivt korte.

Nu er de for lange igen, og man kan høre de små klik-klik, når han går
over gulvet.

Jeg har øvet en del - ved at nusseture o.s.v. også omfatter poter og
ben, men han lurer lynhurtigt, hvis jeg har klipperen med. Jeg bryder
mig ikke om at bruge magt - og holde ham nede, så hidtil har jeg forsøgt
at narre ham - kunne eks. vis nå tre kløer,inden han vågnede ordentlig
op efter en lur o.s.v. - men det holder jo ikke.

Nogle gode råd ?

Jeg fik et i sidste uge, om at han bare skal gå på asfalt. Så slides
kløerne - og de behøves slet ikke klippes. Nu har jeg indlagt 500 m
asfalt i vore daglige gåture - meeeen, kan det være rigtigt ? Er det
virkelig alt rigeligt ?

Håber nogle har lyst til at give besyv med.

M.v.h.
Nette

Fra : Christina Jensen

Dato : 10-12-04 14:42

Hejsa, ja det med asfalten er god nok, min vovse behøver næsten aldrig at få
klippet kløer, da vi og går på asfaldt, men han graver engang imellem også i
jorden, vi gør ikke meget ud af at han skal slibe dem, men lange bliver de
ihvertfald næsten aldrig. de bliver kun klippet en bitte lille smule hos
dyrlægen når han skal vaccineres.

Fra : fam. Ager

Dato : 10-12-04 17:08

"Nette Stormlund" <nette@stormlund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virkelig alt rigeligt ?
>
> Håber nogle har lyst til at give besyv med.

-------------------
Hej!

Det er meget forskelligt fra hund til hund, hvormeget neglene vokser..
det er nogle der slider kløerne ved alm. slitage, og andre må man klippe ret
ofte..
Jeg har en stor boxer hvalp og en cairn terrier, boxerens negle er der ikke
meget at tage af, så det er mest for tilvænningens skyld, at jeg "pudser"
dem af. Mens cairn`ens negle gror som ukrudt, og klippes ret ofte. de får
begge ture med "indlagt" asfalt og hårdt underlag.
men bliv ved med at gå fusserne igennem, når der hygges om hunden. kæl med
den ene hånd og pil i neglene med den anden, det synes jeg ihvertfald, at
det har hjulpet på de hunde jeg har haft, som ikke har været glad for det.
hav klipperen med, så den også bliver fortrolig med den.

mvh. marie

Fra : Nette Stormlund

Dato : 10-12-04 19:53

Tak skal I have!

Vi fortsætter på vores asfalt - og også med at nusse poter.

Tjalfe graver nu også en del - vi har en stor have, hvor der efterhånden er
gravet ud til en del dambrug

Han skal vaccineres for 2. gang i næste uge, så får jeg dyrlægen til lige
at kigge på poterne.

Tak!

M.v.h.
Nette

Fra : Charlotte Sylvia Jen~

Dato : 13-12-04 03:46

> [...]
> gravet ud til en del dambrug
>
> Han skal vaccineres for 2. gang i næste uge, så får jeg dyrlægen til lige

Hej Nette!

Det eneste du skal passe på når du klipper neglene, er at ikke komme for
langt ind, det gør avs, og så kan du godt regne med ( i de fleste tilfælde)
at han stritter imod.
Jeg lærte min kerry blue at tage det roligt når jeg skulle klippe negle på
hende ved at nusse hende mellem trædepuderne og ved neglene hver dag når hun
lå hos mig, hun er dog blevet så glad for at få nusset tæer at hun selv
kommer og stikker poterne frem, hun eeelsker det og ingen problemer når
neglene skal klippes
Har nu fået en lillebror til hende, en powderpuff, (4mdr gammel)og han kan
dælme ik lide det, så det er selvfølgelig forskelligt fra hund til hund, men
med ham går det meget hurtigt med at få dem klippet, for han har hvide negle
og jeg kan så nemt se hvor der skal klippes, så det er hurtig overstået

Charlotte

Fra : BettinaP

Dato : 13-12-04 10:48

"Nette Stormlund" <nette@stormlund.dk> wrote in message

> [...]
> kløerne - og de behøves slet ikke klippes. Nu har jeg indlagt 500 m
> asfalt i vore daglige gåture - meeeen, kan det være rigtigt ? Er det

Det er vist meget forskelligt fra hund til hund
Min brors gamle rottweiler havde aldrig brug for at få klippet kløer, de
blev altid slidt superkorte af sig selv
Min Mocka derimod går måske 1-1½ time dagligt på asfalt og aligevel er
hendes kløer altid vildt lange og jeg kæmper med at holde dem nede (hun kan
h eller ikke fordrage at få dem klippet)

så som så meget andet kan man vist ikke sige noget generelt om det, men det
er da forsøget værd.

BettinaP

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 15-12-04 22:05

Du skal holde fast i poten , det fortæller at det er dig der bestemmer, det
taget 10sek at klippe a en pote, ikke være pivet det overfører du til hunden
,så den tror at det er et overgreb, det samme når man bader en hund