En ekstra hund (igen igen)
Fra : Bjarne K

Dato : 09-12-04 10:11

Jeg ved det har været oppe før, men jeg tager chancen.

Jeg har en Labrador (6 mdr imorgen), og han kunne godt tænke sig en
legekammerat, men jeg tidligere her læst at man bør vente indtil den
første er 1½ år.

1. Gælder dette fra alle aldre eller kan det gå an nu når han kun er ½
år ?

2. Det evige spørgsmål. Det skal helst være en anden han, men er det det
bedste valg ?

3. I givet fald, bør den nye hund så ikke have samme alder ?

Bjarne K.

Fra : Pwh

Dato : 09-12-04 11:02

Bjarne K wrote:
> [...]
>
> Jeg har en Labrador (6 mdr imorgen), og han kunne godt tænke sig en
> legekammerat, men jeg tidligere her læst at man bør vente indtil den

Det var også hvad jeg fik at vide inden jeg fik hund nr 2, grunden skulle
værer at du ikke skal gå og opdrage 2 hvalpe på en gang, hvad der vist
skulle værer mere end dobbelt så svært, de lærer jo også unoder af hinanden.
Og i mit eget tilfælde var min dyrelæge slet ikke sikker på at Tyson havde behov
for selskab af en hund mere når han først var blevet "voksen".
Idag er jeg glad for at jeg ventede til Tyson var knap 2 år før jeg fik Angel, det har
simpelthen gået så nemt med at opdrage Angel så man skulle tro det var løgn.
Det ligger sikkert for en stor del i at hun jo ser hvordan Tyson opfører sig og i vid
udstrækning aber efter.
Prøv også at forestille dig dit hjem hvis du allerede nu får en mere, der bliver ikke et
fredeligt øjeblik med 2 så unge hunde sammen, jeg har selv rigeligt med larm bare med
Tyson og Angel når de leger, og begynde at tysse på dem gør jeg meget sjældent,
ideen var jo netop at Tyson skulle have en legekammerat.
Mht køn blev jeg også rådet af de fleste til at tage en tæve, chanchen for konflikter
skulle
værer meget lille i forhold til 2 af samme køn. Men jeg var nu også selv mest tændt på at
prøve at få en tæve, jeg var ikke interrerseret i at få mig en kopi af Tyson men ville
gerne
prøve at få en hund med et lidt andet sind.

/Jens

Fra : Karina

Dato : 09-12-04 11:24

> Jeg har en Labrador (6 mdr imorgen), og han kunne godt tænke sig en
> legekammerat, men jeg tidligere her læst at man bør vente indtil den
> første er 1½ år.

Det fik vi også at vide først. Men så var der nogen som sagde, at det var
godt at de kom til at vokse op sammen.

> 1. Gælder dette fra alle aldre eller kan det gå an nu når han kun er ½
> år ?

Jeg ville vente til han var ca 1 år. Så er han kommet i puberteten og blevet
kønsmoden, og så skal du ikke stå med en umulig hund og en hvalp på samme
tid

> 2. Det evige spørgsmål. Det skal helst være en anden han, men er det det
> bedste valg ?

Det ville jeg ikke vælge, men jeg har også en Amstaff blanding ( han ) og
jeg ved at der vil komme magt kampe.
Vi har valgt en tæve og der er INGEN problemer. Hun er godt nok også kun 4
måneder, men de elsker hinanden over alt på jorden.

> 3. I givet fald, bør den nye hund så ikke have samme alder ?

NEJ!!! Ikke sætte to hanner på samme alder sammen. Det vil give magtkampe
uanset race vil jeg sige.
Der skal være en god forskel på dem, så der ingen tvivl er om hvem der
bestemmer.

Vi fik Aaliyah da Tyson var 11 måneder og jeg må sige at min hvalpet han er
blevet voksen. Han opdrager på den lille og er meget god til at tage hensyn.
Så jeg vil foreslå dig at vente 5 -6 måneder endnu og så vælge en tæve.

Held og lykke

Mange hilsner

Karina

Fra : Bjarne K

Dato : 09-12-04 12:02

"Karina" <ingen@email.her> wrote in message

> [...]
hensyn.
> Så jeg vil foreslå dig at vente 5 -6 måneder endnu og så vælge en

Jeg kan næsten se på det Jens og du skriver at vi hellere må vente eller
helt droppe det. Han skal også begynde i bønehave her efter jul
(hvalpetræning), så det hjælper nok lidt.
Ellers kan jeg forestille mig at det bliver lidt mere interessant at
være hund til foråret, så vi kan drøne rundt udenfor hele dagen.

Med venlig hilsen og tak for alle indlæg
Glædelig jul til alle.

Bjarne K.

Fra : Pwh

Dato : 09-12-04 12:50

Bjarne K wrote:
> Jeg kan næsten se på det Jens og du skriver at vi hellere må vente
> eller helt droppe det. Han skal også begynde i bønehave her efter jul
> (hvalpetræning), så det hjælper nok lidt.

Droppe det synes jeg nu ikke at i skal gører, ved mindre jeres nuværende
hund udvikler sig til ikke at bryde sig om andre hunde.
Jeg anbefaler da bestemt alle jeg møder til at få en hund mere hvis de
har plads/overskud til det. Den glæde jeg kan se at Tyson har af Angel
kan jeg se er noget jeg slet ikke ville kunne give ham, og så aflaster det
mig også meget i hverdagen at de har hinanden som selskab.

> Ellers kan jeg forestille mig at det bliver lidt mere interessant at
> være hund til foråret, så vi kan drøne rundt udenfor hele dagen.

Du må nok gører ligesom jeg gjorde da Tyson var hvalp, tving dig selv til
at lege ekstra meget med ham selvom det måske keder dig selv i længden.
Ellers er det en fin fidus at finde på lege som du også synes er morsomme
og som trætter din hvalp rent mentalt.

> Med venlig hilsen og tak for alle indlæg

Selv tak, det er jo altid en fornøjelse at øse af egne gode erfaringer

> Glædelig jul til alle.

Til dig også

/Jens

Fra : Bjarne K

Dato : 09-12-04 13:04

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
det
> mig også meget i hverdagen at de har hinanden som selskab.

Jeg se tiden lidt an, og så se hvordan det går til hvalpetræning.

> [...]
længden.
> Ellers er det en fin fidus at finde på lege som du også synes er

Oh, jeg er ved at træne som "narko" hund, bare med hans lejedyr istedet.
Han er nede på få sekunder for at finde sin bamse, når jeg, efter at
have gemt den, lukker ham ind i stuen.
Desuden er han ved at lære ord, altså "find bold" eller "find bamse"
osv. Han kan pr nuværende holdt styr på 5-6 forskellige ting.
Men jeg føler stadig lidt dårlig samvittighed, når jeg ikke lige har tid
til at lege med ham.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Pwh

Dato : 09-12-04 13:22

Bjarne K wrote:
> "Pwh" <
>>

> Oh, jeg er ved at træne som "narko" hund, bare med hans lejedyr
> istedet. Han er nede på få sekunder for at finde sin bamse, når jeg,
> efter at have gemt den, lukker ham ind i stuen.

Alletiders, det var lige den slags lege jeg havde i tankerne, jeg legede
det så også meget med Tyson når vi gik tur, altså at gemme hans bold
og dække ham af indtil jeg var klar. Eller at holde ham for øjnene og
smide bolden ind i noget buskads så han skal lede efter den.
Det er gode lege som jeg har lært af "de gamle rotter" ned på Engen

> [...]
> osv. Han kan pr nuværende holdt styr på 5-6 forskellige ting.
> Men jeg føler stadig lidt dårlig samvittighed, når jeg ikke lige har

Ja det med dårlig samvittighed kender jeg alt for godt, det var bestemt
også for Tysons skyld at jeg fik en vovse mere. At jeg så idag slet ikke
kunne undværer min lille (38kg/s) Angel er så en helt anden snak
Men i dit tilfælde må det da også passe perfekt at få en hvalp til sommer,
der har din hvalp jo en perfekt alder og det er altså nr1 at få ny hund
når vejret er godt og man kan værer ude hele tiden.
Så kan du jo passende bruge vinteren til at finde frem til den rigtige race
og finde et passende kuld, det er jo også en stor del af fornøjelsen.

/Jens

Fra : Karina

Dato : 09-12-04 13:29

> [...]
> kan jeg se er noget jeg slet ikke ville kunne give ham, og så aflaster det
> mig også meget i hverdagen at de har hinanden som selskab.

Hej Bjarne

Jeg vil sige nøjagtig det samme som Jens.
Det er lykken at se hvor meget de to små får ud af hinanden. Den måde de er
sammen på kan slet ikke sammenlignes med den måde en enkelt hund er sammen
med sine mennesker på.
Jeg synes bestemt også, at hvis du har plads og overskud til det, så skal du
ikke droppe ideen

Det er hårdt arbejde når man får en hvalp og har en unghund på 1 år, men alt
det hårde arbejde glemmer man helt når man ser dem lege og putte sammen.

Og glæderlig jul til dig også

Mange hilsner

Karina

Fra : Pwh

Dato : 09-12-04 14:28

Karina wrote:
> Det er hårdt arbejde når man får en hvalp og har en unghund på 1 år,
> men alt det hårde arbejde glemmer man helt når man ser dem lege og
> putte sammen.

Helt enig, jeg synes nu bare ikke det var så hårdt for mig, men Tyson var jo
også knap 2 år og meget velopdragen. Det var mere det der med at skulle
forfra med renlighedstræning og opdragelse i almendelighed jeg lykkeligt havde
glemt hvor anstrengende kan værer

/Jens

Fra : Bjarne K

Dato : 10-12-04 09:55

> [...]
skulle
> forfra med renlighedstræning og opdragelse i almendelighed jeg

Jeg tager gerne en gang pottetræning mere, hvis vi kan få en lige så sød
hund som den vi har nu, for han er dælme nuttet.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 10-12-04 10:29

"Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tager gerne en gang pottetræning mere, hvis vi kan få en lige så sød
> hund som den vi har nu, for han er dælme nuttet.

Du kan godt spare dig, fysisk kan du ikke køre ham træt, men lad ham få
noget hjerne / snude arbejde, det virker langt bedre end den fysiske
aktivitet. Altså ikke forstået sådan, at hjernegymnastikken skal erstatte
den fysiske. Men den skal sikre dig mod nedslidning ...

M.V.H.....Benny..

Fra : Bjarne K

Dato : 10-12-04 11:08

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> wrote in message
> [...]

erstatte
> den fysiske. Men den skal sikre dig mod nedslidning ...

Som tidligere nævnt har jeg (og forhåbentlig også hunden) stor
fornøjelse af diverse lege. Igår blev hans opdragelse som "bombehund"
udvidet til at hans bamse blev gemt under noget. Så kneb det dog en del
med at finde den. Efter et par forsøg fand han dog ud af han nu skulle
bruge næsen istedet for øjnene.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Leyna

Dato : 11-12-04 10:35

On Fri, 10 Dec 2004 10:29:27 +0100, "Benny Mortensen 9380"
<wrapup1@kittymail.com> wrote:

>Du kan godt spare dig, fysisk kan du ikke køre ham træt, men lad ham få
>noget hjerne / snude arbejde, det virker langt bedre end den fysiske
>aktivitet.

Det var også det råd jeg fik i sin tid, men helt ærligt... Vaks var
aldrig helt med på idéen.
Da jeg prøvede den med godbidden under en kop, så snuppede han koppen
og vandrede stolt rundt med den i kæften. Godbidden fik lov at ligge
hvor den var.
Da vi prøvede at komme godbidder i en plasticflaske, så gnavede han
lykkelig flasken i tusind stykker og lod så både godbidder og
falskestumper ligge til mor ryddede op.
Vi købte sådan en oksehudscube (hvor alt kunne spises), som var "syet
sammen med noget spiseligt også, og med et lille hul i så godbidderne
indeni kuinne rystes ud, og der bed han bare "snoren" over så det hele
faldt fra hinanden på under 2 minutter.

Næeh, det hjalp først da han fik sin makker. I dag er han meget mere
rolig, selvom han stadig hellere vil ud at løbe end han vil have mad.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 12-12-04 19:49

> [...]
>
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Ja han havde set han kunne drille dig )))
Gad vide hvorfor jeg altid har villet placeret dig på Sjælland... ??? Så
er du jo ikke så langt fra Bønnerup Strand..

M.V.H.....Benny..

Fra : Leyna

Dato : 13-12-04 00:06

On Sun, 12 Dec 2004 19:48:54 +0100, "Benny Mortensen 9380"
> [...]

>Gad vide hvorfor jeg altid har villet placeret dig på Sjælland... ??? Så
>er du jo ikke så langt fra Bønnerup Strand..

Det kan være at det er det der er i vejen! MØGHUND! *G*

Jeg ved ikke hvorfor du vil placere mig på Sjælland, for du har jo
ikke hørt mig tale. Havde du det kunne jeg forstå det, for jeg er født
og opvokset i Københvan, og er først flyttet herover for lidt over 2
år siden.
Nej, der er ikke så langt til Bønnerup strand!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 14-12-04 03:23

On Sun, 12 Dec 2004 19:48:54 +0100, "Benny Mortensen 9380" wrote:

>Så er du jo ikke så langt fra Bønnerup Strand..

Er du fra Bønnerup Strand, Benny?

--
Mvh Sonja sonjaspapi@***yahoo.dk http://www.sonpet.dk/

Katte har ikke ejere...De har personale!

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 14-12-04 17:46

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse

> Er du fra Bønnerup Strand, Benny?

Nej da da... Ikke fordi der er noget galt med Bønnerup Strand
Nej jeg er fra Aalborg, og født små 300 meter fra Cimbrer tyren, så mon ikke
godt jeg kan kalde mig indfødt ... Men bor nu midt mellem Brønderslev
og Hjørring. Nej det var mere i mine unge dage, vi kom en del på de
kanter. Det nærmeste jeg sådan komme jævnligt nu, er på familiebesøg i
Hald, nord for Randers, men derfra kan vi i klart vejr se Bønnerup Strand.

M.V.H.....Benny..

Fra : x Vuf x

Dato : 15-12-04 01:29

On Tue, 14 Dec 2004 17:45:54 +0100, "Benny Mortensen 9380" wrote:
> [...]

>kanter. Det nærmeste jeg sådan komme jævnligt nu, er på familiebesøg i
>Hald, nord for Randers, men derfra kan vi i klart vejr se Bønnerup Strand.

Alt det der si'r mig ikke så meget, for jeg er fra Sydfyn,
men jeg har/havde bekendte i Bønnerup Strand.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 15-12-04 13:58

> On Tue, 14 Dec 2004 17:45:54 +0100, "Benny Mortensen 9380" wrote:
>
> Alt det der si'r mig ikke så meget, for jeg er fra Sydfyn,
> men jeg har/havde bekendte i Bønnerup Strand.

Heh... Ja det har jeg måske også endnu... Som gammel Walkie bums, så kender
man en ustyrlig masse mennesker, de fleste dog kun på stemmen, så det sker
stadig, at man møder folk, hvor jeg enten genkender deres, eller de
genkender min stemme, og så går snakken lystigt ..
Men man mødte jo også mange, for med sådan en i bilen, manglede man aldrig
et sted at holde sine kaffepauser. Der stod dampende varme kaffekander over
hele landet, som bare ventede på, at jeg kom og tømte dem .... Ja det
var en dejlig tid..

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 10-12-04 10:47

> Jeg tager gerne en gang pottetræning mere, hvis vi kan få en lige så
> sød hund som den vi har nu, for han er dælme nuttet.
>
> Med venlig hilsen
>
> Bjarne K.

Det er da også en lille pris at betale for at få sig en hund mere,
mht Angel var det bare sådan at hun var 6-8 uger om at blive helt renlig,
hvor Tyson var renlig efter 3-4 dage, piger er bare langsommere )
Jeg glemte forøvrigt at sige til dig at jeg selv havde stor glæde af at have Tyson
som voksen et års tid, jeg har personligt meget mere glæde af mine hunde når
de er ude over det stadie hvor man hele tide skal vise dem tilrette.
Det var det der var lidt anstrengende ved at få Angel, jeg skulle forfra med alt
det grundlæggende lydighedstræning, og det var helt på plads med Tyson.

Skal det forøvrigt være en Labrador igen, eller benytter du lejligheden til at prøve
en anden race, fysisk tror jeg det er bedst hvis de er rimeligt ens.

/Jens (som til tider får tanker om en vovse nr3)

Fra : Bjarne K

Dato : 10-12-04 11:00

> [...]
hunde når
> de er ude over det stadie hvor man hele tide skal vise dem tilrette.

Min er lejlighedsvis begyndt at rette sig efter hvad vi siger

> Skal det forøvrigt være en Labrador igen, eller benytter du
lejligheden til at prøve
> en anden race, fysisk tror jeg det er bedst hvis de er rimeligt ens.

Helt fra vi overvejede at få hund, var det meningen at vi ville have 2
stk. (det var inden jeg læste om problemerne med 2 hunde).

Den første skulle være en labrador, og den næste/anden skulle være en
Border Collie, meeen
min dyrelæge mener ikke at en Border C. passer til os. Hen mener ikke
der er arbejde nok til den i de 10-20 får vi vil anskaffe.
Så hvis vi skal ha en hund mere, bliver det en ?

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Pwh

Dato : 10-12-04 12:27

> Min er lejlighedsvis begyndt at rette sig efter hvad vi siger

Du skal nok sørge for at han er helt lydig inden du får en hvalp mere.

> Så hvis vi skal ha en hund mere, bliver det en ?

De er også så søde
Mht valg af race fik jeg selv stor hjælp herinde.

/Jens

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 09-12-04 12:19

> [...]
> bedste valg ?
>
> 3. I givet fald, bør den nye hund så ikke have samme alder ?

hej Bjarne ......... hvis din labrador trænger til en legekammerat, er der
så ikke hunde I møder på jeres gåture han kan lege med indtil han lige er
bleven det lidt ældre hvor du så kan se dig om efter hans egen legekammerat?
og helst af modsat køn vil også være mit råd samt yngre ......... selv har
jeg for tiden 2 unghunde på 11 måneder som jeg har opdrættet, og det gør jeg
ikke igen - jeg har deres mor her også men de 2 kan godt nok finde på så
mange narrestreger, at det vil noget - moderen har haft livmoderbetændelse
og fjernet livmoderen og er ikke helt så meget med på for megen larm, men
ikke den, der revser hvalpene eller unghunde som de nu er ............ Hver
eneste dag at tager jeg dem ud hver for sig på gåture, hvor de møder andre
hunde og får egne og specielle oplevelser, der varierer dag for dag ........
det er et stort arbejde, men jeg tror at det betaler sig i det lange løb -
igen, jeg vil aldrig have 2 hvalpe fra samme kuld .........................
selvom de er søde og sjove og alt det der .......

bare mine erfaringer lige her og nu

hilsen Pia

Fra : Bjarne K

Dato : 09-12-04 12:56

"Pia Palmblad Wright" <fallohide@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
legekammerat?
> og helst af modsat køn vil også være mit råd samt yngre .........

Vi bor på en gård med en lille skov, et par marker og en lille sø, så
det bliver ikke til så mange gåture udenfor ejendommen. Også fordi vi så
skulle starte bilen op for at få gået en tur.
Han elsker dog at gå en tur ved stranden og at "overfalde" hunde vi
møder der. Han er helt kuldret, og fiser rundt om dem. Første gang vi
gjorde det, troede jeg at jeg sagtens kunne holde styr på ham uden snor
(hahaha)

> [...]

løb -
> igen, jeg vil aldrig have 2 hvalpe fra samme kuld
> selvom de er søde og sjove og alt det der .......

Ja det lyder som om de kan få sat liv i gaden

> hilsen Pia

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Leyna

Dato : 09-12-04 18:38

On Thu, 9 Dec 2004 10:10:57 +0100, "Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes>
wrote:

> [...]
>første er 1½ år.
>
>1. Gælder dette fra alle aldre eller kan det gå an nu når han kun er ½

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert på området, men jeg blev også
frarådet at få en hund mere da Vaks var så ung. Vi begyndte også at
voerveje hund nr. 2 da Vaks var godt 6 mdr. Der skulle dog gå en rum
tid før vi fandt den rigtige, så i mellemtiden var Vaks blevet 13 mdr.
og hans legekammerat, Hansen var 11 mdr.

>2. Det evige spørgsmål. Det skal helst være en anden han, men er det det
>bedste valg ?

Jeg har to hanhunde og det går helt forrygende, men nu er Hansen altså
også kastreret. det var han da vi overtog ham. Jeg tror dog stadig at
jeg ville vælge ne hanhund mere, også selvom den ikke var kastreret.
Jeg har ikke haft nogle problemer med magtkampe.

>3. I givet fald, bør den nye hund så ikke have samme alder ?

Hvis det er fordi jeres hund, lige som min Vaks, har alt for meget
krudt i bagdelen, så ville jeg nok vælge en hund på nogenlunde samme
alder og med samme aktivitetsniveau.
De kan få utroligt meget glæde af hinandne, og Vaks forandrede sig fra
den ene dag til den næste, da han først havde fået en kammerat der
kunne følge hans tempo.

Jeg ville derfor ikke have betænkeligheder ved at anskaffe nr. 2, men
giv jer tid til at finde den rette hund. Vi var ude at møde et par
stykker, før vi fandt Hansen, og disse møder var ikke særligt
positive.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Bjarne K

Dato : 10-12-04 09:51

"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message
> [...]
> De kan få utroligt meget glæde af hinandne, og Vaks forandrede sig fra
> den ene dag til den næste, da han først havde fået en kammerat der

Når jeg har halset rundt med ham udenfor en rum tid, er han bare varmet
op. Så når vi kommer ind skal der LEGES..

> [...]
> giv jer tid til at finde den rette hund. Vi var ude at møde et par
> stykker, før vi fandt Hansen, og disse møder var ikke særligt

Jeg tror at konklutionen vil være at vi ser tiden lidt an. Måske falder
vi over hunden en dag..

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Leyna

Dato : 11-12-04 10:29

On Fri, 10 Dec 2004 09:50:53 +0100, "Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes>
wrote:

>Jeg tror at konklutionen vil være at vi ser tiden lidt an. Måske falder
>vi over hunden en dag..

Jeg mener godt at I kan starte med at lede allerede nu. Kan høre at
det også er en hyperaktiv hund du har, og sådan en kan man bare ikke
selv løbe træt.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk