madøre...
Fra : fam. Ager

Dato : 07-12-04 16:28

hej

er der nogen der har erfaring med maddominans?.
min nu snart 8 måneder hvalp (boxer) er begyndt at være lidt for meget når
der tygges ben og hvis ungerne spiser et eller andet, og den anden hund også
sidder og tigger... han er ellers ikke dominant, og underkaster sig fint den
ældre hund (3 års cairn terrier) de spiser ude begge 2, uden problemer.
men vi har nu nogle gange måtte blande os, fordi hvalpen har røget i hovedet
på den gamle over et ben eller andet. de får selvfølgelig begge 2 på en
gang, men kan hvalpen komme af med det, stjæler han gerne begge ben.Og så
kan der blive ballade, hvis den gamle så kræver at få det igen....
Mine erfaringer er ellers, at de fint selv finder ud af den slags ting. jeg
mener ikke at man skal blande sig for meget, men er det noget de selv finder
ud af med tiden, eller tror i at vi som "over hoveder" skal blande os i??.

mvh. marie

Fra : bodil clausen

Dato : 07-12-04 17:07

> [...]
> også sidder og tigger... han er ellers ikke dominant, og underkaster sig
> fint den ældre hund (3 års cairn terrier) de spiser ude begge 2, uden

Madforsvar har intet med dominans at gøre, hunden forsvarer bare det mad den
har tilkæmpet sig, meget naturligt og har ikke noget med plads på rangstigen
at gøre.

> [...]
> på en gang, men kan hvalpen komme af med det, stjæler han gerne begge
> ben.Og så kan der blive ballade, hvis den gamle så kræver at få det

Aldrig, aldrig nogen sinde ville jeg give ben når der er to eller flere
hunde sammen.

> Mine erfaringer er ellers, at de fint selv finder ud af den slags ting.

Det er så afgjort ikke min erfaring, hvis der ikke er så meget plads så de
kan komme meget langt væk fra hinanden så kan det meget let gå galt.

> mener ikke at man skal blande sig for meget, men er det noget de selv
> finder ud af med tiden, eller tror i at vi som "over hoveder" skal blande
> os i??.

Hvis du er glad for begge dine hunde er du nødt til enten at blande dig,
eller bedre at lade være med at give dem mad sammen. Da specielt når det er
hunde med så forskellig størrelse.

Bodil

www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : fam. Ager

Dato : 07-12-04 18:49

> Madforsvar har intet med dominans at gøre, hunden forsvarer bare det mad
> den har tilkæmpet sig, meget naturligt og har ikke noget med plads på
> rangstigen at gøre.

----
hej bodil

Nej, men en meget dominant hund vil være mere på tæerne end en ikke
dominant!.
--------------------------------------
> Aldrig, aldrig nogen sinde ville jeg give ben når der er to eller flere
> hunde sammen.

-----------------------------------

Det har jeg ALDRIG haft problemer med, vi har en lille kurv stående med
forskellige tyggeting stående på gulvet i stuen.
heller ikke med nogle af de tidligere hunde, på nær een. og det tæller 7-8
forskellige racer og bld....

> Det er så afgjort ikke min erfaring, hvis der ikke er så meget plads så de
> kan komme meget langt væk fra hinanden så kan det meget let gå galt.

----------------------------

Jeg kunne da heller ikke drømme om, at stå og se til, hvis det er virkelig
alvor...men det har jeg heller ikke oplevet endnu!.

> Hvis du er glad for begge dine hunde er du nødt til enten at blande dig,
> eller bedre at lade være med at give dem mad sammen. Da specielt når det
> [...]

som jeg skrev i indlægget, får de mad sammen uden problemer overhovedet!.

Det jeg ville med indlægget var, at høre om nogle havde erfaringer med en
hvalp der begynder disse tendenser, om det kan være et led i deres psykiske
udvikling, at afprøve grænser osv. det er i denne alder hvor de begynder at
blive kønsmoden....ikke hvordan jeg skal forholde mig over for et evt,
vedvarende problem, for det ved jeg såmænd godt.

mvh. marie

Fra : bodil clausen

Dato : 07-12-04 19:20

> [...]
> begynder at blive kønsmoden....ikke hvordan jeg skal forholde mig over for
> et evt, vedvarende problem, for det ved jeg såmænd godt.

Jeg har aldrig haft problemet mellem mine hunde, jeg har heller aldrig givet
dem grund til det, de har da også tyggeting men ikke kødben og mad når de er
sammen.

Jeg har haft madforsvars problemer senest med Kleo som nu er 8 mdr. se
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Hundeskolen/forebyg_madaggression.htm

det er den metode vi har brugt for at genopbygge tilliden.

Jeg kan bare ikke se hvordan metoden kan bruges mellem hunde.

Hvis du ser på min hjemmeside under Kleo's dagbog, afsnittet : Kleo 7 mdr.
kan du læse lidt om hvilke problemer vi havde med madforsvar.

Med hensyn til at skride ind hvis det bliver alvorlig, så vil jeg lige huske
dig på at et bid er nok, når størrelsesforskellen er så stor, som på dine
hunde.

Fra : fam. Ager

Dato : 07-12-04 19:31

Hej igen!

Helt sikkert en fin beskrivelse og gode råd omkring det emne. men problemet
her er ikke madskålen, der kan de såmænd begge stå og spise samtidig, og
unger og os andre er lige så velkomne til at "spise med".
Det er noget jeg altid som en selvfølge har gjort meget ud af.

mvh. marie