malavi sten
Fra : christian brix

Dato : 11-12-04 19:46

malavi sten købes ring eller skriv tlf.. 30257326

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-12-04 20:40

"christian brix" <golt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> malavi sten købes ring eller skriv tlf.. 30257326

Nu er det ikke lige gruppen at søge efter det. Men hvad er Malawisten??
Malawi ciklider er 100% ligeglade med hvilke sten man putter i akvariet.
De bedste og absolut billigste sten er dem der kommer fra bondens mark.
De er som regel gratis og som oftes runde og glatte i overfladen.

Carsten

Fra : Jasper Norman

Dato : 11-12-04 22:43

Det er vel de hvide kalksten eller hul-stenene der menes? De er da også
flottere (og dyrere) end marksten.

....Jasper

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-12-04 23:30

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det er vel de hvide kalksten eller hul-stenene der menes? De er da også
> flottere (og dyrere) end marksten.

Nu er jeg ikke dummere end flertallet af andre! Så jeg ved ganske
udemærket at han mener Faxekalk *s*
Men hvorlænge bliver de ved med at være hvide?? ikke ret lang tid, så
vokser algerne inde i alle hullerne,
og så kan det næsten være lige meget hvilken form og farve de har fra
naturen af.

Carsten

Fra : Jasper Norman

Dato : 12-12-04 22:50

Det er vel begrænset hvor mange sten du finder på marken, der ligner de
"afrikanske hulsten"? Ellers kunne det da være at man skulle slå et smut
forbi markerne i nærheden

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-12-04 11:52

Jasper Norman wrote:
> Det er vel begrænset hvor mange sten du finder på marken, der ligner
> de "afrikanske hulsten"?

Og iflg. de billeder, jeg har set fra Malawisøen er disse 'afrikanske
hulsten' lige så sjældne der, som på an dansk mark.
Derimod er gode runde rullesten tilsyneladende forholdsvis almindelige
så.....
Og et malawiakvarium med faksekalk er vel i virkeligheden lidt i retning af
et guppyakvarium med skattekister og piratskibe!

vh
Jan

Fra : Andreas

Dato : 13-12-04 16:44

Man bruger primært faksekalk for at genskabe de enormt hårde værdier i
vandet.

Tidligere kunne man købe kalken hos dyrehandleren men fakse kalkbrud
har stoppet for den fidus, da der åbenbart ikke var gang nok i salget.
Man kan stadig tage ned til kalkbruddet og samle selv, men ellers skal
man nok satse på at det er rent held hvis man finder en pusher der
stadig har det hjemme.

Venlig hilsen
Andreas

Fra : Carsten Jensen

Dato : 13-12-04 19:02

Det hedder Kenya-rock og jeg har set det mange steder. Min fiskepuscher har
det til 25 kr/kg og han får hjem hele tiden.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-12-04 20:44

Andreas wrote:
> Man bruger primært faksekalk for at genskabe de enormt hårde værdier i
> vandet.

Og gør det så det?
Må jeg foreslå dig et eksperiment:
Tag en spand vand og mål hårdhed. Tag en af dine blokke fra akvariet (ikke
en ny) og smid i spanden. Vent et par dage og mål igen.
Fortæl os så, hvad der er sket.
(jeg skal gerne afsløre det - intet eller meget meget lidt).
Der dannes en biofilm omkring stenene, der gør at der stort set ingen
opløsning af CaCO3 (kridt) foregår. Og hvis du skifter vand så ofte som det
er almindeligt (og klogt) at gøre i malawiakvarier er betydningen af disse
faksekalksten absolut nada!
Og når vi har fat - pH vil næppe kunne bringes meget over 7 pga
tilstedeværelse af kalksten.
Når man så tager i beragtning at faksekalken ser helt forkert ud i et
malawimiljø, ja så synes jeg at vi skulle overlade faksekalken til
dekoration af saltvandsakvarier, hvor den passer langt bedre.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-12-04 21:31

Jan Bøgh wrote:

> Og når vi har fat - pH vil næppe kunne bringes meget over 7 pga
> tilstedeværelse af kalksten.

Skal ikke betvivle din opfattelse af Faksekalkens betydning eller mangel
på samme, men...
Jeg har flere gange til min overraskelse målt høje pH værdier (op til 10
!) i akv. med alm Odenseansk postevand og uden bundlag. Der var i
opdræts-/opholdsakvarier med gennemluftning, javamos og riccia (disse
planter kan tilsyneladende tage CO2 fra bikarbonaten) KH og TH er typisk
~15 og ~20 i Odense.
I alm. selskabsakv. er pH sjældent under 8 hvis man ikke CO2 gøder.
Og ja, jeg ved de færreste tror på det, men mål selv. Og læs hos
Christel Kasselmann
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-12-04 09:18

Ole Larsen wrote:

> [...]
> opdræts-/opholdsakvarier med gennemluftning, javamos og riccia (disse
> planter kan tilsyneladende tage CO2 fra bikarbonaten) KH og TH er

Jeg kan ikke lige se, hvor det er du mener at vi skulle være uenige. I hvert
fald har jeg ingen indvendinger mod det, du skriver. Flydebregner og
vandpest kan i øvrigt det samme.
Min pointe er, at faksekalk eller andre kridtblokke i dekorationen ikke gør
det helt store, med mindre man konstant fjerner overfladebelægningerne.

I øvrigt mener jeg at saltvandsfolket benytter en eller anden form for
reaktorer for at få CaCO3 opløst i vandet uanset at bundlag og dekoration
alene består af CaCO3.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-12-04 10:54

Jan Bøgh wrote:

> [...]
>
> I øvrigt mener jeg at saltvandsfolket benytter en eller anden form for
> reaktorer for at få CaCO3 opløst i vandet uanset at bundlag og dekoration

Følgende, som du klippede væk i dit citat, var kernen i mit synspunkt:

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-12-04 11:44

...og jeg skrev vist:
"Og når vi har fat - pH vil næppe kunne bringes meget over 7 pga
tilstedeværelse af kalksten."

Så - jeg må indrømme at jeg stadigvæk ikke helt har fattet, hvor du vil
hen - det må vel betyde, at du bekræfter at kalkstenen ikke har nogen
væsentlig effekt?

Alternativt, kunne du måske lokkes til at afsløre for os knap så hurtigt
fattende, hvad pointen i dit indlæg er.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-12-04 14:40

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> væsentlig effekt?
>
> Alternativt, kunne du måske lokkes til at afsløre for os knap så hurtigt

Forstår ikke at der er et problemet her.
Jeg mener at pH oftest er omkring 8 (uden kalksten).Forudsat de
KH/TH-værdier jeg nævnte
Du mener omkring 7 (med/uden kalksten)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-12-04 15:14

Ole Larsen wrote:

> Du mener omkring 7 (med/uden kalksten)

Hvor har du fået den opfattelse fra?
Jeg skrev at kalksten kun kan /hæve/ pH til omkring 7.
Det er almindelig viden i drikkevandskredse, hvor man ikke blot kan nøjes
med at eksponere drikkevand for kalksten, da man typisk har som mål at hæve
ph op til >8.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-12-04 19:33

Du skrev:

"Og når vi har fat - pH vil næppe kunne bringes meget over 7 pga
tilstedeværelse af kalksten."

Om du vælger at mene, at det betyder at kalksten forhindrer pH i at
blive højere eller du vælger at mene, at kalksten ikke kan bidrage til
at pH bliver højere, er egentlig ligegyldigt. For med eller uden
kalksten vil pH instille sig på en højere værdi under de nævnte
omstændigheder.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-12-04 20:16

Ole Larsen wrote:

> [...]
> at pH bliver højere, er egentlig ligegyldigt. For med eller uden
> kalksten vil pH instille sig på en højere værdi under de nævnte

Jeg opgi'r - du er klog og jeg er dum!

Tilfreds?

Det handlede om at der var en, der mente at man skulle bruge kalksten af
hensyn til vandkvaliteten i et malawiakvarium. Det interesserer
tilsyneladende ikke dig - du vil blot kloge den, så vi alle sammen kan se
hvor ekskusiv dine indsigt er. Det er så feset ind.
Over & out!

vh

Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-12-04 20:40

Fra : Andreas

Dato : 13-12-04 21:43

Jeg har ikke selv malawi, så jeg kan ikke lave det eksperiment du
omtaler.
Den mikrofilm skal jeg ikke gøre mig klog på, men hører de runde sten
ikke mere til i Tanganyika??

Venlig hilsen
Andreas

PS: Hvis alle skrev en venlig sætning på internettet om dagen ville
det være meget mere behageligt at færdes der.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-12-04 09:28

Andreas wrote:

> Den mikrofilm skal jeg ikke gøre mig klog på, men hører de runde sten
> ikke mere til i Tanganyika??

De undervandsbilleder, jeg har set, indeholder aldrig noget, der ligner
faksekalk, men derimod altid noget, der mest af alt minder om almindelige
marksten.
Prøv at blade f.eks. Konings 'Malawi Cichlids in their natural habitat'
igennem.

vh
Jan

Fra : Carsten Jensen

Dato : 14-12-04 16:05

Jeg tror mine fisk gør arbejdet med at holde kalkstenene fri for belægning,
men om det hæver phén ved jeg ikke. Jeg vil gerne have et pænt akvarie i
stuen og ikke et der er naturtro. De fleste har også for mange fisk til det
ligner naturen.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-12-04 20:18

Carsten Jensen wrote:
> Jeg tror mine fisk gør arbejdet med at holde kalkstenene fri for
> belægning, men om det hæver phén ved jeg ikke. Jeg vil gerne have et
> pænt akvarie i stuen og ikke et der er naturtro.

Fair enough - og dermed er det et spørgsmål om smag og behag, og så du'r
facitlisten ikke.
Men du skal ikke gøre det af hensyn til vandkvaliteten, gør det, fordi du
kan lide det.

vh
Jan

Fra : Fessor

Dato : 14-12-04 00:02

Ja undskyld men det næste argument jeg regnede med var "min far kan banke
din far"

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-12-04 09:40

Fessor wrote:
> Ja undskyld men det næste argument jeg regnede med var "min far kan
> banke din far"

????????