Ny interesse, nyt akvarie - HJÆLP! :)
Fra : Dan

Dato : 11-12-04 16:11

Jeg er ved at bevæge mig ud i kunsten med at holde akvarie. Interessen har
appeleret længe men nu er pladsen ledig så nu skal det være. Jeg er dog lidt
i vildrede med hvor jeg skal starte. Jeg er lidt nervøs for at købe sådan
noget over nettet - ikke nok med fragten er sindsygt dyr (når det er glas)
og derudover er der jo risiko for det får nogle sure stød osv. undervejs. Og
derudover vil jeg gerne se hvad jeg køber ;)

Nuvel - jeg har kigget i min lokale dyrehandel (Calles Dyrerige). De har et
126 liters akvarie med pumpe, varme, thermometer, lidt foder,
vandtilsætning, fiskenet og et par quick-start-guider til kr. 1099,-

Derudover har de et andet sæt på 134 liter, med samme tilbehør. Dog ikke
thermometer, foder og fiskenet og de par ligegyldige guider (som man
alligevel kan tage gratis i et stativ ved siden af). DERUDOVER er der et
bord med til dette sæt. Samlet koster det kr. 1699,- (måske kan man kregle
lidt sand eller grus med oveni).

Hvilket af de sæt er bedst til prisen? Og er prisen i øvrigt OK? Og er der
nogle der har nogle mere interessante alternativer?

Et tillægsspørgsmål: Hvad er bedst - sand eller grus? Jeg skal ikke have
ciklider, så sand er ikke et krav - det er bare pænt i et akvarie synes jeg
:) Men er det sværere at rengøre og "holde"?

På forhånd tak for jeres svar

/Dan

Fra : Martin Bak

Dato : 11-12-04 16:44

"Dan" <dan@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> appeleret længe men nu er pladsen ledig så nu skal det være. Jeg er dog

Først og fremmest, -køb eller lån en stak bøger, -og læs dem. Der er mange
ting det kan være smart at tage i betragtning allerede når akvariet
anlægges, og så skal du rode mindre med det sidenhen.

> Hvilket af de sæt er bedst til prisen? Og er prisen i øvrigt OK? Og er der
> nogle der har nogle mere interessante alternativer?

Prisen er vel ok. Men du skal nok lige være opmærksom på et par ting. Hvis
sættene sælges med en indvendig pumpe, ville jeg ikke selv vælge et sådant
sæt. En spandpumpe må være et af dine krav, ville jeg mene. Og der mangler
vist lamper til sættene? Du kunne også jagte et godt brugt akvarie, og så
måske bruge lidt mere på pumpe og lampe. Jeg har personligt aldrig købt et
nyt akvarie.

> [...]
> jeg
> :) Men er det sværere at rengøre og "holde"?

Man plejer at anbeale grus, feks. Årsdalegrus, (som jeg er så heldig bare at
kunne hente). Det er ret groft, kornene er ml. 4-10mm. Og det er ikke så
skrigende i farverne som meget af det grus de sælger hos fiskepusheren. Sand
har jeg set frarådet mange steder. Det skulle have en tendens til at "klaske
sammen" fordi kornstørrelsen er for lille.

--
Martin
http://www.martinbak.dk/ - ny julesang.

Fra : Dan

Dato : 11-12-04 17:04

> En spandpumpe må være et af dine krav, ville jeg mene.
Hvorfor? (undskyld hvis jeg spørger dumt)

>Og der mangler vist lamper til sættene?
Nej - låg og lys er vist også med mener jeg. Glemte jeg blot at nævne.

> Du kunne også jagte et godt brugt akvarie, og så måske bruge lidt mere på
pumpe og lampe.
Jeg har ledt i godt en måned nu på qxl, gul/gratis og den blå avis. Skal som
sagt være i nærheden så jeg selv kan hente det. Men der er ikke rigtigt
nogle interessante. Enten er de kæmpe store eller også er de små :)

Fra : Martin Bak

Dato : 11-12-04 17:14

> Hvorfor? (undskyld hvis jeg spørger dumt)

Jeg synes ikke de indvendige pumper er gode, af flere grunde. De skal renses
ret ofte. De er ikke så fleksible i forhold til justeringen af styrke og
retning. Jeg har haft flere, hvor ynglen blev suget ind i beholderen og
voksede der, hvor de tilsidst døde, hvis jeg ikke redde dem, for de var
blevet for store til at komme ud igen. Det var rigtig rigtig irriterende.
Endelig tager en indvendig pumpe jo også det en hjørne af akvariet. Det
pynter ikke med al den teknik i tanken synes jeg.

Fra : Mikkel Munk

Dato : 11-12-04 17:09

Nu er der jo andre dyrehandlere i Aalborg end Calles Dyrerige - du kunne jo
eventuelt prøve Carstens Dyrehandel i Reberbanesgade. Jeg har handlet der i
mange år, og har altid været mere end tilfreds...

Som Martin Bak skriver: læs alt det du kan om akvaristikken før du går i
gang! Det er altid nemmere, at få succes hvis man er en smule forberedt!

Held og lykke,
Mikkel

Fra : Dan

Dato : 11-12-04 17:25

Kræver det seriøst så meget at starte et akvarie? Bliver næsten skræmt væk

Jeg kunne bare godt tænke mig at have et akvarie og nogle fisk man kunne gå
og kigge på. Indtil videre regner jeg ikke med at have gang i det helt vilde
før jeg er sikker på om det er en interesse der appelerer.

Er det i øvrigt ikke "farligt" at købe brugte akvarier mht. garanti og
eventuelle utætheder?

/Dan

Fra : Martin Bak

Dato : 11-12-04 17:28

> [...]
> vilde
> før jeg er sikker på om det er en interesse der appelerer.

Det kræver såmænd ikke så meget, men som med ethvert andet dyr du kunne
finde på at anskaffe dig, så er det en forudsætning for at opnå succes, at
du har forberedt dig lidt på at imødkomme de krav der bliver stillet til
dig.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-12-04 18:56

Dan wrote:
> Kræver det seriøst så meget at starte et akvarie? Bliver næsten
> skræmt væk

Næh - det kræver ikke det vilde - men det er levende væsner, der kræver lidt
for at trives.

Mange kaster sig bare ud i det - uden at vide noget om det - og så går det
tit galt, og så kommer de her i gruppen, og spørger, hvad der gik galt - og
så er det jo lidt sent, når fiskene er begyndt, at dø.

Så det bedste råd FØR man starter, er altid at låne eller købe (og læse) en
god begynder-bog - så er man bedre rustet til de problemer, som der næsten
altid vil komme - og når man er forberedt på dem, så er disse problemer ikke
så alvorlige - og man får en rimelig "smertfri" start på sin nye hobby.

> Er det i øvrigt ikke "farligt" at købe brugte akvarier mht. garanti og
> eventuelle utætheder?

Nyere silikone-limede akvarier bliver sjældent utætte - så hvis du ikke
ligefrem får fat på et gammelt akvarie med kit, så er det ikke så
risikabelt - bed evt. om at se det med vand i først.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Omnolog HMH

Dato : 13-12-04 18:50

Når først akvariet kører kræver det ikke stort andet end at man hiver visne
blade op, skifter lidt vand en gang eller to om måneden, fodrer fiskene og
renser ruden.

Men det er ALTID en god ide at læse lidt om dyrene, inden man går på besøg
hos en dyrehandler.... Hvis du læser en eller to begynder bøger ved du
allerede mere end mange af dyrehandlerne

Fra : Thomas

Dato : 12-12-04 03:56

Fra : Jæver

Dato : 12-12-04 10:58

Dan wrote:

> [...]
> have ciklider, så sand er ikke et krav - det er bare pænt i et
> akvarie synes jeg :) Men er det sværere at rengøre og "holde"?

Sand er flot, men grus er langt bedre for bakteriefloraen.
De gange jeg har haft sand er det endt med at det lugtede
råddent og at planterne ikke trivedes.
Grus er lettere at vedligeholde.
--
Mvh. Jæver

Fra : Mikkel Munk

Dato : 12-12-04 11:46

Nu er sand jo mange ting - kommer i en del størrelser! Yderemere skal man
passe på med, at konkludere noget på enkeltstående tilfælde. Fordi du ikke
har haft held med brugen af sand, betyder det jo ikke, at man ikke kan bruge
sand som bundlag i sit akvarium.

Mikkel

Fra : Dan

Dato : 13-12-04 22:49

Tak for alle jeres svar :) Jeg har læst lidt på lektien og er nu godt igang
med at søge et akvarie. (Se nyt topic: Juwel kontra Tropica)

/Dan