Brune alger ? (Newbie)......
Fra : Mister Mister

Dato : 11-12-04 10:19

Hej gruppe

Jeg ved det godt..... søg selv (Google er din ven og alt det der) eller læs
en bog.....
men det her er nemmere, og så får jeg (måske) at høre andres erfaringer...

Jeg er ny i akvarie hobbyen, og har investeret i en 128 liter's tank, men
ret hurtigt er der kommet brune belægninger på glasset, og går ud fra at det
er brune alger.

Hvad gør jeg forkert ? ?

For meget/for lidt lys.
For meget foder (skriver med vilje ikke for lidt, ved godt at det ikke er
prob.).

Der er "kun" 6 fisk i tanken (Ciklider), ingen maller, og det bringer mig så
til næste spørgsmål.

Skal jeg investere i maller af en eller anden slags, og hvilke, antal ?

På forhånd tak

Kenneth

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 11-12-04 15:41

Hejsa

Med hensyn til de brune alger som er de almindelig i opstartsfasen af et
akvarie. Forhåbentligt tager planterne over på et tidspunkt og algerne
forsvinder af sig selv. Du skrive du har ciklider. Ciklider er rigtigt mange
ting. For eksempel hvis der er malawi cicklider vil de elsker og gå og nippe
til algerne. Mine gør ihvertfald. Med hensyn til maller så er min klare
favorit en ancistrus malle. Den er hårdfør, fredelig og utrolig effektiv.
Den kommer fra sydamerika så er det ciklider fra dette område ja så passer
den så også ind i biotopen.

Du skriver intet om planter og lign. Har du ingen planter i akvariet? Hvis
nej så få fat i nogle vandpest eller andre hurtigvoksende planter som kan
tage sig af nitraten som algerne bruger til at vokse af.

Håber du kunne bruge det til noget.

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : fb

Dato : 12-12-04 10:45

hejsa...

brunalger kommer altid et par uger efter mana har startet et akv....og
forsvinder igen efter et par uger.... dem skal du ikke bekymre dig om....
/f