Fiskene gisper
Fra : Montego

Dato : 10-12-04 16:32

Hej med jer
Har lidt problemer med mit akvarium,.
Det er et akvarium som jeg selv har lavet ,rammen er rustfast stål og
glasset er limet i med eddike basert silicone,prøvede først med akvarie
silicone men det kunne ikke så godt hæfte på stålet.Nu har jeg et lille
spørsmål,syntes at det ser ud til at fiskene gisper efter luft men de går
ikke op i overfladen,og der er masser af planter i akvariet,så jeg tænkte om
det kunne være sygdom eller noget andet,da der dør en fisk hver anden dag
john

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 10-12-04 16:50

> glasset er limet i med eddike basert silicone,prøvede først med akvarie
> silicone men det kunne ikke så godt hæfte på stålet.

der har du din fejl. fisk kan ikke tåle det, det er derfor der er noget der
hedder akvariesilicone

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 10-12-04 21:04

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> wrote in message

> der har du din fejl. fisk kan ikke tåle det, det er derfor der er noget
> der hedder akvariesilicone

Det er noget vrøvl. Hvis det havde været mugbehandlet silikone, så havde han
et problem. Eddikebaseret silikone afgiver ikke noget til vandet. Jeg har
selv limet en baggrund i mit akvarie, hvortil jeg brugte 5 hele tuber. Der
var ingen fisk der døde på den konto.

Desuden er eddikebaseret silikone den mest anvendte type i Aalborg
Akvarieklub. Her er nogle af de baggrunde der er limet fast med den nævnte
type silikone (den billige fra Harald Nyborg til ca. 22 kr. pr. tube).
http://www.aalborg-akvarieforening.dk/skabelon2.asp?articleid=44&menuid=2

Den type vi bruger er denne:
http://www.shortlink.dk/b3252a98

--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-12-04 00:50

"Christian M. Nielsen" <look.for.it@my.webpage> skrev i en meddelelse

> "Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> wrote in message

Den "farlige" silicone hedder normalt sanitetssilicone.
Tror ikke at det er siliconens skyld at fiskene gisper efter vejret.
Kunne lyde som om nogle kratige vand skift, og en effektiv pumpe
var vejen frem.

Carsten

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-12-04 17:09

Montego wrote:
> [...]
> det kunne være sygdom eller noget andet,da der dør en fisk hver anden dag

Som et supplement til det første svar i tråden:
det er ikke eddikesyren, der er farlig (den er ikke farlig); det er den
bakterie/svampedræber, der er i silikonen, der er farlig.

Akvariesilikone burde hæfte fint på stål, hvis overfladen er tør og ren
(helt ren!).

Start med at skifte halvdelen eller mere af vandet, og tænk så i baner i
retning af en stor spand eller et reserveakvarie med tempereret vand.

--
Steen Suder

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-12-04 17:10

Steen Suder, privat wrote:

> [...]
>
> Start med at skifte halvdelen eller mere af vandet, og tænk så i baner i
> retning af en stor spand eller et reserveakvarie med tempereret vand.

Glemte lige at skrive det:

Du har travlt!

--
Steen Suder

Fra : Kasper friis hansen

Dato : 10-12-04 17:35

> [...]
om
> det kunne være sygdom eller noget andet,da der dør en fisk hver anden dag

Ville hører om der evt var andre ting der kunne gøre det, for 2 af mine
scalare går også og sådan gisper efter vejret, de andre ser ud til at have
det fint..

det er lidt på samme måde som da jeg satte mine fisk i et helt frisk akvarie
uden det var kørt til, der gik mine scalare også og "gispede" efter
vejret... men jeg har ikke gjort noget nu, har renset filter, skiftet vand
jævnligt, hvad kan der være galt?? vandet ser fint rent ud, og alle de andre
fisk ser ikke ud til at have nogen problemer, kun de 2 scalare, dvs de andre
scalare ser nu heller ikke helt frisk ud, men de spiser da..

Nogen der har en teori???

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-12-04 19:31

Kasper friis hansen wrote:

> [...]
> scalare går også og sådan gisper efter vejret, de andre ser ud til at have

Sygdom/forgiftning(også ammoniak/nitrit/nitrat)/iltmangel

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : Jensen

Dato : 26-12-04 19:32

prøv med noget luft eller flyt røret fra pumpen op tel overfladen mvh p
jensen