Er det normalt ?
Fra : mthomsen

Dato : 09-12-04 20:56

Hej

Er lige startet på et 250 Liters akvarie med bundgødning, sten og en
masse gode planter.

Efter isætning af planter, var vandet selvfølgelig lidt "tåget" af
skidt, og efter et par dage var det forsvundet, men det er ligesom om
når lyset brænder igennem vandet at det ser en lille smule uklart ud
- kan jeg tage det roligt og lade akvariet få "balance" inden de
første sugemalder isættes og dermed blive klarerer ? ..

Jeg har en EHEIM udvendig filterpumpe til 250 liters baljen og
akvastabil lyskasse med 2x36 watt JBL Solar Tropic rør.

Mvh,
Mads

Fra : Fessor

Dato : 09-12-04 13:12

Hej Mads
Hvor stor er din pumpe ??
Hvad er dit filtermateriale ??
Jeg har selv en 250L med samme problem, med en Eheim 2215 og den er efter
min bedste overbevisning for lille på papiret lyder den ellers god
nok....620 L/t, men med filtermateriale og skidt og en meter under
akvarieoverfladen, ja så er ydelsen en helt anden...
jeg løste mit ved at montere et powerhead på udløbsslangen så ydelsen steg
til omkring 900 L/t samt have indsugningen gennem gruset (bundfilter Ca 25%
af bunden).
MVH
Claus

Fra : mthomsen

Dato : 11-12-04 15:59

Hej Claus

Det er en EHEIM 2226 - den snupper iflg. papiret 950L/Timen.
Filtermaterialet er Substrat PRO (toppen) og EHFI MECH (bunden) -
altså det der fulgte med.

Jeg har "spanden" i skabet under akvariet - ca . 80 cm fra overfladen
af akvariet til toppen af pumpen.

Mvh,
Mads

Fra : Fessor

Dato : 10-12-04 22:06

Prøv at lægge lidt filtervat i toppen det plejer at være godt til svæv, de
andre ting ser jo fine ud, eheim laver nogle filtermåtter som du også kan
bruge, jeg synes bare de er for dyre
MVH
Claus

Fra : mthomsen

Dato : 14-12-04 21:22

Hej igen

En ting er svævet i overfladen, men når nu vandet er en smule beskidt -
formentligt efter for dårligt rengøringen af gruset - hvad er metoden da ..
udskifte vandet x antal liter om ugen eller ?

Mads

Fra : Fessor

Dato : 13-12-04 23:57

hvis du kan´holde ud at vente så lægger det sig og filtret tager resten,
ellers rod gruset godt igennem og lav kraftige vandskift, går ud fra at der
ikke er fisk i endnu

MVH
Claus

Fra : mthomsen