Hvor hurtigt vokser ungerne?
Fra : Brizz

Dato : 09-12-04 01:23

Har et kuld F1 af Metriaclime Estherea som er godt ½ år gamle. Den første
tid gik de i et lille 34L akvarie indtil de havde en størrelse så de kunne
kommer over til forældrene og hvad der ellers gik i mit 325L. De er så også
vokset siden og er nu omkring 3-4cm. Men synes ikke de vokser så meget mere.
Hvor lang tid går der før de har en nogen lunde størrelse på 5-6cm?
Og hvor lang tid går der ca inden man kan skelne køn på dem ved hjælp af
farver? lige nu er de bare mørke alle sammen.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-12-04 19:50

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og hvor lang tid går der ca inden man kan skelne køn på dem ved hjælp af
> farver? lige nu er de bare mørke alle sammen.

M. estherea burde du da fra "fødselen" af se forskel på hanner og hunner.
Hannerne er blå og hunnerne orange.
Som jeg tidligere har skrevet, er det totalt umuligt at sige noget om
hvor lang tid der går før en
at en given fisk når en given størrelse. Der er alt for mange ukendte
faktorer som spiller ind.
Men hyppige vandskift 1-2 gange om ugen og en GOD og afvekselende fodring
er alfa og omega
i dette her. Iøvrigt synes man ikke at ens fisk vokser, når man går og
kigger på dem dagligt, men tag
væk en uge eller 2 og så kig på dem igen. De plejer at være vokset en del
i mellem tiden.

Carsten

Fra : Jasper Norman

Dato : 09-12-04 23:17

> M. estherea burde du da fra "fødselen" af se forskel på hanner og
> hunner.
> Hannerne er blå og hunnerne orange.

Ikke nødvendigvis... Jeg har et F1 kuld hvor moderen er orange og faderen er
MC gul. Alle ungerne er gule. (med et par enkelte pletter). De er nu ca. 4-5
cm

Senere fik jeg igen unger på dem, men denne gang med en "normal" VF blå han.
Denne gang var det, som du skriver, let at kende forskel. Hannerne er blå,
hunnerne er orange. (2-4 cm)

Men hvordan det kan ske, at alle er blå (mørke) er lidt af en gåde. Måske
har Moder Natur været på spil, og lavet et kuld unger, udelukkende bestående
af hanner... surt

Eller også er der muligvis tale om en krydsning?

mvh

....Jasper

Fra : Brizz

Dato : 12-12-04 13:14

> Men hvordan det kan ske, at alle er blå (mørke) er lidt af en gåde. Måske
> har Moder Natur været på spil, og lavet et kuld unger, udelukkende
> bestående af hanner... surt

Ja det er fandme surt hvis det er tilfældet

> Eller også er der muligvis tale om en krydsning?

Hmm har selv set Estherea hannen har spillet meget op til sin hun og den
eneste anden mulighed for en krydsning ville være med en M. Heteropictus
også burde den vel også blive blålig?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
.... med updates på akvarie siden

Fra : Brizz

Dato : 12-12-04 13:12

> M. estherea burde du da fra "fødselen" af se forskel på hanner og
> hunner.
> Hannerne er blå og hunnerne orange.

Hmm så er det sikkert hanner hele banden selvom jeg synes de er mere sorte
end blå.

> Men hyppige vandskift 1-2 gange om ugen og en GOD og afvekselende
> fodring
> er alfa og omega

Fodrer for det meste med flagefoder specielt til fisk med farver også ca 1
gang om ugen med cyklops

Mvh Brian
---

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-12-04 14:19

> [...]
> end blå.

> Fodrer for det meste med flagefoder specielt til fisk med farver også ca 1

Jeg skrev en GOD og afvekslende fodring!! Flagefoder erok, til voksne
fisk men
fisk i vækst skal have helt anderledes mængder af protein.
Frosne mysis, artemia, cyclops og Malawimix det er noget der sætter
vækst i fiskene,
det er derfor hyppige og kraftige vandskift er nødvendige.

Carsten

Fra : Brizz

Dato : 12-12-04 15:41

> [...]
> vækst i fiskene,
> det er derfor hyppige og kraftige vandskift er nødvendige.

Så det du siger er at det IKKE er godt nok det jeg giver eller skal jeg
væksle med cyklops noget mere eller skal jeg tage flere af de produkter med
i mængden også?
Går ikke ud fra de voksne frisk "tager skade" af at spise lidt vokse foder?

Mvh Brian
---

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-12-04 09:46

> [...]
med
> i mængden også?
> Går ikke ud fra de voksne frisk "tager skade" af at spise lidt vokse

Du skal blande nogle flere føde emner ind i kosten, og ikke ensidigt
fodre med flagefoder.

De kan alle godt nøjes med flage foder, men de vokser langt bedre med det
andet.

Carsten

Fra : Brizz

Dato : 14-12-04 22:34

> [...]
> fodre med flagefoder.
>
> De kan alle godt nøjes med flage foder, men de vokser langt bedre med

Det vil jeg begynde på...
Takker for svarene

Mvh Brian
---