Bedste-forældre og druk (lang!)
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 08-12-04 22:22

Ja jeg ved godt jeg belemrer jer med mangen en ting i denne gruppe men i er
nu så gode til at svare ;)

Sagen er den at jeg er vokset op hvor min mor drak for meget. Min far er
helt OK men gør dog ikke noget ved min mors drikkeri. Når hun er ædru er hun
helt fin... men det er nu tit at vi er i den "anden grøft".

Forleden havde jeg glemt at ligge husnøglen af til min kæreste så hende og
min datter ikke kunne komme ind da jeg var taget på arbejde. Men jeg vidste
at mine forældre havde en ekstranøgle så jeg ringede til dem og hørte om en
af dem mon var hjemme så de kunne hente den og komme ind. Det kunne de da
godt - min mor var hjemme - og stangstiv.

- Men hun skulle muligvis ud og handle ( I BIL!) så hun ville lægge nøglen
under måtten, så ku de bare tage den. Hun var kommet tilbage fra handle-tur
da min kæreste hentede nøglen - og hun var ja - stangstiv.

Jeg er 24 nu og af samme årsag flyttede jeg hjemmefra som 16-årig. Så det
har stået på i mange år.

Det er jo som sådan hendes/deres eget problem nu, men mit problem er jo at
hun er "helt skudt" i min datter. Det er simpelthen hende guldklump,
forstået på den måde at hun køber ting i læssevis til hende, strikker, syr
hækler og hvad ved jeg. Og det er jo sådan set godt nok. Men nu er det jo så
lige hun ikke helt kan forstå hvorfor hun ikke får lov til at passe hende.
Vi plejer at undskylde med at enten er vor datter syg, skal sove eller hvad
man nu kan finde på.

Men den virkelige årsag er jo en ganske anden. Jeg vil ganske enkelt ikke
have at hun skal passe min datter når jeg ikke andet hvor meget hun har
drukket / om hun har drukket - hvilket jeg slet ikke vil have overhovedet!

Men eftersom hun åbenbart har drukket til hverdag i mere end 15 år nu regner
jeg ikke med at det er noget som jeg nogensinde bliver i stand til at lave
om på - og det er vel heller ikke min opgave.

Hvad ville i gøre?

Jeg kan vel ikke gøre meget andet end at konfrontere hende med det egentlige
problem? For "hun er syg" og "hun skal sove" holder jo ikke i årenes løb.
Jeg kan seføli godt forstå hun gerne vil se sit barnebarn, men indtil videre
foregår det under overvågning af mig en halv times tid om ugen. Mine
forældre har netop købt hus ved stranden og min mor har planer om at til
næste sommer skal hende og min datter bygge sandslotte en hel weekend ved
stranden; hvilket jeg vel naturligt nok er noget utryg ved - medmindre jeg
selv er der.

Min far er tilsyneladende ligeglad med min mors drikkeri - han har i al fald
aldrig kommenteret det.

Dette er sådan en "familie-hemmelighed-tabu-ting". Sådan en man ikke taler
om. Både mig og min bror er flyttet tidligt pga det.

Hvad ville i gøre?

Smide sandheden i hovedet på hende og se hvad der sker? Det værste der kan
ske er hvis hun skulle derefter finde på at opsige mit lejemål for det er
hende der ejer det hus vi bor i nu....

Fra : Anita

Dato : 08-12-04 23:03

Martin / Fårevejle wrote:
> Smide sandheden i hovedet på hende og se hvad der sker? Det værste
> der kan ske er hvis hun skulle derefter finde på at opsige mit
> lejemål for det er hende der ejer det hus vi bor i nu....

Sig det på en pæn måde.

Sig at du er bekendt med hendes situation. Sig at du ikke har intentioner om
at løfte pegefingre, men blot vil konstatere at hun ikke kan få lov at passe
jeres datter som forholdene er nu. Man kan ikke passe børn forsvarligt når
man er beruset.

Venligst Anita

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-12-04 23:08

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> passe
> jeres datter som forholdene er nu. Man kan ikke passe børn forsvarligt når

Helt enig med Anita.
Til gengæld skal du være konsekvent, for
hun skal da slet ikke have lov at passe dit barn,
hvis hun er fuld - og hvordan kan du vide, om
hun drikker i smug - og måske kører med
barnet?

Mvh.Bodil.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 08-12-04 23:21

> [...]
> Til gengæld skal du være konsekvent, for
> hun skal da slet ikke have lov at passe dit barn,
> hvis hun er fuld - og hvordan kan du vide, om
'

Okay så er vi enige. På det år som hun inden længe er har min mor sammenlagt
passet hende en times tid uden opsyn - og det sker ikke igen forløbig. Ikke
fordi der skete noget særligt ved det men ganske enkelt fordi at når hun kan
finde på at drikke sig fuld til kl 10 om formiddagen hva faen ka hun så
_IKKE_ finde på?

Jeg forstår det bare ikke. Jeg troede mest det var "bumser" og meget dårligt
stillede folk der havde det sådan. Men de har trods alt intet mindre end 3
ejerboliger som er betalt + en god sjat oveni. Fatter ikke hvad hun i
tidernes morgen skulle slå sig på flasken for. Nå men det er jo en helt
anden sag...

Jeg vil smutte i seng. Ka i sove godt derude ;)

Fra : Mus

Dato : 09-12-04 08:24

> [...]
> ejerboliger som er betalt + en god sjat oveni. Fatter ikke hvad hun i
> tidernes morgen skulle slå sig på flasken for. Nå men det er jo en helt

Næ det er også svært at forstå. Hun er jo syg. Penge gør ikke lykkelig.

Men det er slet ikke kun "bumser". Det der er anderledes er at "bumser" gør
det offentligt.
Man siger da - om der er holder, ved jeg ikke - at der er utroligt mange
læger der er alkoholikere. Men kender da én.

LN

Fra : Gitte

Dato : 09-12-04 20:03

Hej
> [...]
>finde på at drikke sig fuld til kl 10 om formiddagen hva faen ka hun så

Tja, det er ikke godt at vide... Måske er det hun ikke kan finde på,
netop at holde sig ædru?

> [...]
>ejerboliger som er betalt + en god sjat oveni. Fatter ikke hvad hun i
>tidernes morgen skulle slå sig på flasken for. Nå men det er jo en helt

Jamen, grunden til at mange tror, at det kun er "bumser" der drikker,
er jo netop at det er bumserne, der drikker offentligt. Alle (de
fleste i hvert fald) andre gør det mere eller mindre i det skjulte. Og
det forekommer i alle samfundslag. Der findes både bistandsklienter og
direktører der drikker i smug... Har faktisk en bekendt, der tidligere
var adm. direktør i en større dansk virksomhed, og som nu har sit eget
firma, der ganske ofte kører spirituskørsel med sine egne to piger.
Har kendskab til et tilfælde, hvor han måtte kaste op i sidelommen i
bildøren, og et andet hvor han måtte holde ind på en rasteplads og
sove en times tid, inden han kunne køre videre.... Så det er ikke kun
et "socialt betinget" problem. Kan faktisk godt forestille mig, at
der blandt de mere "velstillede" er mange alkoholikere - måske fordi
mange af dem lever med et stort pres på jobbet, eller keder sig
gevaldigt som hjemmeløbende husmødre....

MVH
Gitte

Fra : Gitte

Dato : 09-12-04 19:56

> [...]
>Til gengæld skal du være konsekvent, for
>hun skal da slet ikke have lov at passe dit barn,
>hvis hun er fuld - og hvordan kan du vide, om

Kan kun tilslutte mig ovenstående svar. Du gør helt ret i, ikke at
lade din mor passe din datter - børn og alkoholikere er og bliver en
dårlig sammeblanding...
Så mit råd er også, at du fortæller hende tingene ligeud. At du ved,
at hun drikker (og ja, du kan jo godt sige det på en pæn måde, uden en
masse bebrejdelser), og så længe det er sådan, kan hun altså ikke få
lov til at passe din datter. At du/I så vil tillade hende at have
kontakt med hende, hvor du/I selv er tilstede, er selvfølgelig en helt
anden sag, da det så stadig er jer, der har ansvaret for jeres
datter... Men når hun bliver større, kan der måske dukke spørgsmål op
om, hvorfor farmor opfører sig som hun gør osv. Men det må I jo så
tage til den tid....

MVH
Gitte

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 23:06

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad ville i gøre?
>
> Smide sandheden i hovedet på hende og se hvad der sker?

Ja, det bliver i nødt til. Kan godt være, at det bliver hårdt, men der er
imo ingen grund til, at pakke tingene ind. Inderst inde er din mor vel også
selv klar over, at det er derfor hun ikke får lov til, at passe jeres datter
på egen hånd ?

>Det værste der kan
> ske er hvis hun skulle derefter finde på at opsige mit lejemål for det er
> hende der ejer det hus vi bor i nu....

Ang. det med lejemålet, så findes der jo også lovgivning, inden for den
slags. Mener at der skal være en ganske god grund, hvis hun skal kunne smide
jer ud. Men lejeloven har de vidst mere styr på inde i juragruppen....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 08-12-04 23:08

> [...]
> hun
> helt fin... men det er nu tit at vi er i den "anden grøft".

Det er sørme også svært at gøre noget ved andres drikkeri, hvadenten man er
ægtefælle eller barn. Det er klart, at man får skrammer i sjælen af det.
Derfor vil jeg foreslå dig at kigge lidt rundt på siden
http://www.aca-danmark.dk/ - det er for voksne børn af alkoholikere. Du er
ikke nær så alene, som du måske føler dig...

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-12-04 19:25

"Benedikte Brisson" <kuduliatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.aca-danmark.dk/ - det er for voksne børn af alkoholikere. Du er
> ikke nær så alene, som du måske føler dig...

Jeg kan stærkt anbefale dig at følge Diktes råd,
der er mange, som er i samme båd som du -
og der kan du søge støtte og hjælp, bedre end
vi kan give dig her.

Mvh:Bodil.

Fra : SR

Dato : 10-12-04 22:16

Hej Martin
Kan meget vel sætte mig ind i situationen, da min mor også er alkoholiker
gennem 20 år.
Jeg har prøvet på den søde måde (da fandt jeg ud af en meget grim
hemmelighed, hun har gemt på for alle i 30 år!) og på den hårde måde, at
konfrontere hende - desværre var der INTET der hjalp. Og for ½ år siden blev
jeg rigtig hård, og sagde at jeg ikke længere ville se hende før den dag hun
ville have hjælp.
Og det er hårdt - og en svær beslutning. Især da jeg også har 2 børn, som
hun ikke ser.
Men hun har så heller ikke henvendt sig, eller lavet vrøvl over det ... !?
Hvilket jeg jo ikke kan forstå!?!
Du må tage en beslutning, vedr. jeres forhold til din mor.
Du kender hende selvfølgelig bedst, og må finde ud af hvordan jeres forhold
skal være.
Vil du konfrontere hende (hvilket jeg bestemt synes du skal)?
Fortæl hende hvad du føler ... Og se hendes reaktioner!
Udfra jeres snak, kan du jo så vurdere og beslutte dig for, hvad du gør med
hensyn til din datters og mors samvær.
Det er ikke nemt, og det er ikke sikkert det bliver bedre.
Men så har du gjort dit! Og du skal ikke bebrejde dig selv ...

Held & Lykke med det :)
Knus

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 11-12-04 16:42