Åbning af butik
Fra : Aragorn25

Dato : 11-12-04 23:01

Hej folkens, jeg er helt ny herinde.

Jeg skal til at åbne butik, jeg er 25år, er uddannet sælger, og har arbejdet
som sælger i 6år, og er end op som leder.

Alt er fint, men nu vil jeg starte noget op selv. Jeg har fundet en
forretning til 12.000kr om mdr. 6mdr. depositum.

Jeg har en milliard spørgsmål, men prøver stille og rolig her.

1. Jeg vil helst undgå at have en gammeldags kasseapparet, men istedet en
computer, hvor jeg kan taste varenavn, pris, antal, og SERIEnummer ind, så
det hele står på kvitteringen, nogen der har en ide om hvilken program jeg
skal bruge?

2. Findes der stadig det der engang hed iværksætterstøtte, eller er det
væk?`

3. Hvad skal jeg være opmærksom på, ved opsart af virksomhed? jeg er helt
ny, og kender ikke nogen der kan rådgive mig.

Det var lige lidt af det, to be continued...

mvh
Dennis

Fra : Michael Rode

Dato : 12-12-04 00:14

Se mine svar indsat
"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej folkens, jeg er helt ny herinde.

Jamen velkommen til

> [...]
>
> Alt er fint, men nu vil jeg starte noget op selv. Jeg har fundet en
> forretning til 12.000kr om mdr. 6mdr. depositum.

Held og lykke med det.

> Jeg har en milliard spørgsmål, men prøver stille og rolig her.

Bare kom med dem, men husk lige at søg i gruppen - mange spørgsmål er nok
besvaret tidligere.

> [...]
> det hele står på kvitteringen, nogen der har en ide om hvilken program jeg

ved det ikke - har ikke noget kasseapparat. Men en hurtigt google søgning
gav 4770 mulige sider. Men kan jo ikke anbefale nogen frem for andre når jeg
ikke selv bruger det.

> 2. Findes der stadig det der engang hed iværksætterstøtte, eller er det
> væk?`

Væk - i hvert fald så vidt jeg ved.

> 3. Hvad skal jeg være opmærksom på, ved opsart af virksomhed? jeg er helt
> ny, og kender ikke nogen der kan rådgive mig.

Registrering hos Erhvervs og Selskabsstyrelsen:
http://www.webreg-portal.dk/home.asp
Finansiering har du vel tænkt på
Budgettering har du vel tænkt på
Kontakt evt. dit lokale erhvervscenter - her tænker jeg på sådan noget som
http://www.evu.dk/ - ved ikke hvor du bor og hvad der er af muligheder der.
Kigevt. også her:
www.startguide.dk
Hvor der er mange nyttige informationer og svar på mange spørgsmål.

> Det var lige lidt af det, to be continued...

Du spørger som sagt bare løs

> mvh
> Dennis

Mvh
Michael

Fra : Hjalte

Dato : 12-12-04 02:59

Der var også lige den her: www.100svar.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-12-04 19:35

Michael Rode wrote:
> Se mine svar indsat
> "Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

-snip-

> Væk - i hvert fald så vidt jeg ved.

Ja, enig.

Er det ikke noget med at det blev afløst af en ordning, hvor man kunne
få et antal timers gratis rådgivning: advokat/revision eller lignende?

-snip-

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-12-04 17:57

"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> 2. Findes der stadig det der engang hed iværksætterstøtte, eller er det
> væk?`

Hvis du tænker på støtte i form af penge, er det ved at være mange år siden
det forsvandt.
Du kan i dag få gratis rådgivning i forbindelse med start af egen virksomhed
Landet er inddelt i 15 erhvervscentre, som kan hjælpe dig. Kontakt dit
lokale erhvervscenter og hør hvilke tilbud de har, da det varierer lidt fra
sted til sted (Se kortet på http://www.cvu.dk/sw487.asp).

> 3. Hvad skal jeg være opmærksom på, ved opsart af virksomhed? jeg er helt
> ny, og kender ikke nogen der kan rådgive mig.

Start med at lav en ordentlig og gennemarbejdet forretningsplan. Det er et
værktøj til dig selv, hvor du bla. får belyst muligheder og evt.
faldgrupper, får overblik over økonomien og meget mere. Desuden er det
almindeligt at banken eller evt. andre investorer næsten ikke er til at tale
med, hvis de ikke har en ordentlig forretningsplan at forholde sig til
Du kan evt. bruge noget af din gratis rådgivning til at få lavet en
ordentlig forretningsplan med tilhørende budgetter.

Fra : Aragorn25

Dato : 13-12-04 17:41

Nu er det hele gået i ged. I Lørdags, skulle ejeren have 6mdr dipositum, og
alt var ok, men nu idag vil han have 100.000kr i goodwill, jeg trodede ikke
der var goodwill, med mindre der var en anden lejer af stedet. min lokalet
er tomt.

Er de 100.000kr jeg "måske" gir ham, fradragsberætiget? ellers er det vare
sure betalte penge?

mvhj
Dennis

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-12-04 17:57

Aragorn25 wrote:

> [...]
> der var goodwill, med mindre der var en anden lejer af stedet. min lokalet

Hvis det kommer bag på dig _efter_ du har betalt depositumet, har du
brug for nogle seriøse rådgivere NU!

Hvad siger lejekontrakten?

"Afståelse" - som det normalt kaldes - er ikke ualmindeligt ved
erhvervslejemål, men med mindre I allerede har indgået en aftale, kan du
jo forhandle om beløbet.
I sidste ende kommer det an på hvor opsat du er på at leje - og hvor
opsat udlejer er på at udleje.

> Er de 100.000kr jeg "måske" gir ham, fradragsberætiget? ellers er det vare
> sure betalte penge?

Normalt vil de blive afskrevet over en årrække.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Aragorn25

Dato : 13-12-04 20:31

jeg har heldigvis ikke givet ham nogle penge inu, men det var jo menningen
vi skulle handle idag, men så kom lige en udgift på 100kilo...

lidt øv!

Fra : alexbo

Dato : 13-12-04 22:07

"Aragorn25" skrev

> lidt øv!

Det er måske meget godt at få konstateret udlejers forretningsmoral inden du
indgår et lejemål.

Goodwill er noget du kan købe af en tidligere indehaver af butikken, hvis
du overtager hans
kundekreds og eller kartotek, at betale goodwill til udlejer er kun til gavn
for udlejer.
Du kan spørge dig selv, " hvad får jeg for de penge".

Hvis du vil starte et bageri, så gavner det dig ikke noget, at der tidligere
var en isenkræmmer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-12-04 00:32

alexbo wrote:

> Du kan spørge dig selv, " hvad får jeg for de penge".

Lokalet?

- Det er jo ren udbud og efterspørgsel, så man må tage en samlet
vurdering på afståelse, månedlig leje, regulering af lejen - plus alt
det løse...

Det kan klart anbefales at få en advokat til at læse kontrakten
igennem. At leje erhvervslokaler er noget helt andet end at leje bolig!