Ikke momsregistreret
Fra : Martin Jensen

Dato : 10-12-04 09:32

Hej Gruppe!

Kan man som enkeltmandsvirksomhed som ikke er momsregistreret, handle med
almindelige momsregistrerede firmaer? Hvordan gøres dette.? Hvad skal jeg
tænke på i den sammenhæng?

VH
Martin Jensen
www.zity.dk

Fra : Martin Jensen

Dato : 10-12-04 09:36

"Martin Jensen" <plymar1@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> almindelige momsregistrerede firmaer? Hvordan gøres dette.? Hvad skal jeg

Det skal lige siges at det drejer sig om at sælge til momsregistrerede
firmaer.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-12-04 10:38

> [...]
> almindelige momsregistrerede firmaer? Hvordan gøres dette.? Hvad skal jeg

Ja, det kan du fint.
Du må bare ikke opkræve moms af det du sælger og kan heller ikke få moms
retur for det du køber.

Du laver simpelthen en faktura på det beløb kunden skal betale.

Fra : KHJ

Dato : 10-12-04 12:27

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> moms retur for det du køber.
>
> Du laver simpelthen en faktura på det beløb kunden skal betale.

Der skal vel stå et eller andet på fakturaen til debitor om det, således at
han ikke trækker indgående moms?

Jeg anbefaler en momsregistrering desuagtet omsætningen måske ikke
overstiger minimumsbeløbet kr. 50.000.

Sælger man fortrinsvis til erhvervskunder er administrationen lettere for
alle parter - især for kundens bogholderi.
KHJ

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-12-04 13:38

"KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal vel stå et eller andet på fakturaen til debitor om det, således
> at
> han ikke trækker indgående moms?

Nej.
Når der IKKE står noget om moms på fakturaen, skal debitor vide at han ikke
må trække indgående moms.
Ordet "moms" må overhovedet ikke stå på en faktura der er udstedet af en
virksomhed, der ikke er moms-registreret. Man må heller ikke lave
formuleringer i stil med "excl. moms" eller "moms-frit" som nogen gerne vil,
for det er der ikke tale om.

Fra : Martin Jensen

Dato : 10-12-04 14:20

> [...]
> virksomhed, der ikke er moms-registreret. Man må heller ikke lave
> formuleringer i stil med "excl. moms" eller "moms-frit" som nogen gerne

dvs da jeg ikke er momsregistreret må jeg ikke skrive sådan på min
hjemmeside:
http://www.zity.dk/betingelser.htm
???

Tak for svarene. Jeg har nu lige været i tøjforretningen "flying a" og de
ville gerne ligge 5 punge i deres butik. De skal så betale til mig når de
har solgt dem. Den Faktura jeg så skal give dem ved handlen, kan det bare
være en dagsdato blanket???

Venlig hilsen
Martin Jensen
www.zity.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-12-04 14:41

In news:cpc7p2$qjl$1@news.cybercity.dk,
Martin Jensen <plymar1@post9.tele.dk> wrote:

> dvs da jeg ikke er momsregistreret må jeg ikke skrive sådan på min
> hjemmeside:
> http://www.zity.dk/betingelser.htm
> ???

Nej, for du afregner jo ikke momsen til Told & Skvat

Men det koster ikke noget at få registreret et moms / SE / CVR nummer..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-12-04 14:52

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41b9a76c$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Men det koster ikke noget at få registreret et moms / SE / CVR nummer..

....ud over lidt ekstra tid til at lave moms-regnskab og indsende
moms-angivelsen. Det sidste skal endelig gøres rettidigt, for *ellers*
koster det noget i gebyr.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-12-04 14:48

"Martin Jensen" <plymar1@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> dvs da jeg ikke er momsregistreret må jeg ikke skrive sådan på min
> [...]

Nej det må du ikke, for det er ikke rigtigt at "Alle priser er inkl. 25%
moms" når du ikke er moms-registreret.
Når jeg som moms-registreret virksomhed læser din tekst "Alle priser er
inkl. 25% moms" forventer jeg at kunne få momsen refunderet når jeg har
handlet hos dig. Det kan jeg ikke for du må slet ikke opkræve moms => jeg
kommer til at give 20% mere for varen end jeg havde forventet.

Lad være med at bruge ordet "moms" nogen steder når du ikke er
moms-registreret.

> [...]
> har solgt dem. Den Faktura jeg så skal give dem ved handlen, kan det bare

Ja, det kan det fint.
Husk bare at gemme kopien til dit eget regnskab.

Fra : Martin Jensen

Dato : 10-12-04 15:24

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommer til at give 20% mere for varen end jeg havde forventet.
>
> Lad være med at bruge ordet "moms" nogen steder når du ikke er

1000 tak. Det har jeg nu rettet. Ordet "MOMS" er nu slettet fra min
hukommelse, ind til jeg evt moms-registrere mig