Sponsorering / gave ... eller?
Fra : Stig N. Færch

Dato : 09-12-04 08:17

Jeg er ved at starte en fritidsbeskæftigelse og har overvejet to
modeller for indtjening.
Det er ikke tanken at det er noget der skal give overskud, men det må
gerne bare løbe rundt.

1.model:
Jeg køber varer ind.
Jeg sælger min ydelse for en fast pris.

2.model:
Jeg køber varer ind.
Jeg giver min ydelse frit uden nogen omkostning.
Men, jeg opfordrer kunderne til at sponsorere / 'give gave' for det de
synes min ydelse er værd.

Jeg har mest lyst til at afprøve 2.model ihvertfald i et år, for at se
hvordan det vil køre rundt.
Men nu kan jeg bare ikke lige reglerne for sponsorering og gavegivning.
Og er der en forskel på de to?
Skriver man evt. en faktura på en sponsorering / modtagning af gave?
Hvad med beskatning?

Ved 1.model skal jeg jo vel kun beskattes af et evt. overskud.
hvad med 2.model?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Stig N. Færch

Fra : Brian R.

Dato : 09-12-04 08:33

Det gør ingen forskel hvilken model du anvender. Du skal i begge tilfælde
beskattes af overskuddet.

Såfremt du i model 2 modtager naturalie-gaver, så skal disse omregnes til
pengeværdien, som du så beskattes af.

De eneste gaver, der i princippet ikke er skattepligtige er lejlighedsgaver
i anledning af jul/nytår og lign. og her må værdien ikke overstige kr. 500,-
før hele gaveværdien bliver skattepligtig.

Mvh,
Brian

Fra : Stig N. Færch

Dato : 09-12-04 08:49

> Det gør ingen forskel hvilken model du anvender. Du skal i begge
> tilfælde beskattes af overskuddet.
>
> Såfremt du i model 2 modtager naturalie-gaver, så skal disse omregnes
> til pengeværdien, som du så beskattes af.

Jeg vil udelukkende modtage pengegaver.

> De eneste gaver, der i princippet ikke er skattepligtige er
> lejlighedsgaver i anledning af jul/nytår og lign. og her må værdien
> ikke overstige kr. 500,- før hele gaveværdien bliver skattepligtig.

Skelner man så her imellem om det er virksomhed eller privat? Og i det
tilfælde, hvornår er man så virksomhed?
I firmaet beskattes jeg først hvis der kommer et overskud (om det så er
gaver/sponsorater), ellers beskattes jeg ikke?
Hvis jeg privat modtager for 600kr gave, så skal jeg beskattes.
Men hvad hvis jeg som firma modtager for 600kr i gave/sponsorat?

Mvh Stig

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 09:36

> [...]
> Hvis jeg privat modtager for 600kr gave, så skal jeg beskattes.
> Men hvad hvis jeg som firma modtager for 600kr i gave/sponsorat?

Med hvilken grund skulle du være ritaget for skat ?
Uanset om du modtager gaver privat eller som firma, skal du svare skat af de
gaver du får. Skattevæsnet vil ikke skelne mellem gaver og konsulentbidrag.
Du skal derfor ganske enkelt svare skal af alt hvad du modtager. Husk på at
firmaet, som giver dig gaven, trækker jo bidraget fra i deres regnskab som
en udgift og givet derfor heller ikke svarer skat af den del som du får.

Der er ganske enkelte "virksomheder" som ikke beskattes. Det kunne f.eks.
foreninger af forskellige slags eller godgørende virksomheder uden reel
indtægt.

Du kan i øvrigt ikke trække underskud fra, hvis skattevæsnet skønner at din
virksomhed ikke er din hovedindtægtskilde. Det at du må ikke have lønnet
arbejde ved siden af din virksomhed.

mvh
Karsten

Fra : Stig Nørgaard Færch

Dato : 09-12-04 10:09

"Karsten Madsen" <km hos alsit i dk> wrote:

> [...]
> i deres regnskab som en udgift og givet derfor heller ikke svarer skat af

Men så forstår jeg ikke helt... når Brian R. skriver:

Vil det så sige at der alligevel er forskel på de to modeller?
Altså det jeg er interesseret i er, om jeg skal beskattes af de gaver jeg
får uanset om firmaet giver overskud eller ej? I så fald er der jo
ihvertfald en forskel.

Hvis det er tilfældet, kan jeg så modtage pengene på anden vis, så de ikke
er gaver, men en evt. variabel betaling for min ydelse?
Kunne jeg f.eks. ikke bare vælge og sige at kunden selv vælger hvilket beløb
han vil betale, - og så får han et faktura på det?

> Der er ganske enkelte "virksomheder" som ikke beskattes. Det kunne f.eks.
> foreninger af forskellige slags eller godgørende virksomheder uden reel
> indtægt.

Jeg ville betragte mig selv i den sidste kategori. Men det kræver sikkert en
godkendelse??

> Du kan i øvrigt ikke trække underskud fra, hvis skattevæsnet skønner at
> din virksomhed ikke er din hovedindtægtskilde. Det at du må ikke have
> lønnet arbejde ved siden af din virksomhed.

Det er jeg klar over. Jeg regner heller ikke med at evt. underskud vil være
særlig stort.

Mvh Stigg

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 10:38

> Men så forstår jeg ikke helt... når Brian R. skriver:

Du kan med andre ord ikke undgå skat - uanset indtægtsmåden. Om du kalder
det for konsulenttimer eller gaver, så er du skattepligtig - personlig
skattepligtig hvis dit firma er et enkeltmandsfirma

> [...]
> Altså det jeg er interesseret i er, om jeg skal beskattes af de gaver jeg
> får uanset om firmaet giver overskud eller ej? I så fald er der jo

Nej - der er ingen forskel.

> [...]
> beløb
> han vil betale, - og så får han et faktura på det?

Jo det kunne du da, men du skal stadig svare skat af det.

> Jeg ville betragte mig selv i den sidste kategori. Men det kræver sikkert
> en
> godkendelse??

Ja, det kræver uden tvivl en godkendelse. Denne undtagelse er helt og
aldeles beregnet til non-profit virksoheder, som ikke stopper en klejne i
lommen selv. Men så kan jeg nu ikke rigtigt se ideen i at drive en
virksomhed.

> Det er jeg klar over. Jeg regner heller ikke med at evt. underskud vil
> være
> særlig stort.

Jeg kan i min vildeste fantasi ikke forestille mig hvorfor du vil drive en
virksomhed med underskud ? Men det er jo dit problem
Det kunne jeg da godt tænke mig at få belyst yderligere....

/karsten

Fra : Stig Nørgaard Færch

Dato : 09-12-04 11:03

> [...]
> skattepligtig hvis dit firma er et enkeltmandsfirma

> Nej - der er ingen forskel.

> Jo det kunne du da, men du skal stadig svare skat af det.

BREAK!

Jeg skal lige have nogle ting helt fundamentalt på plads her.

Privat person:
modtager 1000kr i gave af en ven.
Det skal han beskattes af. - hvordan?

Enkeltmandsvirksomhed (hvornår skelner man - når der er et firmaregnskab?):
har købt for 2000kr af et eller andet.
Modtager en gave på 1000kr fra ABC A/S.
Han har et underskud på 1000kr.
Skal han beskattes? - hvordan?

Enkeltmandsvirksomhed:
har købt for 2000kr af et eller andet.
Modtager en gave på 4000kr fra ABC A/S.
Han har et underskud på 2000kr.
Skal han beskattes? - hvordan?

> [...]
> aldeles beregnet til non-profit virksoheder, som ikke stopper en klejne i
> lommen selv. Men så kan jeg nu ikke rigtigt se ideen i at drive en

Der er måske nogen der kan se andre formål med at drive en virksomhed end at
tjene penge.

> Jeg kan i min vildeste fantasi ikke forestille mig hvorfor du vil drive en
> virksomhed med underskud ? Men det er jo dit problem
> Det kunne jeg da godt tænke mig at få belyst yderligere....

Jeg siger ikke at jeg absolut nødvendigvis vil drive en virksomhed med
underskud. Hvis det lige kører rundt er det fint. Og hvis det giver lidt
overskud engang, ja så vil jeg tage stilling til det på det tidspunkt.

Men hovedformålet med virksomheden er ikke at tjene penge, men at gøre en
forskel, - at være opbyggende.
Skal alt handle om at tjene penge?

Med venlig hilsen
Stig

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 12:53

> Jeg skal lige have nogle ting helt fundamentalt på plads her.

Naturligvis

> Privat person:
> modtager 1000kr i gave af en ven.
> Det skal han beskattes af. - hvordan?

Nej. Giveren af de 1000,- beskattes ikke (der er jo betalt skat af dem).
Modtageren betaler skat af de 1000,-

> Enkeltmandsvirksomhed (hvornår skelner man - når der er et
> [...]

Nej, han beskattes ikke, da der jo er et underskud.
Indtægt 1000, Udgift 2000. Overskud = Indtægt-Udgift = 1000-2000 = -1000 =>
Underskud = 1000
Underskuddet kan kun trækkes fra, hvis der er tale om en hovedintægt, altså
at man som udgangspunkt ikke har lønnet arbejde ved siden af. Hvis man har
et lønne arbejde ved siden af, så kan man ikke trække underskud fra.

> Enkeltmandsvirksomhed:
> har købt for 2000kr af et eller andet.
> Modtager en gave på 4000kr fra ABC A/S.
> Han har et underskud på 2000kr.
> Skal han beskattes? - hvordan?

Nej. Virksomheden har et overskud på 2000,- kr.
Indtægt = 4000, Udgift=2000. Overskud = Indtægt-Udgift = 4000-2000 = 2000

> Der er måske nogen der kan se andre formål med at drive en virksomhed end
> at
> tjene penge.

OK, Filantropi er da sikkert meget godt, men hvordan vil du betale din
regninger ved købmanden, med det ?

> [...]
> overskud engang, ja så vil jeg tage stilling til det på det tidspunkt.
> Men hovedformålet med virksomheden er ikke at tjene penge, men at gøre en

Ikke alt handler om at tjene penge - jeg kan finde mange ting som ikke
handler om at tjene penge, men dem jeg kommer i tanke om handler ikke om min
virksomhed.
Formålet med at køre en virksomhed er bl.a. at tjene penge til ost og
nutella. En anden del er en personlig tilfredsstillelse
Hvis du ikke vil tjene penge på din virksomhed, så er det ok med mig.

mvh
Karsten

Fra : Stig N. Færch

Dato : 09-12-04 17:03

Nu skal du jo læse det jeg mener og ikke det jeg skriver

> Nej. Virksomheden har et overskud på 2000,- kr.
> Indtægt = 4000, Udgift=2000. Overskud = Indtægt-Udgift = 4000-2000 =
> 2000

Så her skal han beskattes af overskuddet på 2000kr, right?

> Modtageren betaler skat af de 1000,-

Men hvad skal der så til for at man kan kalde sig selv for et
enkeltmandsselskab?
Er det når der er et regnskab?
Momsreg. (nej, vel)?

Men hvad så hvis man blive betragtet som en hobbyvirksomhed, - går det
på ligefod med et enkeltmandsselskab i denne henseende?
Eller skal alle indtægter så beskattes uanset overskud/underskud?

Mvh Stig

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 17:57

> Så her skal han beskattes af overskuddet på 2000kr, right?

Yes

> Men hvad skal der så til for at man kan kalde sig selv for et
> enkeltmandsselskab?
> Er det når der er et regnskab?
> Momsreg. (nej, vel)?

Der er ikke noget som hedder et enkelmandsselskab, men
enkeltmandsvirksomhed.
CVR nr (momsregistrering) er alt hvad der skal til.

> Men hvad så hvis man blive betragtet som en hobbyvirksomhed, - går det
> på ligefod med et enkeltmandsselskab i denne henseende?

Ja

> Eller skal alle indtægter så beskattes uanset overskud/underskud?

Nej indtægter beskattes som sådan ikke. Det er overskuddet der gør.

/karsten

Fra : Stig Nørgaard Færch

Dato : 10-12-04 07:54

> Der er ikke noget som hedder et enkelmandsselskab, men
> enkeltmandsvirksomhed.
Nemlig.

> CVR nr (momsregistrering) er alt hvad der skal til.

Hvis man så ikke momsregistrerer sig, er man så en hobbyvirksomhed, - eller
er der noget imellem hobbyvirksomhed og enkeltmandsvirksomhed?

> Ja

> Nej indtægter beskattes som sådan ikke. Det er overskuddet der gør.

Ja, igen skriver jeg noget andet end jeg mener.

Hvad bestemmer så om man er en hobbyvirksomhed?
Regnskab?

For kunne en privat ikke bare påstå at han var en hobbyvirksomhed når han
modtog 1000kr i gave af sin ven.
Så bruger han de 1000kr til et eller andet, og så siger han at han hverken
har over eller underskud, og skal så derfor ikke betale skat?

/Stig

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 19:19

> Hvis man så ikke momsregistrerer sig, er man så en hobbyvirksomhed, -
> eller
> er der noget imellem hobbyvirksomhed og enkeltmandsvirksomhed?

Nej, man er ikke automatisk en hobbyvirksomhed, hvis man ikke registerer
sig, det er et spørgsmål om omsætning, før man skal registrere sig.
Nope og for en god ordens skyld, så har en hobbyvirksomhed ikke noget med
registreringer at gøre. Hobbyvirksomhed er et begreb, som skattevæsenet og
sikkert andre også bruger, men man skal garanteret være registreret med cvr,
for at de overhovedet godtager at det er tale om hobbyvirksomhed.

> Ja, igen skriver jeg noget andet end jeg mener.
> Hvad bestemmer så om man er en hobbyvirksomhed?
> Regnskab?

Både og. Der skal naturligvis opgives et regnskab til skattevæsenet, men det
er stadig skattevæsenet, som bestemmer om du driver en hobbyvirksomhed. Der
er ikke klare regler, det beror helt og aldeles på skøn, hvilket naturligvis
kan ankes osv.

> [...]
> Så bruger han de 1000kr til et eller andet, og så siger han at han hverken
> har over eller underskud, og skal så derfor ikke betale skat?

Hvis det "noget" han bruger de 1000,- til er "noget" i virksomheden, er der
ikke problemer med det, den går naturligvis ikke i længde, da man (set med
skattevæsenets øjne) ikke kan drive virksomhed uden overskud i en vis
periode. Bruger han derimod de 1000,- til slik eller en ny cykel og det
ellers ikke har noget med virksomheden at gøre, beskattes det som
b-indkomst.

/karsten

Fra : Stig Nørgaard Færch

Dato : 10-12-04 07:47

Fik ikke svaret på dette før:

> OK, Filantropi er da sikkert meget godt, men hvordan vil du betale din
> regninger ved købmanden, med det ?

Ja, så har jeg jo forhåbentligt et andet fast arbejde ved siden af. Som jeg
startede ud skrev jeg også at det skulle være en fritidsbeskæftigelse.

> Ikke alt handler om at tjene penge - jeg kan finde mange ting som ikke
> handler om at tjene penge, men dem jeg kommer i tanke om handler ikke om
> min virksomhed.

Nej, og det er jo fint nok, da det jo sikkert er formålet med din
virksomhed.

> Formålet med at køre en virksomhed er bl.a. at tjene penge til ost og
> nutella. En anden del er en personlig tilfredsstillelse

Nu siger du at formålet _er_, - det er vel op til den enkelte hvad formålet
skal være. For dig _er_ det at tjene penge til ost og nutella.
Jeg skal nok få råd til ost og nutella på anden måde. Så jeg har også råd
til at min virksomhed skal være stort set uafhængig af indtjening, i det
omfang jeg ønsker at driver det. Min mission er vigtigere end at tjene
penge i dette tilfælde. Hvis det skulle give en smule afkast eller mere er
det da ok.

> Hvis du ikke vil tjene penge på din virksomhed, så er det ok med mig.

Jeg er glad for at jeg har fået din accept.

Jeg håber bare ikke jeg har forarget dig på en eller anden mystisk vis?

Mvh Stig

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 19:08

> Jeg håber bare ikke jeg har forarget dig på en eller anden mystisk vis?

Slet ikke - der skal mere, meget mere til.

/karsten

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-12-04 16:38

In news:41b80e77$0$12144$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> [...]

> at din virksomhed ikke er din hovedindtægtskilde. Det at du må ikke
> have lønnet arbejde ved siden af din virksomhed.

Hvad er der nu galt med at have et bi-erhverv, starte et firma op, i sin
fritid, og lade det gro ind til det kan gå rundt med en fornuftig
månedsløn - fuldtid?

Hvis ellers man fabrikerer en fornuftig forretningsplan, er det SVJV
ligegyldigt, om break even først opstår om 2-4 år.
Negativ moms, bør i den henseende heller ikke være et ankepunkt.

Men jeg er måske på vildspor?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 17:15

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41b87176$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> ligegyldigt, om break even først opstår om 2-4 år.
> Negativ moms, bør i den henseende heller ikke være et ankepunkt.

Nej. Det er meget korrekt.

Hobbyvirksomheder kan ikke få lov til at fratrække deres underskud i den
personlige indkomst, men det er ikke ensbetydende med at være
hobbyvirksomhed, hvis man har et lønnet arbejde ved siden af.

Det er en vurderingssag, hvor en af parametrene dog er, om man har andre
indtægtskilder.

Men mindst lige så vigtigt er det, om man har lavet fx et budget, der viser,
at virksomheden kan løbe rundt på sigt (samt andre parametre)

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 17:58

> [...]
> ligegyldigt, om break even først opstår om 2-4 år.
> Negativ moms, bør i den henseende heller ikke være et ankepunkt.

Det er helt og aldeles en skønssag, men som oftest betragter skattevæsenet
det som en hobbyvirksomhed, hvis der er underskud og der er en a-indkomst

/karsten

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-12-04 19:59

In news:41b8841c$0$32089$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Karsten Madsen <km hos alsit i dk> wrote:

> Det er helt og aldeles en skønssag, men som oftest betragter
> skattevæsenet det som en hobbyvirksomhed, hvis der er underskud og
> der er en a-indkomst

Jeg tror nu det er de færreste virksomheder der har givet overskud fra
dag 1

Hmm.. taler vi et generelt underskud, eller kun negativ moms?

Et eksempel: En virksomhed skyder op 1. November 2004(enmandsfirma,
bi-erhverv) starten forløber ved at ejeren fra venstre bukselomme haler
et bundt mønter op, og flytter over i højre lomme, og kalder det indskud
/ start kapital.
Pengene bruges til erhvervelse af kontormaskiner / artikler +
produktions og distributions udstyr samt reklame. Disse erhvervelser,
bliver bogført i regnskabet, og der fremkommer et beløb, og et
momsbeløb, et momsbeløb, som ejeren forventer T&S vil refundere omkring
Januar måned. Års regnskabet (som reelt kun tæller November og December)
viser væsentligt flere udgifter end indtægter. Der er intet, eller
næsten intet solgt, men etableringsudgifterne, og nogle kørselsudgifter
har der jo været. Budgettet for 1. Kvartal 2005, og frem ser meget
lovende ud. en års omsætning på, 500.000 med en dækningsgrad på ca. 50%
er et realistisk mål. inden for en de første 3 år. Vi taler stadig
bi-erhverv.

Er det hobby? Det skal i ( ) bemærkes, at salget er mere end 99% B2B.

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 20:15

> [...]
> bi-erhverv.
> Er det hobby? Det skal i ( ) bemærkes, at salget er mere end 99% B2B.

Etableringsudgifter er reelt set ikke fradragsberettiget før virksomheden
giver overskud. Men der kan da godt godkendes fradrag for underskud, med
forbehold for senere genoptagelse, hvis det viser sig at virksomheden ikke
er en on-going virksomhed.

Det skattevæsenet vil sig med dette er at man ikke accepterer disse
virksomheder som popper op, har udgifter og lukker igen inden indtægterne
kommer ind. Således at virksomhedsejeren køber en masse ind til virksomheden
og får skattevæsenet til at betale halvdelen af gildet. Den går ikke
Grandberg...

/karsten

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-12-04 21:09

In news:41b8a43e$0$32974$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Karsten Madsen <km hos alsit i dk> wrote:

> Etableringsudgifter er reelt set ikke fradragsberettiget før
> virksomheden giver overskud.

Jeg tænkte som sådan ikke på fradragsretten (der er jo ikke noget at
fradrage i, hvis der ingen indtjening er, men momsen er der jo stadig)

> [...]
> indtægterne kommer ind. Således at virksomhedsejeren køber en masse
> ind til virksomheden og får skattevæsenet til at betale halvdelen af

Det er jo fair nok, men der er et gammelt ordsprog der siger: "det
koster penge, at tjene penge"

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 21:22

> Jeg tænkte som sådan ikke på fradragsretten (der er jo ikke noget at
> fradrage i, hvis der ingen indtjening er, men momsen er der jo stadig)

OK - min fejl - jeg mener naturligvis ikke fradragsberettiget Men
"muligheden fra at trække underskud fra", så pasus skulle have været :
Det er reelt set ikke muligt at trække etableringsudgifter før virksomheden
giver overskud

> Det er jo fair nok, men der er et gammelt ordsprog der siger: "det
> koster penge, at tjene penge"

Tja'eh men sådan ser det kære væsen ikke på det

/karsten

Fra : Casper Bang

Dato : 09-12-04 10:51

> Det er ikke tanken at det er noget der skal give overskud, men det må
> gerne bare løbe rundt.

Hmm... jeg vil tro du så bliver smidt ind under "hobbyvirksomhed", og derfor
ikke kan trække dine udgifter fra!?
Det er sket før at jeg har taget fejl ;), men det er da værd at undersøge
inden du sætter for meget i gang.