Firmabil: leasing?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-12-04 00:11

Jeg overvejer at anskaffe mig en firmabil til mit enmands-ITkonsulentfirma.

Jeg har egentligt ikke det store behov; jeg krydser måske landet en
eller to gange om måneden. Dertil kommer en del mindre småture efter
varer, lokale kunder etc., så bevægelsesfriheden spiller også lidt ind her.
På den anden side kan det også nemt blive 1000km om måneden.

Jeg har ikke det store pladsbehov (nogle få "kasser") og ingen assistent
etc.
Derfor er sådan noget i retning af en Fiat Panda/Punto etc. meget rammende.

Jeg har i firmabil/leasing-sammenhæng ikke den fjerneste ide om hvad man
gør og griber i. Kan nogen give en pointer, dele ud af erfaringer etc.?
Er leasing det rigtige? Hvad koster sådan noget?

--
Steen Suder

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 09:52

Hej,

Du bør også overveje at købe bilen privat og så udbetale kørepenge til
dig selv. Taksten er næsten 3 kr/km og en lille bil er ikke nær så dyr i
drift.

Et valg af ordning vil også afhænge af om samme bil skal dække dit
private kørselsforbrug eller du allerede har en anden bil til det?

Jeg kender ikke meget til leasing, så det skal jeg afholde mig fra at
sige kloge ting om

hilsen
Uffe

Fra : Kenneth K

Dato : 09-12-04 20:26

Du bør måske overveje at benytte en "privat bil" og i stedet fratrække
skattefri-kilometergodtgørelse efter statenstakster på. kr.2,98 pr. km i
2004.

Det er ihvertfald en mulighed som godt kan betale sig at regne på.

Du må huske på at hvis du køber en bil, og indskylder den i din virksomhed,
skal du lave en fordeling af privatkørsel og erhvervsmæssig kørsel. - og der
er ingen momsfradrag på hvideplader.

KK