Kan jeg bruge Summa Summarum i min virksom~
Fra : Hans Jakobsen

Dato : 08-12-04 08:56

Efter at have læst mange begejstrede indlæg om SummaSummarum i denne NG,
overvejer jeg at anskaffe mig programmet. Fra deres hjemmeside kan jeg se at
det skal være Enterprise versionen, men kan den alt det jeg skal bruge?

Følgende gælder for min virksomhed:
- Eksport til distributører over hele verden
- Valuta på faktura er USD, EUR eller DKK
- Bankkonti i udlandet i to forskellige valuta
- Import både udenfor og indenfor EU (primært markedsføringsudgifter)
- Har to ansatte og bruger Danløn (som for nyligt har fået integration med
SummaSummarum)
- Laver mit firma om til selskabsform fra nytår

Indtil nu har jeg lavet bogføring og regnskab i et omfattende regneark, som
jeg selv har bygget op (jeg tog HD for 10 år siden).
Selvom det ikke er helt efter bogen... så har det været nemt, hurtigt og
billigt. Men nu er det ved at vokse mig over hovedet med håndtering af løn
og kassebeholdning i udenlandsk valuta. Tiden er moden til at finde et
regnskabsprogram

Mit spørgsmål: kan Summa summarum håndtere alt dette?
Hvis ikke, hvilket program skal jeg vælge?

Med Venlig Hilsen
Hans Lavdal Jakobsen

Tune up your ear with EarMaster http://www.earmaster.com

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 09:52

"Hans Jakobsen" <hans1NO@SPAMearmaster.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Følgende gælder for min virksomhed:
> - Eksport til distributører over hele verden

Ja

> - Valuta på faktura er USD, EUR eller DKK

Ja

> - Bankkonti i udlandet i to forskellige valuta

Ikke direkte, den regner alt ud i hovedvalutaen (men med omregning til
valuta naturligvis)

> - Import både udenfor og indenfor EU (primært markedsføringsudgifter)

Jeps, det afhænger jo af hvordan du sætter din kontoplan op (men stadig i
hovedvaluta)

> - Har to ansatte og bruger Danløn (som for nyligt har fået integration med
> SummaSummarum)

Du svarer selv

> - Laver mit firma om til selskabsform fra nytår

Ingen betydning for summa, da du jo "nedlægger" det gamle firma og starter
et nyt

> [...]
> billigt. Men nu er det ved at vokse mig over hovedet med håndtering af løn
> og kassebeholdning i udenlandsk valuta. Tiden er moden til at finde et

Det er ikke lovligt at lave regnskab i et regneark eller lign, hvor du kan
rette i bogførte bilag, men det ved du jo nok allerede, da du har en HD

mvh
Karsten Madsen

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 11-12-04 10:10

> Ikke direkte, den regner alt ud i hovedvalutaen (men med omregning til
> valuta naturligvis)

Jeg forstår ikke helt hvordan man kan afstemme sin kassebeholdning hvis det
hele skal regnes i DKK? Kurserne, og dermed værdien af saldoen, svinger jo
op og ned (mest ned lige nu...
Udgifter og indtægter i den udenlandske valuta komme jo løbende og vil
således være til forskellige kurser?
For mig at se ville det være ideelt at have en kassekladde både i DKK og
f.eks. i USD, så kan man nøjes med at bruge toldkurserne én gang til at
udregne en samlet saldo i DKK.
Men det er måske ikke sådan det foregår?

Mit egentlige spørgsmål er jo nok om Summa Summarum er det rigtige program
for mig, eller der er andre programmer der håndterer dette bedre?

> Det er ikke lovligt at lave regnskab i et regneark eller lign, hvor du kan
> rette i bogførte bilag, men det ved du jo nok allerede, da du har en HD

Som jeg skrev er det ikke helt efter bogen
I øvrigt er min HD både gemt og glemt, da jeg som Ingeniør har anden at
fylde mit hoved med ... nævnte blot min HD for at fortælle at jeg ikke
startede helt på bar bund.

mvh
Hans Lavdal Jakobsen