Summa ? - Kan den regne ?!
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-12-04 23:12

Hej alle sammen ...

Vi sidder og leger lidt med summasumarum for at se hvordan og hvorledes det
nu engang fungerer og efter adskillige nye indtastninger og start forfra
regnskaber må vi nok erkende at vi "sidder fast"... Vi kunne godt tænke os
at prøve at lave lidt regnskab selv og holde styr og lager og alle de smarte
ting det nu engang kan istedet for at udskrive fakturaer i Word som vi idag
gør og giver vores revisor dem (det er lidt træls)

Det vi ikke kan få til at stemme er moms angivelsen
www.electro-logic.com/summa.zip

På ovenstående regnskab kan man se vores første regnskabs periode (pas på AP
Møller!) og med en smule hovedregning får vi moms angivelsen til at skulle
blive
ca. -755kr men summa sumarum smider om sig med en masse opspundne tal grebet
fra den tynde luft ...

Enten er det mig der er rådden i hovedet ellers er det programmet.

Kan i fortælle hvad der går galt ?

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 09:48

"Dennis Pedersen" <dp@electro-logic.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Word som vi idag gør og giver vores revisor dem (det er lidt træls)
> Enten er det mig der er rådden i hovedet ellers er det programmet.

Om du er rådden i hovedet, skal jeg ikke kunne sige, men jeg har snigkigget
en smule på jeres regnskab.
Du har lavet nogle grundlæggende fejl.

F.eks.
På din salgsfaktura nr 1 til TL Lyngsaa har du bogført salget på en
udgiftskonto (Vareindkøb 2200), den skal bogføres på en indtægtskonto feks.
1000 til 1850 alt efter jeres regnskabsprincipper og firmaets placering
På din endnu ikke bogførte kassekladde har du ikke påført faktura nummer i
højrekolonne, du vil derved ved bogføring af kassekladden ikke få udlignet
dine købsfakturaer.
Vare A44-CS på Salgsfakt nr. 1 eksisterer ikke. Det er nok en god idé (men
ikke et krav) at oprette varer til videresalg i varekartoteket. Jeg formoder
det den vare du køber i KF2 (RCE)

mvh
Karsten Madsen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 08-12-04 10:07

Hej Karsten

> Du har lavet nogle grundlæggende fejl.

Ok tak for at pointere dette så er det nok ikke programmet alligevel

> [...]
> udgiftskonto (Vareindkøb 2200), den skal bogføres på en indtægtskonto
> feks. 1000 til 1850 alt efter jeres regnskabsprincipper og firmaets

Ok tak.

> På din endnu ikke bogførte kassekladde har du ikke påført faktura nummer i
> højrekolonne, du vil derved ved bogføring af kassekladden ikke få udlignet
> dine købsfakturaer.

Ok her skal jeg lige være med ... Hvorfor skal man selv gøre dette når man
opretter både køb's og salgs fakturaer i summasumarum og indsætter dem
automatisk i kladen ?

Yderligere ... Hvis man kigger efter vil man se at linje 3 (Wire Com AS)
hedder KF1 vælger man derfor Wire Com fakturaen nummer 1 i højre kolonne og
samtidig har valgt linje 12 (TL Lyngsaa) der hedder F1 får man to der hedder
nummer 1 og så klager summa og vil regne dem sammen (tror jeg) ?

> Vare A44-CS på Salgsfakt nr. 1 eksisterer ikke. Det er nok en god idé (men
> ikke et krav) at oprette varer til videresalg i varekartoteket. Jeg
> formoder det den vare du køber i KF2 (RCE)

Ok, grunden til at vi ikke har oprettet den er at vi nok aldrig skal sælge
lignende ting mere.

Mange tak for deres kig.

M.v.h.
Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 12:00

> Hej Karsten
> Ok tak for at pointere dette så er det nok ikke programmet alligevel

Dermed ikke udelukket at der er programmeringsfejl, men der er langt mellem
dem.

> Ok her skal jeg lige være med ... Hvorfor skal man selv gøre dette når man
> opretter både køb's og salgs fakturaer i summasumarum og indsætter dem
> automatisk i kladen ?

Det gør SummaSummarum også. Jeg har lige prøvet at "overføre dine fakturaer
til kladde" igen. Dér kom fakturanr i yderste højre kolonne med.

> [...]
> og samtidig har valgt linje 12 (TL Lyngsaa) der hedder F1 får man to der
> hedder nummer 1 og så klager summa og vil regne dem sammen (tror jeg) ?

Der kommer en advarsel. Det er ikke det samme som at den ikke kan fortsætte.
Summa fortælle bare brugeren at han er ved at bøgføre fakturaer med ens
nummer. KF1 og F1 er jo forskellige fakturaer. Det ved du, men ikke den. Den
skelner desværre ikke mellem købs- og salgsfakturaer i sin interne check.
Jeg bruger Summa hver dag og får ofte disse advarsler, da min købs- og
salgsfakturaer følger hinanden - nogenlunde.

> Ok, grunden til at vi ikke har oprettet den er at vi nok aldrig skal sælge
> lignende ting mere.

Det er også ok at købe/sælge varer der ikke er ført over lageret

/karsten