summa og lagerbeholdning
Fra : Ukendt

Dato : 07-12-04 22:59

Hvordan får jeg posteret min lagerbeholdning, og hvor skal den modposteres?
Jeg har jo allerede betalt varerne én gang, så bank kan det jo f.eks. ikke
være.

på forhånd tak, og undskyld banaliteten...

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 16:05

"Per Overarm" <*per*langnæsebogstav*allerup*info*> skrev i en meddelelse
> Hvordan får jeg posteret min lagerbeholdning, og hvor skal den
> modposteres? Jeg har jo allerede betalt varerne én gang, så bank kan det
> jo f.eks. ikke være.
>
> på forhånd tak, og undskyld banaliteten...

Spørgsmålet var måske sværere end jeg regnede med )

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 18:00

> Spørgsmålet var måske sværere end jeg regnede med )

Måske, for mit vedkommende fatter jeg simpelthen ikke hvad du skriver.
Kunnen du ikke pinde det ud - bare for mig

Hvad mener du med at postere en lagerbeholdning ? Er det ifm.
lagerregulering og svind ?

mvh
Karsten

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 19:10

"Karsten Madsen" <km hos alsit i dk> skrev i en meddelelse

> Måske, for mit vedkommende fatter jeg simpelthen ikke hvad du skriver.
> Kunnen du ikke pinde det ud - bare for mig
>
> Hvad mener du med at postere en lagerbeholdning ? Er det ifm.
> lagerregulering og svind ?

Det er sådan at jeg først for nylig har anskaffet summa summarum, da jeg
hidtil har klaret mig med små papirslapper, men det blir jo for
uoverskueligt. Jeg har opbygget et lager, som er løbende indkøbt. Disse
købsfakturaer er blot posteret på konto 2200 "vareindkøb". I forbindelse med
optælling af lageret skal det jo så posteres i summa, så det kommer med i
regnskabet.

Skal jeg så modpostere på konto 2200, når jeg posterer lagerværdien på
"varebeholdning" konto 5510...

beklager meget uforståeligheden, men for mig så det jo klart nok ud...
(noget mange skribenter nok burde lægge på sinde)

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 20:08

> [...]
> med i regnskabet.
>
> Skal jeg så modpostere på konto 2200, når jeg posterer lagerværdien på

Jo men hvorfor skal det posteres dér ?
Måske er det bare mig, men kan du da ikke bare lave en optælling af lageret
i "Rapporter","Lagerværdi" og så lade varerne overføre til næste
regnskabsår.

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 21:19

> Jo men hvorfor skal det posteres dér ?
> Måske er det bare mig, men kan du da ikke bare lave en optælling af
> lageret i "Rapporter","Lagerværdi" og så lade varerne overføre til næste
> regnskabsår.

Tjo, det kan jeg vel godt. Men når jeg så til næste år overfører dem skal de
vel modposteres på en eller anden konto... Men det er måske så "overført fra
tidligere år"-kontoen?

Jeg har gennemstøvet både britt malkas hæfte og den manual der følger med,
men ingen steder skriver de noget om hvorledes jeg manuelt posterer
lagerbeholdningen. Der står kun at den netop skal posteres manuelt, da
reguleringer i lagerbeholdningen ikke ændrer på lagerværdien i regnskabet...

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 21:37

> [...]
> lagerbeholdningen. Der står kun at den netop skal posteres manuelt, da
> reguleringer i lagerbeholdningen ikke ændrer på lagerværdien i
Jeg har lige prøvet at køre en årsafslutning på en kopi af mit rigtige
regnskab - alle data - også - varer på lager følger med over i det ny
regnskab, uden at tænke på modposteringer eller andet.

/karsten

Fra : Kenneth K

Dato : 09-12-04 20:45

Det lyder som om, du ikke har kørt med noget regnskab før nu. Hvilket jeg
ikke helt kan forstå, hvis du har en virksomhed.??? Men ellers vil
modkontoen være den konto du brugte som modkonto da du købte varene.

Eks.
Køb af vare:

Kredit: bankkonto
Debet: ??? (normalt lager eller vareforbrug)

Så min umiddelbart holdning er at din modpost til din lagertilgang må være
privtindskud under egenkapital.

KK

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 21:23

"Kenneth K" <klysner@email.dk> skrev i en meddelelse
> Det lyder som om, du ikke har kørt med noget regnskab før nu. Hvilket jeg
> ikke helt kan forstå, hvis du har en virksomhed.???

Det startede jo mest som hobby, med noget jeg kunne overskue, men ting har
det med at vokse...

> Men ellers vil modkontoen være den konto du brugte som modkonto da du
> købte varene.

Jeg har jo posteret de købsfakturaer jeg har ophobet gennem de sidste
måneder på konto 2200, vareindkøb, og modposteret på bankkonto, da de er
betalt derfra.

Fra : Kenneth K

Dato : 10-12-04 20:23

OK, så har jeg nok misforstået dit spørgsmål...

Hvis opgaven er at lave en lagerregulering i forbindelse med status...(alså
flyttte varebeholdning fra varekøbskontoen til lagerbeholdning, så er det jo
en anden sag.

Dette skal gøres med en manual postering : ( tror ikke der er andre
muligheder i Summa)

Debet: lagerbeholdning
Kredit: varekøbskonto

KK