div. spm.
Fra : L[x]

Dato : 10-12-04 17:30

Hej ng.

Jeg har fornyligt installeret Slackware 10. Jeg bruger en msie 3.0 mus,
og vil egentligt gerne kunne benytte samtlige knapper. Er der nogen der
kan fortælle mig hvordan?

Jeg har et par scripts + nogle komamndoer der gerne skulle eksekveres
ved opstarten af X, hvordan griber jeg dette an?

Iøvrigt, hvordan opretter jeg en "genvej" (symlink?) til f.eks firefox
og thunderbird, når jeg nu har installeret de pågældende pakker?

Jeg synes ikke at jeg kan finde en fyldestgørende side vedr. Blackbox
(der er ganske vidst en wiki, men jeg finder den mangelfuld og hvad
betyder "wiki" egentligt), nogen der lige har et fornutigt link, eller
flere?

I må bære over med mig hvis det er fundamentale spørgsmål og hvis jeg
skal have det skåret ud i pap, men jeg er relativt grøn hvad angår unix.

På forhånd tak.
--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Mads Jensen

Dato : 10-12-04 19:19

Hej

> Jeg har fornyligt installeret Slackware 10. Jeg bruger en msie 3.0 mus,
> og vil egentligt gerne kunne benytte samtlige knapper. Er der nogen der
> kan fortælle mig hvordan?

Givetvis er du i stand til at bruge følgende guide:
http://www.glaurung.demon.co.uk/info/linux.mx500.howto.html

til at få det til at virke.

> Jeg har et par scripts + nogle komamndoer der gerne skulle eksekveres
> ved opstarten af X, hvordan griber jeg dette an?

..Xsession skulle angiveligvis gøre det, men det virkede aldrig hos mig.
Da jeg bruger WindowMaker, så brugte jeg dens metode til at gøre det.
(et autostart script i ~/GNUstep/Library/WindowMaker/ )

> Iøvrigt, hvordan opretter jeg en "genvej" (symlink?) til f.eks firefox
> og thunderbird, når jeg nu har installeret de pågældende pakker?

Jeg er ikke helt med, hvad du mener med en genvej ? Lægger de binære
filer i PATH, så er det bare at køre "mozilla-firefox" eller
"mozilla-thunderbird". Mener du genveje i blackbox menuen ?

> [...]
> (der er ganske vidst en wiki, men jeg finder den mangelfuld og hvad
> betyder "wiki" egentligt), nogen der lige har et fornutigt link, eller

Jeg synes da wiki-siden så ganske ud; den er ihvertfald fyldestgørende
for emacs

> I må bære over med mig hvis det er fundamentale spørgsmål og hvis jeg
> skal have det skåret ud i pap, men jeg er relativt grøn hvad angår unix.

Jeg startede selv med Slackware, og har kørt med den i over et år, og er
ganske tilfreds. Alting er svært i starten, men det kommer *meget*
hurtigt lidt ad gangen. Vær nysgerrig, og så går det lidt hurtigere

mvh.
Mads

Fra : L[x]

Dato : 12-12-04 16:37

Mads Jensen wrote:

> Givetvis er du i stand til at bruge følgende guide:
> http://www.glaurung.demon.co.uk/info/linux.mx500.howto.html
>
> til at få det til at virke.

Jeg kigger lige på det.

> ..Xsession skulle angiveligvis gøre det, men det virkede aldrig hos mig.
> Da jeg bruger WindowMaker, så brugte jeg dens metode til at gøre det.
> (et autostart script i ~/GNUstep/Library/WindowMaker/ )

Hvor finder jeg .Xsession ?

> Jeg er ikke helt med, hvad du mener med en genvej ? Lægger de binære
> filer i PATH, så er det bare at køre "mozilla-firefox" eller
> "mozilla-thunderbird". Mener du genveje i blackbox menuen ?

Jeg tror jeg mener: hvordan laver jeg et symlink?. Det er ikke aktuelt
alligevel, da det var en tanketorsk. Det hjælper gerne at skrive de
rigtige kommandoer.

> Jeg synes da wiki-siden så ganske ud; den er ihvertfald fyldestgørende
> for emacs

Måske er det bare mig der ikke kan bruge den "rigtigt", mend et er ikke
aktuelt længere. Jeg har isedet valgt Fluxbox af overvejende 2 årsager.

1. Jeg finder det lettere at finde dokumentation (når man lige ser bort
fra at deres side er nede pt.).

2. Jeg mener at have læst et sted at Blackbox er lukket ned.

> Jeg startede selv med Slackware, og har kørt med den i over et år, og er
> ganske tilfreds. Alting er svært i starten, men det kommer *meget*
> hurtigt lidt ad gangen. Vær nysgerrig, og så går det lidt hurtigere

Det jeg finder mest vanskeligt, er at jeg nu skal til at tænke på en
anden måde end jeg er vant til, samt at gøre en del ting anderledes. Det
er en demotiverende faktor når man nu er vanedyr.

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Mads Jensen

Dato : 12-12-04 18:54

L[x] wrote:
> Hvor finder jeg .Xsession ?

i ~/, så burde jeg nok havde skrevet .xsession istedet. Prøv også at
kigge på .xinitrc, som ligger samme sted.

> Jeg tror jeg mener: hvordan laver jeg et symlink?. Det er ikke aktuelt
> alligevel, da det var en tanketorsk. Det hjælper gerne at skrive de
> rigtige kommandoer.

Jeps. Symlink laves iøvrigt med:
ln -s source target

hvis du stadigvæk er nysgerrig

> Det jeg finder mest vanskeligt, er at jeg nu skal til at tænke på en
> anden måde end jeg er vant til, samt at gøre en del ting anderledes. Det
> er en demotiverende faktor når man nu er vanedyr.

Når du har vænnet dig til det, så er Windows for besværligt at komme til

/Mads

Fra : L[x]

Dato : 12-12-04 22:14

Mads Jensen wrote:

> i ~/, så burde jeg nok havde skrevet .xsession istedet. Prøv også at
> kigge på .xinitrc, som ligger samme sted.

Jeg tror ikke jeg har pågældende filer, jeg kan under alle
omstændigheder ikke finde dem.

> Jeps. Symlink laves iøvrigt med:
> ln -s source target
>
> hvis du stadigvæk er nysgerrig

Jeg takker.

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 12-12-04 22:52

L. wrote :

> Jeg tror ikke jeg har pågældende filer, jeg kan under alle
> omstændigheder ikke finde dem.

Så kør kommandoen 'xwmconfig' og vælg hvilken wm/dm du vil køre.
Så oprettes ~/.xinitrc
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : L[x]

Dato : 12-12-04 23:03

Thomas Overgaard wrote:

> Så kør kommandoen 'xwmconfig' og vælg hvilken wm/dm du vil køre.
> Så oprettes ~/.xinitrc

Det hjalp. Underligt, jeg gjorde det jo under installationen.... Jeg takker.
--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 14-12-04 16:48

L. wrote :

> Det hjalp. Underligt, jeg gjorde det jo under installationen.... Jeg takker.

På det tidspunkt havde du endnu ikke oprettet en bruger så installeren
lavede i stedet et symlink /etc/X11/xinit/xinitrc som peger på dit valg
i samme bibliotek.

Fra : L[x]

Dato : 19-12-04 20:01

Mads Jensen wrote:

> Givetvis er du i stand til at bruge følgende guide:
> http://www.glaurung.demon.co.uk/info/linux.mx500.howto.html
>
> til at få det til at virke.

Beklager den sene udmelding. Det var præcist det der skulle til. Jeg takker.

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-12-04 21:08

On Fri, 10 Dec 2004 17:29:36 +0100, L[x] wrote:

> (der er ganske vidst en wiki, men jeg finder den mangelfuld og hvad
> betyder "wiki" egentligt)

http://c2.com/cgi/wiki?EtymologyOfWiki

Mvh.

--
"I never get myself any dayjob Adam Sjøgren
Don't have to show myself what I am made of" asjo@koldfront.dk

Fra : L[x]

Dato : 12-12-04 16:38

Adam Sjøgren wrote:

> http://c2.com/cgi/wiki?EtymologyOfWiki

Takker.

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Troels Henriksen

Dato : 10-12-04 21:22

"L[x]" <invalid@invalid.invalid> writes:

> Jeg har fornyligt installeret Slackware 10. Jeg bruger en msie 3.0
> mus, og vil egentligt gerne kunne benytte samtlige knapper.

Jeg har en Logitech Cordless Trackman Optical, der fungerer på
nogenlunde samme måde som MX500-musen. Jeg bruger Explorer-driveren
til Xorg for at få alle knapperne til at fungere, så måske kunne du
bruge den relevante del af min xorg.conf, i hvert fald som reference:

---------8<-------------------
Section "InputDevice"
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option    "Protocol"    "ExplorerPS/2"
Option    "Device"    "/dev/psaux"
Option    "Buttons"    "7"
Option    "ZAxisMapping"    "6 7"
EndSection
---------8<-------------------

Du kan bruge xev(1) til at se om tryk på din mus's knapper overhovedet bliver
registreret af X-serveren. Det var for mig en stor hjælp da jeg skulle
have min Trackman til at virke.

Held og lykke.

--
_ _
/'< Troels "Athas" Henriksen >'\

Fra : L[x]

Dato : 12-12-04 16:40

Troels Henriksen wrote:

> [...]
> til Xorg for at få alle knapperne til at fungere, så måske kunne du
> bruge den relevante del af min xorg.conf, i hvert fald som reference:

Med ZAxisMapping set til "4 5" virker scroll kan jeg se. Spørgsmålet er
så om de 2 side buttons gør. Det vil tiden vel vise.

> Du kan bruge xev(1) til at se om tryk på din mus's knapper overhovedet bliver
> registreret af X-serveren.

Øh?

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Mads Jensen

Dato : 12-12-04 18:35

L[x] wrote:
> øh ?

Gå ud i en terminal, og start xev, og se om der kommer en bunke tekst,
når du trykker på knapperne. Gør der ikke det, så bliver de ikke
genkendt. Programmet er iøvrigt nyttigt, når du vil vide koderne for
specialtasterne på dit keyboard (hvis du har et multimedia eller
internet keyboard).

/Mads

Fra : L[x]

Dato : 12-12-04 18:38

Mads Jensen wrote:

> [...]
> genkendt. Programmet er iøvrigt nyttigt, når du vil vide koderne for
> specialtasterne på dit keyboard (hvis du har et multimedia eller

Lækkert. Jeg takker.

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk