Brug Windows-tasten til genvejsknap
Fra : Karsten Henriksen

Dato : 10-12-04 15:10

Hej.

Lige nu bruger jeg CTRL+ALT+X til genveje, men der er jo også nogle
programmer der bruger disse.

Tænkte på at det ville være smart at kunne bruge Windows-tasten(1)+X
til genveje.

Hvordan får jeg den i brug? Skal der ændres noget i locales?
Bruger XFCE4 og XFWM4 som window manager, når jeg prøver at lave en
genvej med Windows-tast+X ser den det kun som X.

Nogen gode ideer?

Debian Sid.

(1) Windows-tasten, tasten imellem CTRL og Alt.

Hilsen
Karsten

Fra : Karsten Henriksen

Dato : 10-12-04 18:37

On Fri, 10 Dec 2004 15:09:46 +0100, Karsten Henriksen wrote:

> [...]
> programmer der bruger disse.
>
> Tænkte på at det ville være smart at kunne bruge Windows-tasten(1)+X

Hej igen.
Fandt ud af at det var noget med xmodmap.

Har nu fundet ud af hvad jeg skal gøre, men har et lille problem.

Ved 'xmodmap':
mod4 Super_L (0x73), Super_L (0x7f), Super_L (0x80), Super_L (0xeb)

Som det kan ses har jeg angivet keysym 4 gange til Windows-tasten og
derfor virker det ikke. Har læst man xmodmap igennem mange gange nu, den
indeholder dog ikke særlig meget.

Jeg skal have gjort således at Super_L får keysym 0xffeb .
Clear og remove kommandoerne er til selve modifierne, men ikke til selve
én tast.

Nogen der kan hjælpe her?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-12-04 10:12

On Fri, 10 Dec 2004 18:36:42 +0100, Karsten Henriksen wrote:

> Hej igen.
> Fandt ud af at det var noget med xmodmap.
>
> Har nu fundet ud af hvad jeg skal gøre, men har et lille problem.

Simpelt spørgsmål, har du husket at fortælle X at det er et 105-keys
keyboard du bruger?

i XF86Config-4

InputDevice sektionen
Option "XkbModel" "pc105"

Jeg bruger selv XFCE og der kan den godt finde Super_L uden at jeg har
gjort noget ved xmodmap... Dog fungere den ikke helt på samme måde som
Control eller lign. da jeg ikke kan bruge den sammen med en anden knap
(har kun lige kigget på det 1 minut, så det kan sikkert løses i xmodmap)

Thomas

Fra : Karsten Henriksen

Dato : 11-12-04 12:27

On Sat, 11 Dec 2004 10:12:14 +0100, Thomas Rasmussen wrote:

> Simpelt spørgsmål, har du husket at fortælle X at det er et 105-keys
> keyboard du bruger?
>
> i XF86Config-4
>
> InputDevice sektionen
> Option "XkbModel" "pc105"

Hej Thomas, det er sat rigtigt op i XF86Config filen.

mvh
Karsten

Fra : Morten Guldager

Dato : 11-12-04 10:25

2004-12-10 Karsten Henriksen wrote
> Lige nu bruger jeg CTRL+ALT+X til genveje, men der er jo også nogle
> programmer der bruger disse.

Jeg har bundet min venstre windowstast til F35.
(mit keyboard har alligevel kun fra F1 til F12, så F35 var
klart ledig)

I .Xmodmap:

keycode 0x73 = F35

Jeg har så lavet en genvej så når jeg trykker på win-tasten
får jeg et nyt shell vindue.
(Jeg bruger alligevel stort set ikke andre vinduetyper alligevel)

Jeg kører SuSE og KDE aå jeg kan nok ikke hjælpe dig med at
lave selve genvejen.

/Morten

Fra : Karsten Henriksen

Dato : 11-12-04 12:28

On Sat, 11 Dec 2004 09:25:06 +0000, Morten Guldager wrote:

> [...]
> (Jeg bruger alligevel stort set ikke andre vinduetyper alligevel)
>
> Jeg kører SuSE og KDE aå jeg kan nok ikke hjælpe dig med at

Hej Morten, se venligst mit andet svar.
Jeg vil gerne bruge windows-tasten som modifier men har nu fået xmodmap
fortalt at Super_L er bindet til 5 knapper eller ligende.