Mandrake 10.1 på Toshiba Portege 3480 ?
Fra : Steffen

Dato : 09-12-04 13:10

Hej

Jeg er helt og aldeles newbie ud i Linux-verdenen. Har netop fået
fingre i en afdanket Toshiba Portege 3480CT, som jeg overvejer at køre
Linux på.

Er det helt tosset at vælge den nye mandrake distribution til denne
laptop?

Specifikationerne er:
Processor    Intel Pentium III 600 MHz
Cache Memory    256 KB - L2 Cache - Advanced Transfer Cache
RAM    128 MB
Floppy Drive    3.5" 1.44 MB floppy - external
Hard Drive    18 GB
Display    11.3" TFT active matrix - 24-bit (16.7 million colours)
Graphics Controller    S3 Savage/IX - 8 MB
Audio Output    Sound card
Telecom    Fax / modem - PCI - 56 Kbps
Networking    Network adapter - Ethernet, Fast Ethernet

Er jeg bedre stillet med andre distributioner?

/Steffen

Fra : mikael Jensen

Dato : 09-12-04 13:35

Steffen wrote:
> [...]
> Linux på.
>
> Er det helt tosset at vælge den nye mandrake distribution til denne

Den vil sikkert fungere fint.
Det der kan give ballade er nok de grafiske brugerflader som KDE og
GNOME, da de grafiske brugerflader stjæler hukommelse.
Men de kan godt køre....
Og da du er newbie går det nok for vidt at opfordre dig til at bruge
fluxbox eller xfce. Men det kan jo være det kommer.

Og så afhænger det jo nok osse en del af hvor meget du beder din maskine
om at klare....om den skal køre apache webserver, Postgresql eller Mysql
databaser osv osv.

Men jeg er overbevist om at Mandrake har en installations-kategori der
passer til dig, en simpel desktop-installation vil ikke være af vejen,
og derefter kunne du udvide med de services du mener du har brug for senere.

> [...]
> Telecom    Fax / modem - PCI - 56 Kbps
> Networking    Network adapter - Ethernet, Fast Ethernet
>
> Er jeg bedre stillet med andre distributioner?

Nej sikkert ikke....til en newbie er Mandrake et godt sted at starte.

> /Steffen

/Mikael

Fra : Peter Thomsen

Dato : 09-12-04 14:04

"Steffen" <moestrup@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Specifikationerne er:
> Processor Intel Pentium III 600 MHz
> Cache Memory 256 KB - L2 Cache - Advanced Transfer Cache
> RAM 128 MB

Hvad har du tænkt dig at bruge din maskine til ??
Tror du hurtigt bliver træt af at køre en grafisk distribution med de
specifikationer. WIN er naturligvis ikke bedre hvad det angår.

/ Peter

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-12-04 18:48

moestrup@gmail.com (Steffen) writes:

> [...]
>
> Jeg er helt og aldeles newbie ud i Linux-verdenen. Har netop fået
> fingre i en afdanket Toshiba Portege 3480CT, som jeg overvejer at køre

Hallo! Hvad f... mener du med afdanket? Jeg kører stadig glad og fro
på min 3440CT + opgraderinger...

> Er det helt tosset at vælge den nye mandrake distribution til denne
> laptop?

Næh, nok ikke. Jeg har Fedora FC3 på min. Det kommer selvf. lidt an på
hvad du forventer af systemet - jeg plejer at være glad bare der er en
browser, emacs, xdvi og et par gnome-terminals eller tre.

> [...]
> Telecom    Fax / modem - PCI - 56 Kbps
> Networking    Network adapter - Ethernet, Fast Ethernet
>
> Er jeg bedre stillet med andre distributioner?

Lidt mere RAM ville nok hjælpe. Min har 192 (64+128) og fik en 40GB
disk for nylig da de 6GB den var født med blev lidt snærende.

Det mest bitchede ved 3440'eren er at den ikke kan boote fra CD, og at
de nyere Fedora'er ikke har boot-floppyer. (SUSE kan boote fra floppy
(3 stk.) men det tager en krig, så da installationen fejlede for mig
et par gange eller tre gav jeg op...) Jeg endte med at PXE boote den
fra en anden Linux box og installere over HTTP.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Lasse Jensen

Dato : 09-12-04 21:49

Peter Dalgaard wrote:

> ********
>
> Hallo! Hvad f... mener du med afdanket? Jeg kører stadig glad og fro
> på min 3440CT + opgraderinger...

Ja, og jeg kører på en 3020CT...

Er de nyere modeller i Portégé serien stadig lige så små som min? (1200 g
incl batteri)

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-12-04 23:08

Lasse Jensen <fafler@linuxmail.org> writes:

> Ja, og jeg kører på en 3020CT...
>
> Er de nyere modeller i Portégé serien stadig lige så små som min? (1200 g
> incl batteri)

Lige knap: 1.55 kg. SVJV er 3410ct, 3440ct, 3480ct, og 3490ct alle
sammen i den samme "kasse". De nye R100 er helt nede på 1.09kg
(savle...)

Fra : moestrup@gmail.com

Dato : 10-12-04 11:41

mikael Jensen wrote:

> [...]

senere.

> Nej sikkert ikke....til en newbie er Mandrake et godt sted at starte.

Tak for det gode svar. Jeg vil arbejde videre med sagen. Det skal blive
godt at slippe af med Win98. Det bliver selvsagt lidt kringlet, da jeg
der ikke er cdrom i 3480, men mon ikke det ladet sig løse med et
eksternt drev.

/Steffen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-12-04 15:04

moestrup@gmail.com writes:

> [...]
> godt at slippe af med Win98. Det bliver selvsagt lidt kringlet, da jeg
> der ikke er cdrom i 3480, men mon ikke det ladet sig løse med et

Jeg ville ikke vædde på det... 3440 kan ikke over USB i hvert fald,
men som sagt: PXEboot virker, hvis du har en anden computer til
rådighed som tftp server.

Du vil sikkert ønske dig lidt mere end 128MB til FC3 og sikkert også
Mandrake, men en ekstra 128MB klods fås vel til under en 500-lap i
vore dage (selv om det er special-RAM).

Fra : moestrup@gmail.com

Dato : 10-12-04 11:43

Jeg mener, at FC3 kræver 192 ram, gør den ikke ?

Men, ja, mine krav er ikke så store. Det er mest for at få en
smagsprøve af Linux. Derfor går mit spørgsmål egt. på hvilken
distribution, der vil give mig det bedste indtryk (ift. de specs. min
maskine har....)

/Steffen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-12-04 17:20

On Fri, 10 Dec 2004 02:43:04 -0800, moestrup wrote:

> [...]
> smagsprøve af Linux. Derfor går mit spørgsmål egt. på hvilken
> distribution, der vil give mig det bedste indtryk (ift. de specs. min

Du kunne prøve Ubuntu. Den er baseret på Debian, og så kører den med
Gnome 2.8, som efter min mening ikke kræver lige så meget ram som KDE.
Ubuntu er ret nem at installere, og kan prøves i live-cd form, hvis du
har mulighed for at boote fra cd.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen