Hvilken version kører jeg?
Fra : Stig Nørgaard Færch

Dato : 08-12-04 13:14

Hejsa,

hvordan ser jeg hvilken version af linux jeg kører (kernel)?

hvordan ser jeg hvilken distro og distro-version jeg kører?

Mvh Stig

Fra : Sune Vuorela

Dato : 08-12-04 13:16

On 2004-12-08, Stig Nørgaard Færch <stig@8620.dk> wrote:
> Hejsa,
>
> hvordan ser jeg hvilken version af linux jeg kører (kernel)?

uname -a

--
Sune

Fra : Stig Nørgaard Færch

Dato : 08-12-04 14:04

Sune Vuorela wrote:

> uname -a

Nå ja.

Er der nogen der har en ide mht distro info?

/Stig

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-12-04 14:09

Stig Nørgaard Færch <stig@8620.dk> writes:

> Er der nogen der har en ide mht distro info?

En distribution der understøtter LSB bør have en kommando der hedder
lsb_release:

brother@pma-linux$ lsb_release -a
LSB Version: n/a
Distributor ID: Debian
Release: 3.1
Codename: sarge
brother@pma-linux$

Ellers er det distributionsspecifikt, men de fleste distributioner han
en fil i /etc der fortæller noget.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : Allan Joergensen

Dato : 08-12-04 16:04

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> En distribution der understøtter LSB bør have en kommando der hedder
> lsb_release:

dpkg -S `which lsb_release` ?

--
Allan Joergensen

"Fantasy as the bait, with history as the hook." -- Heydt

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 08-12-04 16:29

Allan Joergensen wrote:
> dpkg -S `which lsb_release` ?

$ apt-cache search lsb release
lsb-release - LSB release command
$

/Andreas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-12-04 16:22

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> writes:

> dpkg -S `which lsb_release` ?

$ dpkg -S `which lsb_release`
lsb-release: /bin/lsb_release

--
Jacob - www.bunk.cc
When all other means of communication fail, try words.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 08-12-04 19:41

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> lsb-release: /bin/lsb_release

D'oh! :)

--
Allan Joergensen

"I feel much better now that I've given up hope." - G. Carlin

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-12-04 17:17

On Wed, 08 Dec 2004 16:22:22 +0100, Jacob wrote:

> $ dpkg -S `which lsb_release` lsb-release: /bin/lsb_release

For at den giver noget brugbart tilbage skal man vist også installere
"lsb" pakken...

Mvh.

Adam

--
"I never get myself any dayjob Adam Sjøgren
Don't have to show myself what I am made of" asjo@koldfront.dk

Fra : Allan Joergensen

Dato : 08-12-04 19:43

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> For at den giver noget brugbart tilbage skal man vist også installere
> "lsb" pakken...

Det gør den faktisk ikke alligevel, til gengæld depend'er den på lpr(?)
(lsb altså).

Oh well, jeg ved godt hvad min maskine kører.

--
Allan Joergensen

"TRESPASSERS WILL BE VIOLATED!" (Sign at Kennedy homes)