Problem med Turbo Pascal 6.0 på Windows 98~
Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 11-12-04 20:22

Kære nyhedsgruppe

Jeg har en gammel Turbo Pascal 6.0 oversætter og en del gamle programmer,
som jeg udviklede for nogle år siden på en tidligere PC, og som jeg nu har
brug for igen. Jeg kan egentlig godt starte turbo-pascal fint under Windows
98 (som jeg altså har på min nyere men stadigt brugbare PC) - man kommer
ligesom ud af windows-miljøet og til det gamle dos-miljø og musen virker
også. Men når jeg returnerer med "exit" fra turbo-pascal, så går windows 98
"ned" og der kommer en ny opstart af PC'en.

Jeg har forsøgt DOSBox, men finder skærmformat og US-keyboard-definitionen
besværlig.

1) Har du et forslag til at løse ovenstående problem.
2) Kan man nemt flytte de gamle programmer til en windows-miljø. Jeg har
hørt om DELPHI, men kender det ikke nærmere.

Med venlig hilsen
Viggo Brøndegaard

Fra : Christian Iversen

Dato : 11-12-04 20:51

Viggo Brøndegaard Nielsen wrote:

> [...]
> 2) Kan man nemt flytte de gamle programmer til en windows-miljø. Jeg har
> hørt om DELPHI, men kender det ikke nærmere.

Jeg tror du vil blive rigtigt glad for FreePascal. Det er en compiler der
fungerer i flere modes så den virker som enten Delphi, Mac pascal, Turbo
Pascal eller dens egen FreePascal variant. Der arbejdes desuden på et
grafisk interface hvis det har interesse.

Det giver desuden den fordel at den (snarligt) kommende version 2.0 kan
oversætte til omkring 10 platforme.

www.freepascal.org

Bare spørg hvis du vil vide mere.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 13-12-04 23:47

"Christian Iversen" <chrivers@iversen-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> grafisk interface hvis det har interesse.
>
> Det giver desuden den fordel at den (snarligt) kommende version 2.0 kan

Tak for tipset. Jeg har forøgt et par få enkle eksempler på min gamle kode,
og den synes at fungere uden videre med FreePascal. Og man kan nu returnere
til windows uden problemer. Fint.

Imidlertid har jeg også et par kommentarer, som måske blot skyldes, at jeg
ikke kender den nye compiler særligt godt.

Den IDE (program editor) som følger med ligner til forveksling det gamle
dos-vindue fra Turbo Pascal. Det har både fordele og ulemper. Fordelen er,
at responstiden er meget hurtig med dette IDE. Ulempen er, at miljøet er
uvandt i forhold til det windows-miljø, som jeg nok forventer idag. Der kan
heller ikke vises særligt mange tegn på en linie - og eksempelvis er ctrl-c
og ctrl-v implementeret anderledes.

Ved syntax-fejl i koden, så viste den gamle Turbo Pascal 6.0 med rødt
direkte hvor i koden, fejlen var. Nu får jeg et nyt vindue med et par numre,
som vist nok henviser lininr. og position for fejlen - altså mindre
brugervenligt.

Ved run-time fejl, så får jeg kun fejl-oplysningen i et "output-vindue" -
men ikke i vinduet med koden - som i den gamle Turbo Pascal.

Men den gamle Turbo Pascal kan ikke adressere tilstrækkeligt med lager i
forhold til, hvad min applikation har brug for nu - så jeg skal skifte
oversætter.

Spørgsmål:

1) Er det her blot begynderproblemer, hvor jeg mangler at få sat et eller
andet op?
2) Jeg kiggede kort på det medfølgende demo-program for en windows editor.
Der var ganske meget jeg ikke forstod et kuk af (jeg har aldrig udviklet
programmer ligesom direkte til windows). Kan nogen anbefale lidt litteratur,
som kan hjælpe en gammel turbo-pascal programmør med det her windows? Eller
er der kun den hårde metode med at studere dette demo-program grundigt?

Mvh. Viggo Brøndegaard

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-12-04 17:43

> Tak for tipset. Jeg har forøgt et par få enkle eksempler på min gamle
> kode, og den synes at fungere uden videre med FreePascal. Og man kan nu
> returnere til windows uden problemer. Fint.

Så er det i øvrigt også fri software, og dermed gratis. Det kan jo ikke
blive bedre :)

> Imidlertid har jeg også et par kommentarer, som måske blot skyldes, at jeg
> ikke kender den nye compiler særligt godt.

Could be.

> [...]
> at responstiden er meget hurtig med dette IDE. Ulempen er, at miljøet er
> uvandt i forhold til det windows-miljø, som jeg nok forventer idag.

Det er fordi der er 2 officielle IDEer til FreePascal! Den du har prøvet
hedder RHIDE (et IDE lavet af en programmør der hed R.H), og er text-mode
(men altså ikke et dos-program).

Den anden hedder Lazarus, og minder mere om Delphi. Den virker både til Mac
OS, Windows og Linux.

http://www.lazarus.freepascal.org/

> Der kan heller ikke vises særligt mange tegn på en linie - og eksempelvis
> er ctrl-c og ctrl-v implementeret anderledes.

Jeg mener bestemt man kan vælge et alternativt sæt keybindings.

> [...]
> direkte hvor i koden, fejlen var. Nu får jeg et nyt vindue med et par
> numre, som vist nok henviser lininr. og position for fejlen - altså mindre

Det mener jeg også man kan ændre i "options"-menuen i RHIDE. Man kan i hvert
fald i Lazarus, der også har en (IMHO) bedre kodeeditor.

> Ved run-time fejl, så får jeg kun fejl-oplysningen i et "output-vindue" -
> men ikke i vinduet med koden - som i den gamle Turbo Pascal.

Det forstår jeg ikke helt. Mener du at du ikke kan se hvor runtime-fejlen er
opstået?

> [...]
>
> Spørgsmål:
>
> 1) Er det her blot begynderproblemer, hvor jeg mangler at få sat et eller

Så vidt jeg husker kan du tilpasse RHIDE så den virker næsten helt som du
kender det fra TP. Lazarus er et rigtig godt bud hvis du alligevel vil
skifte til noget GUI-baseret (man behøver jo ikke lave GUI-programmer i
lazarus bare fordi det er en GUI-editor).

> 2) Jeg kiggede kort på det medfølgende demo-program for en windows editor.
> Der var ganske meget jeg ikke forstod et kuk af (jeg har aldrig udviklet
> programmer ligesom direkte til windows).

Det er også ret avanceret. Det anbefales stærkt at du kigger på lazarus, da
denne har komponenter der virker på ALLE platforme. Et lazarus-program du
kompilerer på windows, kan således bare genkompileres for at virke på Linux
eller MacOS. Det kræver self. at du afholder dig fra at bruge Windows-ismer
i koden, men det kan lade sig gøre.

> Kan nogen anbefale lidt litteratur, som kan hjælpe en gammel turbo-pascal
> programmør med det her windows? Eller er der kun den hårde metode med at
> studere dette demo-program grundigt?

Lazarus. Desuden har jeg noget kode der abstraherer fra de direkte
system-afhængige kald, således at man virkelig kan kompilere _præcis_ det
samme program til både Windows og Linux, selvom man bruger både tråde,
filtilgang, netværk, semaforer, mutexes m.m.

Spørg endelig hvis du har flere spørgsmål.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 20-12-04 22:59

Kære Christian - tak for de mange oplysninger!

Jeg har nu hentet Lazarus ind på min maskine - og Delphi 6. En ny ingeniør
på min arbejdsplads anbefaler noget som hedder Dev-Pascal hentet på
http://www.bloodshed.net/download.html . Det har jeg ikke prøvet endnu.

"output-vindue" -

> Det forstår jeg ikke helt. Mener du at du ikke kan se hvor runtime-fejlen
er
> opstået?

Med den gamle turbo-pascal fik jeg en rød fejl-besked også i vinduet med
source-koden - men så vidt jeg husker ingen besked om hvor i koden fejlen
opstod. Med RHIDE skal jeg skifte vindue til output for overhovedet at
opdage, at der har været en runtime-fejl.

> [...]
> skifte til noget GUI-baseret (man behøver jo ikke lave GUI-programmer i
> lazarus bare fordi det er en GUI-editor).

Tja - jeg tror, at jeg bør følge lidt med tiden og forsøge at bruge en
GUI-editor. Men både Lazarus IDE og Delphi IDE virker ganske overvældene på
mig - og det er ikke på samme måde nemt at overføre de gamle units fra
turbo-pascal. Så her behøver jeg virkelig begynderhjælp. Der er en Quick
Start guide med Delphi 6. Er det en god start?

> [...]
> filtilgang, netværk, semaforer, mutexes m.m.
>
> Spørg endelig hvis du har flere spørgsmål.

Christian - din hjælp her er nok lidt for avanceret for mig for jeg kender
f.eks. ikke begreber som "tråde" og "mutexes".
Egentlig fandt jeg ikke megen begynderhjælp med Lazarus - heller ikke på
hjemmesiden - eller links i den retning. Jeg fandt intet off-line
hjælpe-bibliotek og on-line på http://lazarus-ccr.sourceforge.net/. får jeg
blot mystiske koder i min browser, som om noget er galt på hjemmesiden. Men
Lazarus er vel egentlig et forsøg på efterligning af Delphi, hvor det forum
måske derfor er for dem, som kan Delphi i forvejen. Som begynder bør jeg
måske derfor forsøge at finde en toturial for Delphi på nettet - eller købe
en Delphi-bog?

Mvh. Viggo Brøndegaard

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 21-12-04 17:48

> [...]
> måske derfor er for dem, som kan Delphi i forvejen. Som begynder bør jeg
> måske derfor forsøge at finde en toturial for Delphi på nettet - eller

Jeg købte en bog, der hedder "Delphi 4 Programmering" hos Systime.
Den er (som titlen siger) ganske vist til Delphi 4, men den gennemgår på
glimrende vis de ting man skal igennem som begynder.
Prøv at låne den på biblioteket eller køb den, den koster omkring 500kr.

/Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 09:45

"Viggo Brøndegaard Nielsen" <No_spam_to_me@invisible.com> wrote in
message news:41bb48f8$0$15434$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> 2) Kan man nemt flytte de gamle programmer til en windows-miljø. Jeg
har
> hørt om DELPHI, men kender det ikke nærmere.

Delphi kan umiddelbart kompilere meget af din gamle kode, men udskrift
til skærmen skal laves om. Dog er der den mulighed at erstatte den gamle
crt med crt32 fra http://www.zieglersoft.dk/, hvis du ikke vil skifte
til grafisk mode.

Du kan finde D6 Personal her (150 Mb):
http://static.hugi.is/forritun/BorlandDelphiPersonalEdition.exe

hilsen
Uffe

Fra : Viggo Broendegaard

Dato : 14-12-04 13:07

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> wrote in message

> Delphi kan umiddelbart kompilere meget af din gamle kode, men udskrift
> til skærmen skal laves om. Dog er der den mulighed at erstatte den gamle
> [...]

Mener du, at crt kan skiftes på Delphi - eller er det crt til den gamle
Turbo Pascal?

Mvh. Viggo

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 13:45

"Viggo Broendegaard" <dontspamme@invicible.com> wrote in message

> Mener du, at crt kan skiftes på Delphi - eller er det crt til den
gamle
> Turbo Pascal?

Delphi (bortset fra Delphi 1) indeholder ikke crt til at starte med,
derfor har Zieglersoft lavet en erstatning, så man stort set uændret kan
afvikle gamle crt programmer under delphi.

hilsen
Uffe

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 19-12-04 22:02

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan finde D6 Personal her (150 Mb):
> http://static.hugi.is/forritun/BorlandDelphiPersonalEdition.exe

Er der også en licens key et eller andet sted, så man kan installere den?

Olav

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-04 23:04

"Olav M.J. Christiansen" <omjcingenspamtak@jydholm.dk> wrote in message

> Er der også en licens key et eller andet sted, så man kan installere
den?

Det kan man vist stadig anmode om på Borlands hjemmeside eller også er
det en del af installationen. Jeg kan ikke huske detaljerne.

hilsen
Uffe

Fra : Viggo Broendegaard

Dato : 20-12-04 09:45

"Olav M.J. Christiansen" <omjcingenspamtak@jydholm.dk> wrote in message
> "Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse

> Er der også en licens key et eller andet sted, så man kan installere den?

Jeg lavede en registrering via Borlands hjemmeside og herefter fik jeg
tilsendt en nøgle fra Borland via e-mail, og så kunne jeg installere Delphi
6.

- Delphi virker lige nu meget overvældende på mig - altså som noget helt nyt
og svært. Så jeg håber at finde et let "toturial" eller lignende, så jeg kan
blive lidt kendt med mysteriet.

Mvh. Viggo Brøndegaard