Erfaringer med Samba 2.2.0?
Fra : Gunner Poulsen

Dato : 19-05-01 08:55

Hej med jer.

Jeg skal i gang med at opgradere Samba på min RedHat 7.1 til 2.2.0.
Er der nogen der har erfaringer med det, og er der nogen fælder man skal
undgå.
Jeg ved at man skal ændre placeringen af Swat med et symbolsk link, men
er der andet?
Er der noget med at måden brugerne godkendes på er ændret?
Jeg skal bruge den med NT 4.0 klienter, så er der nogen der kan fortælle
mig hvordan man sætter domainAdmin brugere/grupper?

Det var en slem række spørgsmål
Håber på svar.

Gunner Poulsen.

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 04-06-01 22:13

Gunner Poulsen <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> writes:

> Jeg skal i gang med at opgradere Samba på min RedHat 7.1 til 2.2.0.
> Er der nogen der har erfaringer med det, og er der nogen fælder man skal
> undgå.

Umiddelbart ikke. Det funkede fint ved at hente RPM'en ned.

> Er der noget med at måden brugerne godkendes på er ændret?

Du kan bruge winbindd og på den måde undgå at oprette brugere på Linux
maskinen. Dvs. at folk kan logge ind, hente post, bruge apache,
whatever med deres normale NT domæne brugernavn og password. Helt uden
at skulle oprette hverken brugere eller grupper på linux maskinen. Du
undgår også helt at skulle "synkronisere" passwords, osv.

Dette kan dog ikke gøre med standard Samba RPM'en. Du skal hente
samba-appliance RPM'en istedet for. Den smider det ned i /usr/local/
(i modsætning til den normale) - så jeg vil anbefale at afinstallere
samba før du installerer samba-appliance.

Jeg har installeret det på en RH7 server på det lokale gymnasium, og
det ser ud til at virke fint. Brugerne kan eksempelvis nemt oprette
deres egen hjemmeside på få klik på deres NT workstation (og
hjemmesiden oprettes vel og mærke på Linux maskinen og serveres af
Apache).

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting I/S,
jens@mermaidconsulting.dk,