Problem med syntax i "Insert into" Typ~
Fra : John Hertz

Dato : 07-12-04 20:38

Jeg er ved at lave en pool
Den første asp hendter spørgsmålene - den virker fint.
Den anden skal fører svarene over i databasen, men her får jeg
problemer.

****
Aspen der henter spøg:

response.write "<form action='Modtag.asp' method='post'>"
Do
response.write "<table border = 1 width = '70%'
align=center><tr><td>"
response.write "<b>" & Record("id") & ": &nbsp" &
Record("beskrivelse") & Record("SpNr") & "</b><br>"

If Record("Valg1") <> "" then
response.write "<input type='radio' value='" &
Record("Valg1") & "' name='R" & Record("id") & "'>" &
Record("Valg1") & "<br>"
end if

If Record("Valg2") <> "" then
response.write "<input type='radio' value='" &
Record("Valg2") & "' name='R" & Record("id") & "'>" &
Record("Valg2") & "<br>"
end if

response.write "</table><br>"

Record.MoveNext
Loop While Not Record.EOF

response.write "</form>"

*****
aspen der skal sende svaret videre:

Sql = "Insert into T_Voteresult (Vote) value=('" & Record("R")
& "' name='R" & Record("id") & "')"

Hilsen John

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : John Hertz

Dato : 07-12-04 20:46

Taste fejl - sætningen skulle være:

Sql = "Insert into T_Voteresult (Vote) value=('" &
Request("R") & Request("id") & "')"

men den løser ikke mit problem. Syntaksen er forkert

Kan nogen hjælpe mig.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-12-04 22:14

John Hertz skrev:

> Sql = "Insert into T_Voteresult (Vote) value=('" &
> Request("R") & Request("id") & "')"

Når du indsætter værdier direkte med sql, er nøgleordet altid
VALUES - også selv om du kun indsætter data i ét felt.

Hvis det ikke løser dit problem, så udskriv din sql-sætning. Se
hvordan her: <http://asp-faq.dk/article/?id=41>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Hertz

Dato : 08-12-04 13:16

Hej
Tak for forsøget på hjælp.
For det første er det vist overflødigt at stoppe skriftet, nær
der kun er en linje sql???

Nå men jeg har prøvede med en ny syntaks og udvidet med at den
skal indsætte en information mere, men stadigvæk får jeg en
syntaksfejl

Den første asp som henter spørgsmålene ser ud som følgende:
Sql = "Select * from T_Vote"
Set Record = RsVote.Execute(Sql)

response.write "<form action='Modtag.asp' method='post'>"

Do
response.write "<b>" & Record("id") & ": &nbsp" &
Record("beskrivelse") & "</b><br>"
[...]

'*********Aspen som sender svrene videre ser sådan ud******

Sql = "Insert into T_Voteresult (Vote, SpID) values=('" &
Request("SpId") & "', "' & Request("R") & Request("id") & "')"

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-12-04 15:01

John Hertz skrev:

> Tak for forsøget på hjælp.

Velbekomme. Læste du den artikel jeg henviste til?

> For det første er det vist overflødigt at stoppe skriftet, nær
> der kun er en linje sql???

Det er ikke overflødigt at udskrive din sql-kode - tværtimod. Det er
ikke altid nødvendigt at stoppe scriptet for at få vist udskriften, men
det skader ikke.

NB: Læs gerne min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-12-04 15:03

John Hertz skrev:

> Jeg er ved at lave en pool
> Den første asp hendter spørgsmålene - den virker fint.

Hvorfor opretter du spørgsmålet igen?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Hertz

Dato : 08-12-04 15:42

Hej
Jo jo jeg læste den anbefælede side, men syntes den var sværd at
forstå. Men nu har jeg indsat den ønskede kode og får:

SQL-sætning bliver: Insert into T_Voteresult (SpId) values(', ,
')

Hvilket ikke gør mig meget kloger.

Grundte til at jeg igen skrev asp koden for oprettelser af
spørgsmålet var at eg havde lavet lidt om i den.

Det jeg gjort igen. Nu har jeg puttet en linje med en hiddden
submit knap for at for medsendt spørgsmålets id. Så derfor
medsender jeg lige den ny kode igen:

'****Henter spørgsmål asp****
[...]

response.write "<input type='hidden' name='SpId' value=" & id &
">"
[...]

'****Sender svar asp***'
Sql = "Insert into T_Voteresult (SpId) values('" &
Request("SpId") & "')"

Response.Write "SQL-sætning bliver: " & Sql
Response.End

'************

Fra : John Hertz

Dato : 08-12-04 19:16

Tjja det er ikke sådan når man sidder i en beberkoger, sygemeldt
fra arbejdet og prøver at aspe.
Nå men jeg fik skrevet den forkerte kode for min "modtager asp"
Her er den rigtige:

Sql = "Insert into T_Voteresult (SpId, vote) values('" &
Request("SpId") & "', "' & Request("R") & Request("id") & "')"
Response.Write "SQL-sætning bliver: " & Sql
Response.End

Og resultatet bliver som følger:

SQL-sætning bliver: Insert into T_Voteresult (SpId, vote)
values(', , ',

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-12-04 22:00

John Hertz skrev:

> Sql = "Insert into T_Voteresult (SpId, vote) values('" &
> Request("SpId") & "', "' & Request("R") & Request("id") & "')"

[snip]

> SQL-sætning bliver: Insert into T_Voteresult (SpId, vote)
> values(', , ',

Se det kan bruges til noget. Først og fremmest mangler der jo en
slutparantes i sql-sætningen - selv om du jo har den i din asp-
kode. Kigger man nærmere på din strengsammensætning, kan man finde
fejlen i leddet her:

       "', "'

Her står følgende:
[tekststreng begynd][apostrof][komma][mellemrum][tekststreng
slut][asp-kommentar begynd]

Det du formentlig vil skrive er "', '" - altså:
[tekststreng
begynd][apostrof][komma][mellemrum][apostrof][tekststreng slut]

Når du får byttet om på asp-anførselstegnet og sql-anførselstegnet
(apostroffen), bliver apostroffen til starten på en asp-kommentar,
og resten af koden på siden køres ikke.

NB: Du må stadig gerne læse min signatur - det er svært at se hvad
du svarer på når du ikke citerer noget.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Hertz

Dato : 09-12-04 11:53

Jens GyldenkærneClausen wrote:

> [...]
>
> Når du får byttet om på asp-anførselstegnet og sql-anførselstegnet
> (apostroffen), bliver apostroffen til starten på en asp-kommentar,
*********
Tak det lærte mig noget.
Jeg har længe ikke haft tjek på syntaksen. Jeg har ikke fundet noget
godt om den på nettet endnu, hvor er det gemt???.

Det løste forsåvidt mit problem, men jeg har stadigvæk ikke fundet
ud af hvordan jeg sammenkæder to request
Jeg vil gerne sammenkæde spøg med spøgsmålets id, jeg har prøvet
sådan her:
'Sql = "Insert into T_Voteresult (vote) values('" & Request("R") &
Request("id")"')"

men jeg får:
SQL-sætning bliver:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fejl '80040e0c'
Command text was not set for the command object.
/Mine/Øve2d/Modtag.asp, linje 31

Fra : JH

Dato : 09-12-04 12:24

John Hertz wrote:
> Jeg vil gerne sammenkæde spøg med spøgsmålets id, jeg har prøvet
> sådan her:
> 'Sql = "Insert into T_Voteresult (vote) values('" & Request("R") &
> Request("id")"')"

Du mangler et &-tegn i slutningen af linien:

Sql = "Insert into T_Voteresult (vote) values('" & Request("R") &
Request("id") & "')"

Derudover vil jeg kraftigt anbefale dig først at lægge værdierne i nogle
variabler og validere om indholdet er det du mener det skal være inden
du laver din SQL.

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : John Hertz

Dato : 09-12-04 14:21

JH wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
>
> Derudover vil jeg kraftigt anbefale dig først at lægge værdierne i nogle
> variabler og validere om indholdet er det du mener det skal være inden

**********************
Tak for det
Men det virker alligevel ikke. Nu ser min modtag asp ud som følger:

If Request("R") <> "" then
Sql = "Insert into T_Voteresult (SpId, vote) values('" & Request("SpId")&
"', '" & Request("R") & Request("id") & "')"

RsVote.Execute(Sql)

else

Response.Write "<h1><center>Krise</center></h1>"
end if

Jeg får følgende fejlmeddelse:
SQL-sætning bliver: Insert into T_Voteresult (SpId, vote) values('1', '')
Hvorfor sender/modtager den ikke noget svar?

Nu er jeg forvirret

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-12-04 14:34

John Hertz skrev:

> Jeg får følgende fejlmeddelse:
> SQL-sætning bliver: Insert into T_Voteresult (SpId, vote) values('1', '')

To kommentarer:
- Er feltet SpId et talfelt i din database? I så fald skal der ikke
anføreselstegn om 1-tallet i forespørgslen.

- Du får tilsyneladende ikke noget ud på Request("R") og Request("id").
Hvor skal data komme fra (form/querystring?) Hvordan kalder du din side?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Hertz

Dato : 09-12-04 23:38

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
>
> - Du får tilsyneladende ikke noget ud på Request("R") og Request("id").
> Hvor skal data komme fra (form/querystring?) Hvordan kalder du din side?

Hmm
De tre første sql'er virker fint

Sql1 = "Insert into T_Voteresult (SpId) values('" & Request("SpId")& "')"
Sql2 = "Insert into T_Voteresult (Vote) values('" & Request("R1")& "')"
Sql3 = "Insert into T_Voteresult (SpId, vote) values('" & Request("SpId")&
"','" & Request("R1") &"')"

SQL1-sætning bliver: Insert into T_Voteresult (SpId) values('1')
SQL2-sætning bliver: Insert into T_Voteresult (Vote) values('Ja, bestemt')
SQL3-sætning bliver: Insert into T_Voteresult (SpId, vote) values('1','Ja,
bestemt')

men det som jeg gerne vil virker ikke, nemlig få R til at ændre værdi i
forhold til id for hvert loop det virker ikke
Sql4 = "Insert into T_Voteresult (vote) values('" & Request("R") &
Request("id") & "')"
Den får ikke fat i nogen værdi.
Drivers fejl '80004005'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Feltet "T_Voteresult.vote" kan ikke
indeholde en streng af længden nul.

Ja id feltet er et autonumeringsfelt, SpId er et talt felt
Jeg bruger form.

Jeg har skrvet min form koder før, men her er den igen:
Sql = "Select * from T_Vote"
Set Record = RsVote.Execute(Sql)

response.write "<form action='Modtag.asp' method='post'>"
response.write "<input type='hidden' name='SpId' value='" & Record("Id") &
"'>"

Do
response.write "<b>" & Record("SpNr") & ": &nbsp" & Record("beskrivelse") &
[...]
response.write "<input type='radio' value='" & Record("Valg2") & "'
name='R" & Record("id") & "'>" & Record("Valg2") & "<br>"
end if

Record.MoveNext
Loop While Not Record.EOF

Jeg er lost

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-12-04 11:31

John Hertz skrev:

> Sql4 = "Insert into T_Voteresult (vote) values('" & Request("R") &
> Request("id") & "')"

Så vidt jeg kan se har du ikke noget formelement med navnet R og heller
ikke noget element med navnet id. Du har til gengæld nogle formelementer
med navnet Rx, hvor x er et id-nummer fra din tabel. Hvis du vil tilgå
dem, skal du skrive Request.Form("R" & id) (gem evt. først Rx-værdien i
en variabel). Du kan ikke skrive Request("R") & Request("id") - det er
et request på to ikke-eksisterende værdier.

--
Jens Gyldenkærne Clausen