Overbelastede linjer?
Fra : Rasmus Bøgeskov Lars~

Dato : 10-12-04 15:02

Hej

Jeg er journalist på Politiken og forsøger at sætte lidt fokus på
"overbooking" af internetlinjer. Det har tilsyneladende tidligere udgjort et
problem for de danske internetudbydere, da det har betydet, at de oftest
ikke har kunnet give deres brugere den hastighed, de havde betalt for. Men
hvordan er det i dag? Udbyderne siger, at de kun får problemer med at levere
den optimale hastighed til kunderne, når der kommer et pludseligt peak, og
alle skal ind på eksempelvis TV2's hjemmeside. Men det sagde de jo også for
nogle år siden.

IT- og Telestyrelsen har et fint måleprogram, man kan downloade - som de
siger en hel del bruger - men de ved ikke hvad resultaterne er. Derfor
forsøger jeg med en artikel i morgendagens Politiken at bede vores læsere om
at teste deres egen forbindelse med Styrelsens måler og maile resultatet til
mig, for måske at få et lidt bedre billede af, om overbooking fortsat er et
problem.

Imidlertid har jeg på fornemmelsen, at jeg kun vil modtage få svar pga den
tekniske barriere, der altid er i disse spørgsmål, så derfor henvender jeg
mig her, for at høre jeres erfaringer. I må også meget gerne foretage en
måling på jeres egen forbindelse og maile resultatet direkte til mig. For at
få nogle nogenlunde sammenlignelige resultater, skal jeg bruge
UCP-hastigheden for downstream ved brug af Telestyrelsens måler, samt bede
om navnet på jeres udbyder og den hastighed I har betalt for.

På forhånd tak

Rasmus Bøgeskov Larsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-12-04 15:21

"Rasmus Bøgeskov Larsen" <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> writes:

> [...]
> UCP-hastigheden for downstream ved brug af Telestyrelsens måler, samt bede
> om navnet på jeres udbyder og den hastighed I har betalt for.

Det havde måske været smart om du havde givet et link. Jeg gætter på
at det drejer sig om <http://www.internetkvalitetsguide.dk/>?

Dernæst så er det nok UDP du er ude efter.

Når du nu har tænkt dig at skrive en (forhåbentlig saglig) artikel, så
gør dig dog den ulejlighed at sætte dig lidt ind i hvad det reelt er
der testes. Det er jo ikke kun brugerens internetforbindelse, men
snarere svageste led i kæden mellem brugeren og testserveren. Man
håber så på at det er brugerens internetforbindelse, men hvor er
garantien? Bliver trafikken routet via en ISDN-linje til Paraguay, så
får man altså maksimalt 64 kbps igennem uanset om man så måtte sidde
med en nok så hurtig forbindelse.

Gør samtidig dig selv den tjeneste at læse lidt om hvad det gør ved
hastigheden på en ADSL-forbindelse at der bruges ATM på forbindelsen.
Det er nok en af de ting der har snydt flest brugere samtidig med at
det ikke vil give så meget mening at snakke om hastigheder på andre
lag i netværksstakken.

Se fx et tænkt eksempel (skrevet af undertegnede) på
<http://www.sslug.se/emailarkiv/netvaerk/2004_11/msg00043>. Hvis du
har tid, så læs eventuelt hele tråden.

.... og nej, jeg arbejder ikke hos en internetudbyder, men er blot glad
kunde hos en af slagsen, og så bilder jeg mig ind at jeg ved en lille
smule om netværk.

--
Jacob - www.bunk.cc
To err is human, to forgive is against company policy.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-12-04 02:55

Jacob Bunk Nielsen skriblede og skrablede følgende:

> Det havde måske været smart om du havde givet et link. Jeg gætter på
> at det drejer sig om <http://www.internetkvalitetsguide.dk/>?

Den prøvede jeg naturligvis...

Men øv.. Når jeg kører den så dør min Starvoice router. Nu har jeg prøvet
tre gange, og hver gang dør routeren fuldstændig, så jeg mister forbindelsen
på begge maskiner. Jeg er nødsaget til at slukke routeren for at oprette
forbindelse. Min telefon er sjovt nok ikke påvirket...

Har du en ide?

Claus

Fra : Martin Schultz

Dato : 16-12-04 19:56

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev 2004-12-16:
> [...]
> på begge maskiner. Jeg er nødsaget til at slukke routeren for at oprette
> forbindelse. Min telefon er sjovt nok ikke påvirket...

Jeg har ikke nogen forslag men bare den obsavation at min starvoice router
fint kan køre testen.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-12-04 15:26

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Det havde måske været smart om du havde givet et link. Jeg gætter på
> at det drejer sig om <http://www.internetkvalitetsguide.dk/>?

.... og så glemte jeg lige at sige at det nok var en god idé om du
angav en ikke-defekt mailadresse folk kunne skrive til.

Jeg ville gerne selv have sendt dig et resultat, men testen findes
desværre ikke i en udgave til det operativsystem jeg bruger, og da du
nu lader til at have set dig blind på netop den test, så kan du
sikkert ikke bruge tal fra andre tests?

--
Jacob - www.bunk.cc
Preserve Wildlife! Throw a party today!

Fra : Rasmus Bøgeskov Lars~

Dato : 10-12-04 16:02

Indrømmet, jeg er ikke ligefrem nogen it-ekspert ... det er derfor jeg
henvender mig her...

Det er rigtig nok måleren på www.internetkvalitetsguide.dk. Jeg er udemærket
klar over, at den aldrig vil give et helt præcist resultat, men folk med
forstand på disse ting fortæller mig, at den sagtens kan give en god
indikation - og at der ikke findes noget bedre på dansk. Beder jeg læserne
bruge udenlandske tests får jeg slet ingen svar. Men dermed ikke sagt, at
jeg ikke kan bruge resultater fra andre tests, hvis det kan være med til at
give et billede af, hvordan det står til.

Den ikke-defekte mail-adresse hedder: rasmus.b.larsen@pol.dk og ja, jeg
mente UDP.

[...]

Det lyder væsentligt, men det bliver for teknisk til, at jeg kan være helt
med.

Vh

Rasmus

Fra : Martin Schultz

Dato : 10-12-04 16:24

Rasmus Bøgeskov Larsen <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> skrev 2004-12-10:
> Indrømmet, jeg er ikke ligefrem nogen it-ekspert ... det er derfor jeg
> henvender mig her...
[snip]
> Det lyder væsentligt, men det bliver for teknisk til, at jeg kan være helt
> med.

Har du overvejet om du så overhoved er kvalificeret til at skrive artiklen?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Rasmus Bøgeskov Lars~

Dato : 10-12-04 16:43

Politiken beskæftiger sig ikke nok med IT til at kunne have en journalist
siddende med en så specialliseret viden på det område - hvis de overhovedet
findes. Min hensigt her er ikke at skulle ind i en teknisk diskussion, men
at søge erfaringer fra internetbrugere, som ved lidt mere om internettet end
hr og fru Jensen. Håber det kan lade sig gøre.

Fra : Martin Schultz

Dato : 10-12-04 17:27

> [...]
> at søge erfaringer fra internetbrugere, som ved lidt mere om internettet end
> hr og fru Jensen. Håber det kan lade sig gøre.

Har du overvejet
at få en ekspert til at stå for undersøgelse og så skrive en artikel
baseret på hans konklusioner?

Martin

> "Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse
> helt

> artiklen?

med mindre andet er angivet.

Fra : Jens G

Dato : 10-12-04 15:54

On Fri, 10 Dec 2004 15:01:31 +0100, "Rasmus Bøgeskov Larsen"
<rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> wrote:

> For at
>få nogle nogenlunde sammenlignelige resultater, skal jeg bruge
>UCP-hastigheden for downstream

Hvad er UCP-hastigheden?

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-12-04 16:21

"Rasmus Bøgeskov Larsen" <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> writes:

> Indrømmet, jeg er ikke ligefrem nogen it-ekspert ... det er derfor jeg
> henvender mig her...

Måske burde du også spørge hos den lokale netværksadministrator i
IT-afdelingen hos Politiken. Han må også have lidt forstand på
sagerne

> Det lyder væsentligt, men det bliver for teknisk til, at jeg kan være helt
> med.

Jeg er faktisk overbevist om at konceptet med protokoloverhead og
nyttedata kan forklares i termer der kan forstås af folk der ikke er
teknikere, omend jeg muligvis ikke er i stand til det, men nu lever
jeg jo heller ikke af formidling i samme grad som du tilsyneladende
gør

Du kan vel heller ikke på rimelig vis sige at noget lyder væsentligt
og samtidig ignorere det. Det er vel ikke god journalistik?

Som du måske fornemmer, så prøver jeg at få dig til at indse (og
dermed få dine læsere til at indse) at man ikke bare altid kan se på
hvor hurtigt man kan downloade med sin browser eller med et eller
andet mere eller mindre tilfældigt testprogram. Der kan være andre
faktorer der skal tages med i overvejelserne før man kan slutte at det
skyldes overbelastning af udbydernes backbone.

Mit gæt er i øvrigt at den der testserver IT- og telestyrelsen har sat
op går i knæ et stykke tid før udbydernes net er mættede.

--
Jacob - www.bunk.cc
Why would anyone want to be called "Later"?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-12-04 16:57

> Jeg vil bestemt heller ikke ignorere det, og det kan være jeg skal hive fat
> i vores teknikere en gang mere. Men på bundlinjen står vel stadig, at
> Styrelsens måler er den bedste danske af slagsen og kan give et vist
> fingerpeg?

Ja, et fingerpeg. Man skal dog have en vis forståelse for tingenes
virkemåde for at kunne forstå det fingerpeg korrekt.

Lad os fx sige at man på en 2 Mbps ADSL får 1750 kbps ned i den der
UDP-test. Er det så godt eller skidt?

Lad os fx antage at den bruger IP-pakker på 1500 bytes (meget
realistisk). Det giver 1472 bytes payload i de der UDP-pakker. Sådan
1500 bytes IP bliver pakket ned i 1500/48=31,25 ATM-celler af 53
bytes, altså 32 ATM-celler. De 32 ATM-celler fylder 53*32=1696 bytes.
Så for at få 1472 bytes UDP-nyttedata skal der sendes 1696 bytes over
din ADSL-forbindelse.

Så på en 2048 kbps forbindelse er det maksimale man kan få igennem som
payload i UDP-pakker på 1480 bytes (inkl. UDP-header) altså 2048 kbps
* (1472/1696) = 1777,5 kbps.

> Jeg har bestemt også til hensigt at bevæge mig forsiktigt frem, og forventer
> sådan set ikke at kunne konkludere ud fra læserhenvendelserne, om udbyderne
> er nogle skurke eller ej. Men jeg synes det er interessant at få sat fokus
> på emnet, fordi det er enormt uigennemskueligt for den almene
> internet-bruger.

Ja, men så lav nogle fine tegninger af sådan noget med
protokoloverhead og nyttedata. Det kan sikkert hjælpe folk til at
forstå det lidt bedre. Men forvent ikke at du kan bringe klarhed om
den slags på 1½ avisside. Der er skrevet tykke bøger om den slags.

--
Jacob - www.bunk.cc
All is fear in love and war.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-12-04 17:11

Martin Andersen <martin@al-data.dk> writes:

> Og hvilket OS bruger du så ? Testprogrammet er tilgængelig til
> Windows, MacOS, Linux, NetBSD, FreeBSD, OpenBSD. Det står i deres
> FAQ.

Lige nu bruger jeg Linux, jeg er dog også daglig bruger af FreeBSD og
Solaris. Jeg kiggede på "Mål din hastighed"-siden. Der stod kun noget
om versioner til Windows og Mac OS. Jeg havde ikke set at der i FAQ'en
er et link til noget kildekode, som man selv kan oversætte.

--
Jacob - www.bunk.cc
Never ask the barber if you need a haircut.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-12-04 17:25

Martin Andersen <martin@al-data.dk> writes:

> Og hvilket OS bruger du så ? Testprogrammet er tilgængelig til
> Windows, MacOS, Linux, NetBSD, FreeBSD, OpenBSD. Det står i deres
> FAQ.

Du skulle vel ikke ligge inde med noget dokumentation på hvilke
parametre man så skal køre programmet med når man har oversat det? Jeg
kan ikke få det til at virke.

Det er fint nok at de henviser til en side hvor man kan hente noget
kildekode, men det hjælper ikke så meget når der ikke står noget om
hvilke porte og servere man skal bruge mv.

--
Jacob - www.bunk.cc
Every time I lose weight, it finds me again!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-12-04 00:28

Martin Andersen <martin@al-data.dk> writes:

> Jeg installerede rpm pakken.

Jeg bruger desværre (eller heldigvis) ikke en RPM-baseret
distribution.

> Der står lidt i man tptestd.

Ehhh - jeg vil ikke køre nogen server, kun en klient.

> Servere står der om her:
> http://tptest.sourceforge.net/servers.php

Der står så vidt jeg kan se ikke de danske servere som IT- og
Telestyrelsen har stående i Lyngby.

Jeg har ikke tænkt mig at gøre mere ud af sagen når det skal være så
besværligt og de ikke har ønsket at lave noget bedre dokumentation på
<http://www.internetkvalitetsguide.dk/>. Rasmus må nøjes med svar fra
andre end mig.

--
Jacob - www.bunk.cc
Thank you for observing all safety precautions.

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 13-12-04 02:14

"Rasmus Bøgeskov Larsen" <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk>

> Jeg er journalist på Politiken og forsøger at sætte lidt fokus på
> "overbooking" af internetlinjer.

Jeg har en 2mbit linie hos Tiscali, deres maksimale udbudte, og er
tilknyttet deres Odense Centrum central.

Jeg har ikke problemer med at udnytte den hastighed jeg betaler for.

Fra : Martin Andersen

Dato : 13-12-04 14:23

Rasmus Bøgeskov Larsen wrote:
> Hej
>
> Jeg er journalist på Politiken

CUT

Artiklen er tilsyneladende online:

"Flaskehalse sænker hastigheden på nettet
Man kan ikke altid regne med at kunne klikke sig rundt på internettet
med den hastighed, man har betalt for. Når mange brugere er på nettet
samtidig, vil hastigheden blive nedsat, hvis udbyderen lader mange
benytte samme linje. Tjek selv om du får, hvad du betaler for."

Martin.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-12-04 14:50

Martin Andersen <martin@al-data.dk> skrev 2004-12-13:
> [...]
> samtidig, vil hastigheden blive nedsat, hvis udbyderen lader mange
> benytte samme linje. Tjek selv om du får, hvad du betaler for."

Jeg er målløs. Manden beder om hjælp til konklusioner. Det får han, og
drager alligevel sine egen.

Og her gik jeg og troede at folk kunne tænke selv :-/

Thomas

Fra : Willy

Dato : 13-12-04 20:27

On 13 Dec 2004 13:49:54 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Jeg er målløs. Manden beder om hjælp til konklusioner. Det får han, og
>drager alligevel sine egen.
>
>Og her gik jeg og troede at folk kunne tænke selv :-/

Slap a' Thommas, du så jo han beskrev sig selv som
jounalist, siden hvornår har den race haft hævd på
sandheden.

willy

Fra : Morten Davidsen

Dato : 13-12-04 15:27

"Rasmus Bøgeskov Larsen" <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>en masse fine tanker som aldrig blev ført ud i livet</KLIP>
tsk tsk tsk ...
Det skuffer mig at du spilder folks tid her på news og så skriver en sådan
artikel som du har gjort.

Hvad menes der her?
<quote politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320>
"Tegnet groft op kan man sige, at har en udbyder for eksempel en 10
mbit-linje ud i nettet, kan den benyttes af fem brugere med hver en 2
mbit-forbindelse, uden problemer. Men de fem brugere vil jo sjældent være på
nettet samtidig og vil heller ikke hele tiden have brug for den fulde
hastighed. Derfor bliver linjen ikke udnyttet til fulde, og af den grund vil
udbyderen måske lade flere end fire koble sig til linjen."
</quote>
Først snakker du om at 5 kan bruge deres linje fuldt ud (10 Mbit/s divideret
med 2 Mbit/s) .. til sidst skriver du så at udbyderen ville lade flere end
fire koble sig på linjen? - ja ... 4 gange 2 Mbit/s = 8 Mbit/s .. derved et
spild på 2 Mbit/s .. allerede her mangler der konsistens i din artikel.

Og hvad med at finde nogle mere opdaterede tal? - du bruger en statestik fra
2001? - og vi er ved at gå ind i år 2005.
<quote politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320>
"Den seneste større undersøgelse af danskernes internetforbindelser fra 2001
viste, at kun fem procent af brugerne med en 512 kbit-forbindelse, fik den
hastighed de havde betalt for. Deres gennemsnitshastighed var blot 175
kbit/s."
</qoute>
Det er sørgeligt du benytter en sådan statestik til argumentation, når du
allerførst i artiklen skriver.
<qoute politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320>
For et par år siden viste målinger, at flere udbydere havde store problemer
med at give kunderne en forbindelse, der svarede nogenlunde til det, de
havde betalt for. Siden er selskaberne blevet bedre til at stabilisere
forbindelserne, men langtfra alle kan holde, hvad de lover.
</qoute>

Det er sørgeligt at du skriver om en problemstilling som var der for et par
år siden og så ikke rigtig kan bevise at den stadig eksisterer i dag.
Desuden nævner du ikke rigtig noget om at det i de fleste tilfælde vil være
flaskehalse i "den anden ende på nettet" som skaber problemerne.

Jeg håber ikke du skriver på news igen for at misbruge folks tid, når du
skriver en SÅ dårlig artikel.

/MD
- som ikke rigtig kan læse noget ud af
www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320, andet end at der engang var
en problemstilling om overbooking af internetlinjer.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-12-04 15:38

Morten Davidsen <email@morten-davidsen.dk_nospam> skrev 2004-12-13:
> - som ikke rigtig kan læse noget ud af
> www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=349320, andet end at der engang var
> en problemstilling om overbooking af internetlinjer.

Se det kunne jeg ikke en gang læse.
Man er garanteret hastigheden fra ens bopæl til centralen. Det er aftalen
fair and square. Det er min oplevelse at I de fleste tilfælde KAN de danske
udbydere godt fylde ens linie op når man gerne vil have det.

Der er SÅ mange steder her i verden, hvor man netop ikke dimensionerer efter
hypotetiske MAX grænser. Hvis det var tilfældet, så skulle HT til at sætte
flere busser ind i det tilfælde at alle pensionister med MIMREKORT fandt på
at bruge det hele tiden!

"Man kan ikke altid regne med at kunne komme med bussen. Når mange passagere
vil med bussen samtidig, vil det forekomme at der ikke er plads eller ens
rejsetid blive forlænget, såfremt HT lader mange benytte samme
linje. Tjek selv om du kan køre så ofte som du vil med dit mimrekort!"

Thomas

Fra : Sune

Dato : 13-12-04 16:36

On 13 Dec 2004 14:37:37 GMT, "Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Se det kunne jeg ikke en gang læse.
>Man er garanteret hastigheden fra ens bopæl til centralen. Det er aftalen
>fair and square.

Hvis ISPerne ikke garanterer hastigheden i hele deres interne netværk er verden da gået af lave.

Mvh
Sune

Fra : J

Dato : 13-12-04 17:17

Thomas S. Iversen wrote:

> Man er garanteret hastigheden fra ens bopæl til centralen. Det er aftalen
> fair and square.

Øh nej?
Hos f.eks TDC kan du kun købe garanti på erhvervslinierne.

--
Med venlig hilsen Jan G. Nielsen

Sulten i Århus? Se www.ekstraost.dk

Fra : Rasmus Bøgeskov Lars~

Dato : 13-12-04 17:58

Jeg synes ikke, jeg på nogen måde dømmer eller konkluderer noget.
Overbookning er et faktum, men ikke noget som udbyderne værdiger at fortælle
deres kunder om. Det gør jeg så, uden at sige at det er et stort problem
eller at nogle udbydere er bedre end andre. Der er ingen der ved om det
stadig forekommer, at linjerne er så overbookede, at nogle kunder har en
markant lavere hastighed end de betaler for, sådan som det blev bevist i
2001. Da der ikke er lavet nogen undersøgelse siden da, synes jeg bestemt
dette er relevant at sætte fokus på og derfor beder jeg læserne teste deres
forbindelse og sende resultatet til mig. Jeg skal selvfølgelig ikke selv
konkludere noget ud fra disse resultater, det vil jeg lade fagkundskaben om.

Jeg er udemærket klar over, og det skriver jeg også i artiklen, at
overbooking er helt naturligt og forståeligt - ligesom vi accepterer at
flyselskaber, HT osv gør det. Min ekspert siger lige ud: "Udbyderne kan
selvfølgelig ikke give en garanti for, at forbrugerne altid vil have den
hastighed, de har betalt for".

Det efterlader to interessante aspekter, som jeg vil tage op den kommende
lørdag

- for at blive i bussproget: Ja, vi accepterer at bussen kan være overfyldt
og at vi måske ikke altid kan komme med den. Men ville vi acceptere det,
hvis det forekom hele tiden? Måske kan min lille indsamling af
test-resultater vise om internetbussen for ofte er proppet (ud fra de svar
jeg har fået hidtil, er svaret et klart nej; generelt får brugerne omtrent
den hastighed de har betalt for)

- Når vi stiller os ned til busstoppestedet ved vi godt, at måske er bussen
så overfyldt, at vi ikke kan komme med. Men det ved vi ikke, når vi køber en
internetforbindelse og udbyderne garanterer kun hastigheden hen til
centralen. I USA har jeg ladet mig fortælle, at bredbåndsforbindelser sælges
med en hastighed op til eksempelvis 2 Mbit/s, mens forbrugerstyrelsen gerne
så at de danske udbydere garanterede en gennemsnitshastighed. Dette ville
måske gøre det mere overskueligt for forbrugerne.

Til slut: jeg har ikke bedt om hjælp til konklusioner, men om jeres
erfaringer. Konklusionerne lader jeg mine eksperter om at drage. Jeg har
modtaget en mail fra en anden på nyhedsbrevet, som også er sur på mig, men
som rent faktisk kommer med konstruktive forslag til, hvad jeg kunne gøre
for at blive klogere på det her. (altså ikke så meget den tekniske del ....
det ville tage mange år).

Skal jeg være helt konkret ville jeg f.eks. godt høre fra jer, hvis I ved
noget om, hvordan internetforbindelser sælges i udlandet eller hvis I har
gode erfaringer med andre test-programmer, som måske er bedre end
Telestyrelsens (jeg synes at have hørt om programmer, som måler over en
længere periode og som måske derfor giver et mere nøjagtigt billede).

Rasmus

Fra : Jacob Andersen

Dato : 13-12-04 18:41

> [...]
> så at de danske udbydere garanterede en gennemsnitshastighed. Dette ville
> måske gøre det mere overskueligt for forbrugerne.

Gør de vel også hvis du vælger at betale kassen :)

Jacob Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-12-04 20:09

Rasmus Bøgeskov Larsen <rasmus.b.larsen@FJERNpol.dk> skrev 2004-12-13:

> Jeg synes ikke, jeg på nogen måde dømmer eller konkluderer noget.

Jeg synes du blæser i vandglasset for at skabe en storm, men sådan er
holdninger vel forskellige

Har du overvejet om:

"Selv om IT- og Telestyrelsens måleprogram bliver benyttet af en del
danskere, så får Forbrugerrådet dog sjældent klager fra folk, der er
utilfredse med hastigheden på deres internetforbindelse. Men det skyldes i
høj grad, at forbrugerne ofte ikke ved, hvor hurtig en forbindelse skal være
for at svare til for eksempel 512 kbit/s."

IKKE er et udtryk for at folk er for dumme til at vide hvad de har købt, men
derimod at der rent faktisk ikke er et problem?!

Dit syn på hvordan nettet fungerer er for simpelt. Der kan og skal ikke
gives garantier. Det vil være urealistik endsige urimeligt at forlange at
TDC/cybercity/tiscali/osv skal have indflydelse på hvorfra jeg skal kunne
hente hvor meget rundt om i verden.

Uanset din forbindelse, så prøv at hente mere end 50k/s fra en taiwanesisk
side. I 9/10 tilfælde har du problemer! Er det udbyderens skyld? Eller den
taiwanesiske webhosts skyld? Eller dem der router trafikken gennem taiwan,
eller dem der gør ditto i tyskland? Hvordan vil du passe dine garantier ind
i den sammenhæng?

Thomas

Fra : Anders S.

Dato : 14-12-04 09:47

> [...]
> hastighed, de har betalt for".
>
> Det efterlader to interessante aspekter, som jeg vil tage op den kommende

Har du overvejet at noget af alt det crap som brugere kan installere kan
give nedsat forbindelse når det er aktivt?
Husk at fortælle i din artikel at der ikke må være aktive Internet
programmer når de tester. Der findes en lang række programmer
som kan give slutbrugere problemer hvis de bruger testen mens det er aktivt!

--
MVH
Anders S..

Fra : Anders Houmark

Dato : 14-12-04 18:33

> [...]
> overbookede, at nogle kunder har en markant lavere hastighed end de
> betaler for, sådan som det blev bevist i 2001. Da der ikke er lavet

Jeg synes det er direkte tåbeligt at konkluderer noget ud fra en
undersøgelse der er så gammel. Husker jeg korrekt så var det Forbrugerrådet
(eller Tænk Og Test bladet) der foretog målingen via et program de havde.
Dengang var der stor kritik af målemetoden, fordi den server testprogrammet
kørte op af KUN havde en 2mbit forbindelse.. Går ud fra, at de fleste
herinde godt kan regne ud hvad der sker når 10 personer (med f.eks. 512mbit)
samtidig prøver at teste deres linie op imod en 2048kbit linie...

> "Udbyderne kan selvfølgelig ikke give en garanti for, at forbrugerne
> altid vil have den hastighed, de har betalt for".

Den eneste garanti forbrugerne er lovet er, at vi får den hastighed vi
betaler for, mellem hustanden og udbyderen.

> [...]
> bedre end Telestyrelsens (jeg synes at have hørt om programmer, som
> måler over en længere periode og som måske derfor giver et mere

Vil du have en korrekt målemetode finder du et stopur frem. Dernæst finder
du en server som der står på din udbyders internet net og gør klar til at
downloade. Sådanne testfiler findes meget ofte på en af udbyderens servere.
Start stopuret og downloaden samtidig og hold fingeren klar på stop knappen
så den kan trykkes præcis samtidig med downloaden stopper.. Filen skal gerne
have en vis størrelse, f.eks. 10MB..
Dernæst går man bare i gang med lommeregneren.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kaare

Dato : 15-12-04 15:50

> [...]
> jeg har fået hidtil, er svaret et klart nej; generelt får brugerne omtrent

Min opfattelse af det jeg kender til fra de forskellige udbydere idag, er at
problemet ikke er ret stort. Årsagen til at udbyderne ikke garanterer
båndbredden, er fordi at kunderne begynder at klage hvis de oplever mangel
på hastighed og ønsker kompensation mm. Men der er uden tvivl den holdning
blandt udbyderne at kunderne skal have den forbindelse der står på
papiret... men at det selvfølgelig er urealistisk at dedikere båndbredden
per kunde.

Jeg kender kun til DBnet der garanterer en båndbredde til private, og det er
jo så fiber baseret hele vejen, og ikke med specielle leasede linier rundt
omkring i afkrogene af Danmark.

Din artikel har lidt for meget "ekstra bladet har fundet endnu en skandale i
kongehuset" over sig, og mindre faktabaseret jounalistik. Men det er godt at
du opfordrer kunderne til at beklage sig hvis de føler at de ikke får det de
har krav på. Det er den eneste måde at ISPerne kan blive opmærksomme på at
kunderne føler at det er et problem.

/Kaare

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-12-04 03:36

Rasmus Bøgeskov Larsen skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> bedre end Telestyrelsens (jeg synes at have hørt om programmer, som
> måler over en længere periode og som måske derfor giver et mere

Hvad skal vi dog bruge det til?

Hvordan internetforbindelser sælges i udlandet er da mig ganske ligegyldigt.

Dernæst fremsætter du påstande, som du kalder faktum, og som du reelt ikke
har en skræders chance for at dokumentere. Desuden lader du til at blande de
forskellige bredbåndsløsninger sammen i een stor pærervælling. Det holder
ikke en meter....

Du drager dine konklusioner på basis af undersøgelser, som er forfærdelig
gamle. Når jeg skriver forfærdig gamle, så er det, fordi 4-5 år er meget
lang tid, når man taler om bredbånd. Teknologien udvikles og forældes med
lynets hast. Sluttelig synes du at have misforstået hvad udbyderen egentlig
lover dig. At bruge tal fra 2001 -som nærmest er at betragte som
bredbåndsnettets barndom - til noget som helst, er fuldstændig uacceptabelt!

Har du bare skyggen af dokumentation for, at eksempelvis ADSL udbyderne
overbooker linjerne ud fra telefoncentralerne i en sådan grad, at kunderne
ligefrem bliver snydt?

Jeg kan slet ikke genkende det billede fra mine egne forbindelse, og det er
urimeligt, at du generaliserer så groft, som du gør. Det er *ikke* god og
saglig journalistik!

Jeg synes, at du burde afholde dig fra at skrive den slags artikler. En ting
er, at du tilsyneladende ikke har ret meget begreb om, hvad du faktisk
skriver om, noget helt andet er, at du tilsyneladende heller ikke evner at
researche dig til nogle gedigne og tidssvarende, brugbare oplysninger, men i
stedet baserer din artikel på mere eller mindre tilfældige kilder.

At drage så omfattende konklusioner ud fra et fåtal af henvendelser om
hastigheder, det er *dybt* uprofessionelt, og det er ikke noget, man burde
forvente af en avis som politiken. Det er under lavmålet...

Jeg mener, at du gør brugerne dummere end de er, og at der ikke er så mange
klager skyldes måske, at der i virkeligheden ikke er noget at klage over?

Jeg vil opfordre dig til at tage fat i noget konkret - i stedet for at
skyde med spredhagl på alle udbydere, som du gør nu. Der er masser at tage
fat på. Kig eksempelvis på problermene omkring selskaber som kabelnettet.dk
og Broadcom.dk

Der er noget at tage fat i. Men du er nødsaget til at læse gevaldigt på
lektien, fordi du efterlader altså ikke det indtryk, at du er kompetent til
at skrive om disse ting.

Claus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-12-04 17:15

Sune <apr2003@tdcadsl.dk> writes:

> Hvis ISPerne ikke garanterer hastigheden i hele deres interne
> netværk er verden da gået af lave.

Så er verden gået af lave. De garanterer ikke hastigheden i deres
interne netværk uden at du betaler kassen for det. At du næsten altid
får al den båndbredde din ADSL-forbindelse kan trække er en anden sag.

--
Jacob - www.bunk.cc
Help fight continental drift.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 13-12-04 20:47

> [...]
> UCP-hastigheden for downstream ved brug af Telestyrelsens måler, samt bede
> om navnet på jeres udbyder og den hastighed I har betalt for.

Jeg har købt en forbindelse til amerikansk newsserver, og der henter jeg
normalt med omkring 1.75 Mbit/sec (ell 220 KBytes/sec) - dog ikke om
aftenen DK tid. Der er hastigheden ofte "kun" 1.2-1.4 Mbit/sec. Da
tidspunktet i USA er eftermiddag tvivler jeg på det skyldes manglende
forbindelse "over-there" men mere at Tele2 (min udbyder) har for lidt
kapacitet ud af landet. Om natten, når der er prime-time i USA er der
normalt ingen hastighedsproblemer.

Det er derfor mit generelle indtryk, at Tele2 om aftenen ikke har
tilstrække kapacitet i forhold til deres kundemasse. Men jeg overlever,
da de har markedets laveste pris i forhold til ydelsen.

Jørn

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-12-04 21:54

Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> skrev 2004-12-13:

> [...]
> tilstrække kapacitet i forhold til deres kundemasse. Men jeg overlever,
> da de har markedets laveste pris i forhold til ydelsen.

Hvad siger tele2 til det?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 13-12-04 22:53

> Hvad siger tele2 til det?

Jeg har ikke forelagt dem min teori, men ku da godt tænke mig at høre
hvordan kunder fra TDC eller CC oplever deres forbindelse i DK prime
time (19.00-22.00) i forhold til resten af døgnet.

JØrn

Fra : Morten Birkelund

Dato : 13-12-04 23:36

"Jørn Hundebøll" <spamnews2@dblue.dk> wrote in message

> Jeg har ikke forelagt dem min teori, men ku da godt tænke mig at høre
> hvordan kunder fra TDC eller CC oplever deres forbindelse i DK prime time
> (19.00-22.00) i forhold til resten af døgnet.

Hos CyberCity har jeg fuld skrue 24/7/365, har testet det ved at holde
linjen i max i over 1 uge.
Det skal lige siges jeg har en 4Mbit/768

Jeg har endnu ikke oplevet at jeg ikke fik fuld hastighed når jeg henter fra
steder som
har deres linjer i orden.

Så kun ros til dem.

--
Morten Birkelund

Fra : Sune

Dato : 14-12-04 00:19

On Mon, 13 Dec 2004 22:52:41 +0100, Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> wrote:

>Jeg har ikke forelagt dem min teori, men ku da godt tænke mig at høre
>hvordan kunder fra TDC eller CC oplever deres forbindelse i DK prime
>time (19.00-22.00) i forhold til resten af døgnet.

Fuld skrue både hos TDC og CC på 2(.5) mbit og også fra USA.
Kan opleves døgnet rundt og på alle ugedage.

Mvh
Sune

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-12-04 22:41

> Jeg har ikke forelagt dem min teori, men ku da godt tænke mig at høre
> hvordan kunder fra TDC eller CC oplever deres forbindelse i DK prime
> time (19.00-22.00) i forhold til resten af døgnet.

Jeg har al den kapacitet, som jeg betaler for, døgnet rundt på Tiscali BB+,
og kan ikke huske, at jeg på noget tidspunkt har fået mindre.

--
Mvh. Jesper

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 16-12-04 00:40

do.
Med venlig hilsen

Kasper Bergholt H. Kristiansen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-12-04 23:42

Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> writes:

> Jeg har ikke forelagt dem min teori, men ku da godt tænke mig at høre
> hvordan kunder fra TDC eller CC oplever deres forbindelse i DK prime
> time (19.00-22.00) i forhold til resten af døgnet.

Jeg er kunde hos Cybercity, hvor jeg har en 2048/512 kbps ADSL. Jeg
mærker ikke forskel på hvornår på døgnet jeg bruger min
ADSL-forbindelse. Det er dog sjældent at jeg downloader meget fra USA
eller andre steder der ligger langt væk.

--
Jacob - www.bunk.cc
Wasting time is an important part of living.