Hvorfor kan pc ikke starte?
Fra : JJ

Dato : 08-12-04 22:13

Hej

Jeg har det problem at min pc ikke vil starte op. Når jeg tænder, kommer
skærmen med div oplysninger, men lige før den skal til at boote, går den i
stå. Hvad kan der være galt?

Her er lige lidt om hvad det er for en pc.

--------[
Opsummering ]-------------------------------------------------------------------------------------------------

PC:
Operativ System Microsoft Windows XP
Home Edition
OS Service Pack Service Pack 1
Internet Explorer 6.0.2800.1106 (IE
6.0 SP1)

Motherboard:
CPU Type Intel Celeron-A, 433
MHz (6.5 x 67)
Motherboard Navn Abit BX6 2.0 (2
ISA, 5 PCI, 1 AGP, 4 DIMM)
Motherboard Chipset Intel 82440BX
System Hukommelse 160 MB (SDRAM)
BIOS Type Award Modular
(12/06/99)
Kommunikations Port Kommunikationsport
(COM1)
Kommunikations Port Kommunikationsport
(COM2)
Kommunikations Port ECP-printerport
(LPT1)

Grafik Kort:
Grafik Kort NVIDIA GeForce2 MX
100/200 (32 MB)
3D Acclerator nVIDIA GeForce2 MX
100/200
Monitor Sampo AlphaScan 718
(000001)

Multimedie:
Lyd Kort Creative SB PCI128
(Ensoniq ES1371) Sound Card

Lager:
Floppy Drev Diskettedrev
Disk Drev IBM-DPTA-371360 (13
GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/66)
Optisk Drev SAMSUNG CD-ROM
SC-152L (52x CD-ROM)

Partitioner:
C: (NTFS) 4463 MB (756 MB fri)
D: (NTFS) 8565 MB (8404 MB
fri)

Inddata:
Keyboard PC/AT udvidet
PS/2-tastatur (101/102 taster)
Mus Microsoft PS/2-mus

/JJ

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-12-04 23:00

JJ wrote:

> boote, går den i stå. Hvad kan der være galt?

Hvad skriver den?

Jesper G. Poulsen

Fra : JJ

Dato : 09-12-04 12:09

Den skriver intet, efter at den har vist hvad der sidder i maskinen, den går
bare i stå.

/JJ

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 09-12-04 12:41

On Thu, 9 Dec 2004 12:09:06 +0100, "JJ" <j@jj.com> wrote:

>Den skriver intet, efter at den har vist hvad der sidder i maskinen, den går
>bare i stå.

Find en boot diskette. Kan den boote på den ?

Med andre ord: pil harddisken fra og boot på diskette eller CD.

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

der kan du hente noget boot.

Bios har en indstilling af, hvad der skal bootes på og i hvilken
rækkefølge.

Da det nu er et gammelt Abit slot1 bundkort. Se efter på alle de store
kondensatorer der sidder rundt om CPU'en, om de buler opad på
oversiden eller ligefrem vædsker. De gamle Abit'er er kendte for dette
problem. De har brugt nogle svage elektrolyt-kondensatorer.
Dette kan godt være forklaringen. Der er ikke så meget at gøre ved
det. Du kan snildt finde et andet slot1 bundkort med BX-chipset på
www.ebay.co.uk og du kan køre din windows xp direkte med sådan et
bundkort, hvis det bare har BX chipset.
Men måske bør du hellere opgradere.

mvh

John

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 09-12-04 19:37

JK (at mail dot dk) wrote:

> [...]
> oversiden eller ligefrem vædsker. De gamle Abit'er er kendte for dette
> problem. De har brugt nogle svage elektrolyt-kondensatorer.

Det er lettere ukorrekt - det er et generelt problem på bundkort
produceret fra slutningen af 1998 til ca. 2002.

Abit var de eneste som ville indrømme, at der var et problem med
kondensatorerne på deres bundkort.
Alle de andre producenter var meget tavse om problemet.

Der står typisk Tayeh eller Jackcon på de kondensatorer, som dør for
tidligt.

Der er en del billeder af bundkort med defekte kondensatorer på;
http://motherboardrepair.com/index.php?sec=images

Fra : JJ

Dato : 11-12-04 00:59

Hmm... Kan det evt være pga at jeg har sat nyt grafikkort i computeren? Jeg
har sat et Radeon 9200 i og det er jo ikke et helt nyt motherboard.

/JJ

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-12-04 11:26

JJ wrote:

> Hmm... Kan det evt være pga at jeg har sat nyt grafikkort i
> computeren? Jeg har sat et Radeon 9200 i og det er jo ikke et helt
> nyt motherboard.

Det er grafikkortet jo heller ikke. Det burde ikke have noget at sige.

Dit bundkort kan vel køre AGPx2 ?

Jesper G. Poulsen

Fra : JJ

Dato : 11-12-04 12:34

Ja, det kan det godt.

Fra : JK

Dato : 11-12-04 22:30

On Sat, 11 Dec 2004 00:58:36 +0100, "JJ" <j@jj.com> wrote:

>Hmm... Kan det evt være pga at jeg har sat nyt grafikkort i computeren? Jeg
>har sat et Radeon 9200 i og det er jo ikke et helt nyt motherboard.

Jeg mener da, at dit 9200 er agp 4x.

Det er ikke så godt på et bundkort, der kun kan agp 2x.

Det er noget med 3.3 volt til agp 2x og 1.5 volt til agp 4x/8x.

Det kan futte meget af.

Prøv med det gamle agp kort igen.

mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-04 00:19

JK wrote:

> Det er noget med 3.3 volt til agp 2x og 1.5 volt til agp 4x/8x.

Du har meget at lære endnu. AGP er en jungle og intet kan fastslås med
så få oplysninger.

http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/agpcompatibility.html

Jesper G. Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 12-12-04 12:17

JJ wrote:
> Hmm... Kan det evt være pga at jeg har sat nyt grafikkort i computeren?

Kondensatoren ved AGP-porten er typisk den/dem der står af først, og
et nyt grafikkort der bruger flere Watt end det gamle, vil fremskynde
processen.
Åbn kassen og se efter, om nogle af dem er åbne eller buler udad i
toppen og/eller lækker noget brunt stads fra toppen eller bunden.
Hvis bare én af dem gør, så er problemet fundet.

> Jeg har sat et Radeon 9200 i og det er jo ikke et helt nyt motherboard.

Hvis det IKKE er kondensatorerne, kan det da eventuelt være at du skal
opgradere Bios'en for at det virker, hvis den er en gammel version.
Du kan nøjes med lige at resette CMOS først, for at se om det gør
nogen forskel.
Jumperen til det sidder lige under blæserstikket i nederste højre af
bundkortet. Der står CCMOS mellem jumperen og blæserstikket.
(jeg har et magen til)
Luk ned og tag el-kablet fra.
Flyt jumperen til modsat stilling, vent et par sekunder og flyt den så
tilbage igen. (Nu skal du nok indstille bl.a. harddisk og FSB i
Bios'en igen, når du tænder).
Ovenstående nytter selvfølgelig intet, hvis det er kondensatorerne..