Er du klog på RAM?
Fra : Jørgen Christensen

Dato : 08-12-04 11:41

Jeg har en Medion PC 1700+ knap tre år gammel. Pc'en har MSI MS-6382 ver.
1 motherboard.
Den ene RAM-klods er defekt, men hvad skal jeg erstatte den med?
Klodsen hedder Siemens SDU3264C2B12MTS og er en PC2100/DDR200. Jeg ved ikke,
om den er med ECC og jeg ved ikke, om CL er 2, 2.5 eller 3.0.
Kan jeg erstatte den med en PC3200/DDR400 fra f.eks Zitech?
Håber du kan give mig de manglende oplysninger. Jeg har i to dage bedt
Medions Compare-Support kontakte mig, men det gider de åbenbart ikke.
--
Med venlig hilsen, Jørgen

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 08-12-04 12:09

Kan du bruge dette link fundet med Google til noget?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 08-12-04 12:17

Jørgen Christensen wrote:

> [...]
> Den ene RAM-klods er defekt, men hvad skal jeg erstatte den med?
> Klodsen hedder Siemens SDU3264C2B12MTS og er en PC2100/DDR200. Jeg ved ikke,

Det er den sandsynligvis ikke.

> og jeg ved ikke, om CL er 2, 2.5 eller 3.0.

CL 2,5 sikkert. Kan bundkortets BIOS ikke læse SPD chippen?
http://forum.tweakzone.nl/singlepost/160400

> Kan jeg erstatte den med en PC3200/DDR400 fra f.eks Zitech?

Det burde den kunne, men...
http://www.computing.net/hardware/wwwboard/forum/29462.html

Det letteste er at prøve :-/

--
Mvh. Lars

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 08-12-04 13:48

Tak for svarene, men Karl Erik, glemte du at sende linket?

Findes der programmer, som kan læse disse oplysninger ud af den fungerende
Ram-klods? Jeg kan ikke finde oplysningerne i min Bios.

Venlig hilsen Jørgen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-12-04 14:00

Jørgen Christensen wrote:
> Tak for svarene, men Karl Erik, glemte du at sende linket?
>
> Findes der programmer, som kan læse disse oplysninger ud af den fungerende
> Ram-klods? Jeg kan ikke finde oplysningerne i min Bios.

På Linux: lm_sensors.

--
Steen Suder

Fra : Leif Lassen

Dato : 08-12-04 17:57

On Wed, 8 Dec 2004 13:47:57 +0100, "Jørgen Christensen"
<SLET@DETjchrist@vip.cybercity.dk> wrote:

>Findes der programmer, som kan læse disse oplysninger ud af den fungerende
>Ram-klods?

Ja, prøv AIDA32

Den kan hentes her
http://www.freedownloads.be/html/downloaddetail.php?down_ID=353

er freeware

LL

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-12-04 20:10

Leif Lassen wrote:

> Ja, prøv AIDA32

Det er forældet og kan derfor have problemer med noget hardware.
Efterfølgeren hedder Everest Home Edition

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1

Jesper G. Poulsen

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 08-12-04 21:20

Tak for alle tipsene. Jeg har i mellemtiden fundet løsningen via
www.crucial.com, hvor man downloader et lille program, der analyserer PC'en
og foreslår hvilke RAM, der passer.
Med venlig hilsen, Jørgen

--
Med venlig hilsen, Jørgen

Fra : Brian Lund

Dato : 08-12-04 18:47

> Tak for svarene, men Karl Erik, glemte du at sende linket?
>
> Findes der programmer, som kan læse disse oplysninger ud af den fungerende
> Ram-klods? Jeg kan ikke finde oplysningerne i min Bios.

Det korte svar på dit oprindelige spørgsmål er; ja!

Det er den langsomste RAM-klods der sætter dagsordenen i din computer, og
PC3200 betyder bare at den maksimalt kan køre ved den hastighed (DDR400)...

Du kan med CPU-Z under menuen "speed"
Min 256 MB PC3200 Kingston er CL3.0, men ved 133MHz (DDR266) som du sikkert
skal køre i din maskine ja der kan den klare CL2.0...

Men... Du kan sagtens sætte en CL2.0 og en CL3.0 blok sammen, det er stadigt
den langsomste der bestemmer farten...

Brian

Fra : coward123

Dato : 13-12-04 19:49

Brian Lund wrote:

> Du kan med CPU-Z under menuen "speed"
> Min 256 MB PC3200 Kingston er CL3.0, men ved 133MHz (DDR266) som du sikkert
> skal køre i din maskine ja der kan den klare CL2.0...

Helt enig, CPU-Z er et glimrende program til det formål, foruden lille
og gratis. Vær opmærksom på det kan drille lidt under NT/xp-pro(aka nt
med nyt gui :P), hvis du ikke har fuld adgang (admin).
Har selv 2x256 kingston CL2.5 PC2100 ram der ifølge SPD skal køre C2.5
(2.5-3-3-6) ved 133/266, men kører fint med 2.0 (athlon xp1700, via
kt266a chipset)
Det ene er 2.0-3-3-6 og det andet 2.5-3-3-6 for 133/266 ifølge SPD, men
kører stabilt sammen ved 2.0-2-3-6. Benchmark forskellene er dog så
ubetydelige at det ikke rigtig kan mærkes, gav omkring 1% i 3dmark2001 i
forhold til 2.5-3-3-6.