God bog om databaser?
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 07-12-04 14:34

Hej

Jeg har igennem de sidste par år arbejdet på et par mindre software
projekter hvor der har været behov for mindre databaser...men projekterne
bliver stadig større og større hvilket også betyder større databaser...Nu er
det efterhånden nået til det stadie hvor kunderne begynder at kommentere
hastigheden:-\

Da jeg ingen uddannelse har i software kunne jeg godt tænke mig hvis nogen
kunne anbefale noget litteratur som er nogenlunde på mit niveau.

Anyways, kan i anbefale en god bog som er er et stykke over nybegynder og
ligger meget fokus på især hastighed men også logisk opbygning af
tabeller/relationer...

--
MVH
Thomas Eg Jørgensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-12-04 14:49

Thomas Eg Jørgensen skrev:

> Anyways, kan i anbefale en god bog som er er et stykke over nybegynder og
> ligger meget fokus på især hastighed men også logisk opbygning af
> tabeller/relationer...

Jeg har haft stor fornøjelse af Joakim Dalbys "Databasehåndbogen". Den
har ikke meget om specifik hastighedsoptimering, men en masse gode
afsnit om strukturering og normalisering af data - der er en vigtig
forudsætning for at kunne lave hurtige databaser.

Specifikt til MSSQL har jeg haft glæde af Robert Vieiras "SQL Server
2000 Programming".

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-12-04 18:30

Thomas Eg Jørgensen wrote:

> [...]
> bliver stadig større og større hvilket også betyder større databaser...Nu
> er det efterhånden nået til det stadie hvor kunderne begynder at

Med den rette opbygning, betyder større databasere ikke nødvendigvis
dårligere performance.

> Da jeg ingen uddannelse har i software kunne jeg godt tænke mig hvis nogen
> kunne anbefale noget litteratur som er nogenlunde på mit niveau.

Du skriver ikke noget om dit niveau. Ikke at jeg kender litteratur, men hvis
der er nogen, der skulle anbefale noget, bør du nok angive målgruppen.

> Anyways, kan i anbefale en god bog som er er et stykke over nybegynder og
> ligger meget fokus på især hastighed men også logisk opbygning af
> tabeller/relationer...

Ja - igen, ikke at jeg kan bidrage med litteratur, men du kan få et par råd
(performancewise):
* Når man snakker om normalisering, er der de teoretisk fuldendte eksempler,
men man risikerer at 'normalisere sig ihjel'. Hermed mener jeg unødig
komplekse forespørgsler, unødig kompleks programstruktur samt unødig stor
vedligeholdelsesbyrde.
* Når man snakker indeksering, er det en afvejning af, om performance er
kritisk i forhold til opdateringer eller forespørgsler. Du kan ikke få
begge dele.
* Når vi snakker programmering, er det vigtigt at udtage det 'billigst'
mulige resultatsæt. Dvs. færrest mulige felter/records, samt billigste
cursortype. Eksempelvis i forbindelse med MS SQLServer, så tag et kig på
'fast forward cursors'[1], der er mere end en faktor 10 hurtigere i forhold
til default cursor.

Det var lige et par overordnede ord, men jeg synes du skal starte med at
finde ud af, om dit performanceproblem - hvis du har et sådant - ligger i
applikationslaget eller databaselaget.

[1] Jeg sidder ppå min Linux æske, og har ikke lige mulighed for at slå op i
BOL. Men det hedder noget lignende.

Stig Johansen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-12-04 08:59

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jeg har haft stor fornøjelse af Joakim Dalbys "Databasehåndbogen".
Den
> har ikke meget om specifik hastighedsoptimering, men en masse gode
> afsnit om strukturering og normalisering af data

Hvilket er som det skal være. Uden en god strukturering og gennemført
normalisering, kan man muligvis lave en database, der til et specifikt
formål kører hurtigt. Men den dag man skal lave andre forespørgsler
opdager man, at man har gjort livet surt for sig selv.

> - der er en vigtig
> forudsætning for at kunne lave hurtige databaser.
Nemlig.

Kristian

Fra : Jesper Sommer

Dato : 08-12-04 23:31

Jeg kan anbefale:
Fundamentals of Database Systems (Third edition)
ISBN: 0-201-54263-3

Gennemgangen af boolsk algebra er dræbende kedeligt, men gennemgående er
bogen ret go'

- Jesper