to kattebrøder
Fra : mogens nielsen

Dato : 06-12-04 12:13

Med venlig hilsen
mogens nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar
charley og frede er brøder de blev født for ca. 7 år siden.
jeg bor på 3. sal inde i københavn, så de har aldrig været ude.
dette kan tit give mig dårlig samvittighed, fordi når jeg kikker på
disse prægtige dyr så kan jeg jo godt se at de er jæger som er født til
at leve i den fri natur. men det gør de ikke, de sover faktisk det meste
af dagen. nogle gange brokker de sig højlydt (siremeser/perser) og tager
sig en løbetur rundt i lejligheden, de kommer aldrig op i højste fart da
der ikke er plads til det og jeg bilder mig ind at det fulstrer dem for
løbeturen ender somrel altid med at de stopper stivbenet op, og begynder
at slikke sig på poterne. jeg kan jo ikke rigtig gøre noget ved det da
jeg aldrig ville lukke dem ud på gaden da jeg ville frygte at det ville
blive deres sikker endelige. kan jeg gøre noget for at give dem noget
mere motion og give dem noget af deres naturlige instingter tilbage.
jeg fortæller mig selv at de dog har hindanden og de ligger meget tit
meget tæt sammen eller oven på hinanden, sjældent er de oppe at toppes,
men det sker.
er det mig der giver mine katte for mange "tanker" som de overhovedt
ikke har
og trives de ikke bare med det de har, da de jo aldrig har prøvet andet.
jeg holder af disse katte, da de altid er der, de betyder meget for mig.
jeg har et travlt liv og disse kærlige væsner giver mig ro, så kun det
bedste er godt nok for dem. er jeg den enste der har det sådan. jeg tror
det ikke kærlig hilsen og god jul ----okbeat.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 06-12-04 12:47

Hej Mogens,

Jeg kan godt forstå, at du kommer til at tænke på, om misserne bliver
aktiveret nok. Hvis det kan hjælpe lidt, så er det ikke så ualmindeligt,
at især indekatte (men også nogle inde-/udekatte) engang imellem holder
"crazy half hour" for at komme af med lidt krudt.

Det bedste du kan gøre er vel at lege en hel masse med dem. Du kan måske
også give dem et godt klatretræ (med huler og sådan noget).

Jeg ville bestemt heller ikke lukke dem ud, der hvor du bor - højst i
sele, hvis de kan lide det? Men er du først begyndt på det med selen, så
er du jo nødt til at blive ved. Og det kræver tid - samt et sted, hvor
det kan foregå i ro og mag uden hunde! (husk, de kan ikke flygte med
selen på, og må heller ikke klatre i træer, da de så kan hænge fast).

Det er vel nok godt, at du har 2. Så underholder de hinanden lidt. Men
de vil bestem også gerne have underholdning fra dig

Mvh. Betina

Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-12-04 14:41

Nu ved jeg jo ikke om du allerede har indrettet dig sådan .-) Men - det
er en god ide at tænke i højden også. Klatretræer til loftet, hylder på
væggene, huler på klædeskabet.. På den måde kan du faktisk give dine
katte flere m2 selv om dit gulvareal er lille. Hvis der er siameser i
dem, elsker de sikkert at klatre og springe?
Katrine har nogle rigtig gode billeder af, hvordan det kan gøres på sin
hjemmeside:
http://www.beydana.dk/kat-i-lejlighed.htm
(Tak Katrine!)
--