telnet til moxa nport seriel server fra so~
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-12-04 13:55

Jeg har et problem med en Moxa NPort DE-308 server som giver
telnet-adgang til den serielle console-port på et par Sun-maskiner.

Problemet består i at alt hvad jeg skriver vises to gange, og at Enter
sender to linieskift (hvilket giver visse problemer ved
passwordindtastning). Fra Windows kan jeg bruge Ctrl-J til at få et
enkelt linieskift, men det virker ikke fra Linux/Solaris.

Efter at have rodet med "crlf off", "chmod off" og "binary" - som ikke
hjalp - har jeg nu slået termdata flaget til, og får følgende for to
tomme kommandoer efterfulgt af "who am i":

# > 0x0 0d0a2320

< 0x0 0a

# > 0x0 0d0a2320

< 0x0 0a

# > 0x0 0d0a2320
who am i
< 0x0 77686f20616d20690a
who am i
root console Dec 6 11:18
> 0x0
> 77686f20616d20690d0a726f6f7420202020202020636f6e736f6c6520202020
> 0x20 20204465632020362031313a31380d0a
# > 0x0 2320

Er der en telnet-haj der kan give mig et tip til hvad jeg kan skrue
på?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 06-12-04 16:29

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> [...]
> passwordindtastning). Fra Windows kan jeg bruge Ctrl-J til at få et
> enkelt linieskift, men det virker ikke fra Linux/Solaris.

Det lyder mere som en fejl på RS-232 siden. Er du sikker på at din
seriel port ikke echo'er det du skriver ?

Jørn

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-12-04 18:40

Jørn Hundebøll <spamnews2@dblue.dk> writes:

> Det lyder mere som en fejl på RS-232 siden. Er du sikker på at din
> seriel port ikke echo'er det du skriver ?

Systemet er lavet sådan at der er et kabel der stiller en PC-lignende
port til rådighed ud af Moxa-boksen, og som kobles sammen med det
officielle Sun-kabel som har et almindeligt stik som kan gå i en PC.

At Sun-kablet virker, checkede jeg i eftermiddag. Tidspunktet som der
ekkoes på, tyder for mig på at det ikke sker i hardwarelaget men i
telnetlaget (tegnene ekkoes en linie af gangen).

Nu sidder jeg ikke ved maskinen, men kan det måske være fordi der er
gået i liniemode?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 07-12-04 01:15

> [...]
> port til rådighed ud af Moxa-boksen, og som kobles sammen med det
> officielle Sun-kabel som har et almindeligt stik som kan gå i en PC.

Dvs at når du smider kablet direkte i en PC uden om Moxa boksen, så
virker det fint ? Har du checket opsætningen af Moxaen - den kan jo
bruges i forskellige modes - noget 7/8 bits problem ? Du har ikke en
elektrisk forbindelse (kortslutning) imellem 2 og 3 på kablet fra moxaen
så Sun høre hvad den selv siger ?

Smid evt. Moxaens serielle udgang ind på din PC, og start et terminal
program og se om der kommer noget ekstra når du fra samme PC telnet'er
til Moxaen. Det plejer at afklare mange ting.

Mht telnet kan jeg ikke hjælpe - det andet er også mere for at sige
fejlen er telnet Normalt er telnet for mig "bare" en simpel socket
terminal som aldrig har givet problemer.

Jørn