RegExp med bogstaver samt - _ og .
Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 06-12-04 23:05

Jeg forsøger at opbygge en regexp, som må indeholde små bogstaver a-z,
hvilket den både skal begynde og slutte med. Herudover må der være et antal
_ og - og ét eller ingen .

^[a-z]$(-)(_)(\.) virker ikke
^[a-z]$-_\. virker heller ikke

Jeg har været igennem mere end 10 sider omkring regexp, men kan ikke
gennemskue denne simple regexp. Hvordan skal den se ud?

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Aarhus

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 06-12-04 23:50

Eller jeg bør nok være mere præcis. Søger en regexp som matcher et gyldigt
domænenavn, dvs. der må jo så egentlig også godt være tal i. Altså noget i
denne stil, men kan ik få det til at gå i andet end udu...

^([a-z|0-9])-_ (\.?[a-z]{2,4})$

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Aarhus

Fra : thomas fagerholt

Dato : 07-12-04 08:34

> [...]
> domænenavn, dvs. der må jo så egentlig også godt være tal i. Altså noget i
> denne stil, men kan ik få det til at gå i andet end udu...

^[a-z0-9][\-a-z0-9]*\.[a-z]{2,4}$

Der må ikke være _ [underscore]
Desuden mangler der specialtegn. Du kan se de tilladte på
http://www.difo.dk/regler/Tegn-01-01-2004.pdf

/Thomas

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 07-12-04 10:33

Jeg skal lave et regexp, der er nogenlunde generisk for alle verdens
domæner, så jeg undlader indtil videre specialtegn.

^[a-z0-9][\-a-z0-9]*\.[a-z]{2,4}$ giver fejl på . i f. eks. domain.dk?

/Anders
--
Anders Lau Mandsholm
Aarhus

Fra : thomas fagerholt

Dato : 07-12-04 11:13

> [...]
> domæner, så jeg undlader indtil videre specialtegn.
>
> ^[a-z0-9][\-a-z0-9]*\.[a-z]{2,4}$ giver fejl på . i f. eks. domain.dk?

Det virker fint for mig når jeg tester i Regular Expression Workbench V2.0
(http://blogs.msdn.com/ericgu/archive/2003/07/07/52362.aspx)

Prøv at skrive ^[a-z0-9][\-a-z0-9]*[\.][a-z]{2,4}$ i stedet

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 07-12-04 12:08

Det må være den omgivende kode, der gør noget galt i så fald... Bruger et
formvalideringsscript fra
http://www.javascript-coder.com/html-form/javascript-form-validation.phtml,
hvor en af valideringsmulighederne er regepx. Denne regexp smides så ind i
scriptet i en includefil og det må være der, at der går noget galt...

Tak for inputtet.

/Anders

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 09-12-04 15:36

Hvad med denne:

regexp=^[\w-\.]*\.[A-Za-z]{2,4}$

Kunne den ikke også bruges som dækkende for et domænenavn?

/Anders

Fra : thomas fagerholt

Dato : 09-12-04 16:23

"Anders Lau Mandsholm" <mitfornavn@mitefternavn.name> wrote in message
> Hvad med denne:
>
> regexp=^[\w-\.]*\.[A-Za-z]{2,4}$
>
> Kunne den ikke også bruges som dækkende for et domænenavn?

Nej, for det er ikke tilladt med .(punktum) og der skal være mindst et tegn
(nogle TLD skal have 2). Det første tegn må ikke være - (minus)

Du kan bruge:
^\w[\-\w]*\.[a-z]{2,4}$

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-12-04 16:49

thomas fagerholt skrev:

> Du kan bruge:

TLD kan godt være længere end 4 tegn - .museum er også et gyldigt TLD.

Man kan udvide til maks 6 tegn i tld'et, eller også kan man skrive alle
generiske tld'er ind i regex'et:
([a-z]{2}|com|edu|gov|int|mil|net|org|arpa|biz|info|name|pro|aero|coop|museum)

--
Jens Gyldenkærne Clausen