Flytte på billede
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 06-12-04 12:48

Hejsa

Jeg er ved at lave et interface til en søgemaskine baseret på
geografiske koordinater. Til det formål har jeg et Danmarkskort, som man
kan klikke på for at finde ting og sager i det pågældende område.

Jeg vil nu gerne have lavet det sådan, at når musen føres hen over
billedet, så flytter en cirkel med musen rundt, så man kan se det
område, som søgningen dækker. Jeg har altså brug for at kunne sætte
cirklen x- og y-koordinater i billedets onmousemove.

Jeg har i forvejen noget javascript i onmousemove, der leger med
koordinater, så jeg ved, at dén del virker (altså at jeg kan fange
musen position over billedet), men jeg kan ikke finde ud af at sætte
cirklens x og y. Følgende er blevet prøvet:

document.getElementById('cirkel').x = ny_x;

og

document.getElementById('cirkel').style.left = ny_x;

Men første version prøver at sætte en variabel, som kun kan aflæses,
og den anden virker bare ikke (jeg er ikke så meget inde i DOM'en, at jeg
ved hvorfor).

Forslag?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 07-12-04 19:23

> [...]
> område, som søgningen dækker. Jeg har altså brug for at kunne sætte
> cirklen x- og y-koordinater i billedets onmousemove.

For at fange musens placering bruges event.clientX og event.clientY (IE4+).
style.pixelTop og style.pixelLeft er i IE til at sætte hhv. top og
left-koordinaterne for øverste venstre hjørne af et element.

Du kan læse mere om DOM på
www.w3.org
www.w3schools.com/dom/

Der er mere om museplacering på:
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex13/index.html

Håber du kan bruge det til noget!

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 09-12-04 11:10

On Tue, 07 Dec 2004 19:22:32 +0100, Jonas Schmeltz Aaberg wrote:

> Du kan læse mere om DOM på
> [...]

Joh - jeg vil da lige tage en kigger på DOM'en... men det viste sig, at
min kode faktisk var god nok, når bare jeg ændrede

document.getElementById('cirkel').style.left = ny_x;

til

document.getElementById('cirkel').style.left = ny_x + 'px';

Takker.

--
Mvh.
/Thomas