CC ADSL
Fra : Ukendt

Dato : 06-12-04 17:57

Hej NG

Overvejer et skifte til CC fra TDC, men hører til på en central hvor CC ikke
har deres
eget udstyr, er det så stadigt muligt at få dem som udbyder ?(eller er det
kun Tiscali, Tele2 ect.
som lejer sig ind ved TDC??).
Hastigheden som jeg overvejer er 2048/128, er der nogen som har dette
produkt?? og hvordan kører
det med den lave upload??? (var der ikke noget snak om at det reelt var 196
i upload??)

- Skal lige nævnes at jeg HAR fastnet i forvejen og den beholder jeg (inden
nogen ville nævne noget
om bærelinje)

Mvh
Thomas

Fra : Jesper H. Larsen

Dato : 06-12-04 18:00

> [...]
>har deres
>eget udstyr, er det så stadigt muligt at få dem som udbyder ?(eller er det
God idé, CC lejer sig også ind på TDC's centraler så de kan oprette
dig på en bitstream-linie.

>Hastigheden som jeg overvejer er 2048/128, er der nogen som har dette
>produkt?? og hvordan kører
>det med den lave upload??? (var der ikke noget snak om at det reelt var 196
>i upload??)
Du får reelt 192 i upload så den faktiske brugbare upload vil være
128, selvom du river alle 2048 rundt.

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-04 18:08

"Jesper H. Larsen" <jesper.h@larsen.dk> skrev i en meddelelse
> Du får reelt 192 i upload så den faktiske brugbare upload vil være
> 128, selvom du river alle 2048 rundt.

Takker for hurtigt svar

Mvh
Thomas

Fra : Jesper H. Larsen

Dato : 06-12-04 18:09

>Takker for hurtigt svar
No problemo :D

Fra : Morten Wartou

Dato : 06-12-04 18:22

> [...]
> dig på en bitstream-linie.

> Du får reelt 192 i upload så den faktiske brugbare upload vil være
Interessant. Men jeg forstår ikke helt hvad du mener - kan du uddybe? Jeg
går selv og venter på en 2048/128, og er spændt på om jeg kan overleve den
hastighed (er desværre nødsaget til at sige farvel til min 2,3/2,3).

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Jesper H. Larsen

Dato : 06-12-04 18:58

>Interessant. Men jeg forstår ikke helt hvad du mener - kan du uddybe? Jeg
>går selv og venter på en 2048/128, og er spændt på om jeg kan overleve den
>hastighed (er desværre nødsaget til at sige farvel til min 2,3/2,3).

Hvis du bruger din totale downloadbåndbredde vil der gå en masse
upload til kontrolpakker, og ved en 2048+ er dette en del der ryger på
upstreamen. Derfor vælger CC at levere 192. Faktisk er det nu
tilfældet på alle CC's linier, da der jo er kommet telefoni med QoS
(som 'stjæler' de 64kbps den skal bruge når man løfter røret), og det
ville ikke være sjovt at surfe og snakke i telefon samtidig med kun
128 i upload.

Man bliver aldrig den samme igen, når man går væk fra en synkron
forbindelse :)

Fra : Morten Wartou

Dato : 06-12-04 20:00

> [...]
> 128 i upload.
>
> Man bliver aldrig den samme igen, når man går væk fra en synkron
Pragtfuldt. :) Jeg anede ikke telefonien havde QoS - og jeg har overvejet
IP-telefoni, og var lidt nervøs ved om de 128 kbps var nok - og så får man
endda både QoS og 192 kbps - så kan jeg sove roligt. :) Takker.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jesper H. Larsen

Dato : 06-12-04 22:42

>Pragtfuldt. :) Jeg anede ikke telefonien havde QoS - og jeg har overvejet
>IP-telefoni, og var lidt nervøs ved om de 128 kbps var nok - og så får man
>endda både QoS og 192 kbps - så kan jeg sove roligt. :) Takker.

Hehe, ingen problem. Det er dog ikke IP-telefoni, men VoDSL (Voice
over DSL) hvilket er meget forskelligt. VoDSL har en separat
forbindelse til centralen som kører udenom Internettet, og derfor
opnås en knivskarp telefonforbindelse med konstant bitrate.
IP-telefoni kører over Internettet hvilket gør at
Internetforbindelsens kvalitet/hastighed afgør hvordan det fungerer.

Fra : Morten Wartou

Dato : 06-12-04 22:46

Jesper H. Larsen wrote:

> [...]
> IP-telefoni kører over Internettet hvilket gør at
> Internetforbindelsens kvalitet/hastighed afgør hvordan det fungerer.

Ah, jeg tænkte at man kunne sætte sin IP-telefoni-boks foran routeren, og så
kunne den sørge for QoS. Er Cybercitys telefoni da VoDSL? Det må det jo
næsten være kan jeg regne ud. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jesper H. Larsen

Dato : 06-12-04 23:03

>Ah, jeg tænkte at man kunne sætte sin IP-telefoni-boks foran routeren, og så
>kunne den sørge for QoS. Er Cybercitys telefoni da VoDSL? Det må det jo
>næsten være kan jeg regne ud. :)

Hvis du har en IP-telefoni boks der skal sidde foran routeren skal den
have indbygget ADSL-modem. Og ja, Cybercitys telefoni er VoDSL.

Fra : Morten Wartou

Dato : 06-12-04 23:11

Jesper H. Larsen wrote:

> Hvis du har en IP-telefoni boks der skal sidde foran routeren skal den
> have indbygget ADSL-modem. Og ja, Cybercitys telefoni er VoDSL.

Ah. Jeg havde indtryk af at der blev sat et ADSL-modem op foran routeren,
men det sker ikke i Cybercitys tilfælde kan jeg regne ud. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jesper H. Larsen

Dato : 06-12-04 23:18

>Ah. Jeg havde indtryk af at der blev sat et ADSL-modem op foran routeren,
>men det sker ikke i Cybercitys tilfælde kan jeg regne ud. :)
Hmm.. måske taler vi forbi hinanden.

Cybercity leverer, til telefonien, en ADSL-router med telefonudgang.
Altså den fanger WAN på kobberet, router det ud på LAN - og opretter
en separat forbindelse til telefonen når du løfter røret, som sidder i
denne telefon-udgang.

Fra : Morten Wartou

Dato : 07-12-04 00:28

Jesper H. Larsen wrote:
> [...]
> Altså den fanger WAN på kobberet, router det ud på LAN - og opretter
> en separat forbindelse til telefonen når du løfter røret, som sidder i

Ja, den er jeg med på. Men i mit tilfælde, hvor jeg påtænker normal
IP-telefoni (Cybercitys telefoni er alt for dyrt hvis man ikke ringer særlig
meget), troede jeg man kunne sætte sin IP-telefoniboks op mellem
ADSL-modemet og routeren, og lade IP-telefoniboksen tage den båndbredde den
har behov for - men da ADSL-modemet jo åbenbart er indbygget i den router
man får leveret, bliver det jo nok lidt svært. Men måske der er en
gennemgang i sådan en IP-telefoniboks der kan sørge for
båndbreddebegrænsning, ved du det? Altså, at man sætter IP-telefoniboksen
mellem ADSL-routeren og sin switch/computer.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jesper H. Larsen

Dato : 07-12-04 01:03

> [...]
>båndbreddebegrænsning, ved du det? Altså, at man sætter IP-telefoniboksen
>mellem ADSL-routeren og sin switch/computer.

Din IP-telefoni-boks kan ikke køre QoS eller på nogen måde begrænse
båndbredden for andre enheder. En mulig løsning kunne være at finde en
router at smide bag den du får fra Cybercity, som så har QoS eller
noget traffic-shaping så du kan kontrollere båndbredden - og hvordan
denne bliver routet ud til de forskellige maskiner.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 07-12-04 21:34

Jesper H. Larsen wrote:

> [...]
> noget traffic-shaping så du kan kontrollere båndbredden - og hvordan
> denne bliver routet ud til de forskellige maskiner.

Måske sådan en her:
<http://www.midtdata.dk/asp/index1280.asp?varernr=DVG-1120S&goto=productinfo&mainfunc=link&>

Med fare for at link'et virker, så er det en D-Link DVG-1120S

--
Mvh Henrik.

Fra : Jesper H. Larsen

Dato : 09-12-04 11:26

Min Linksys WRT54G router har også QoS i nyeste firmware, det virker
super nice :)

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-12-04 23:42

> eget udstyr, er det så stadigt muligt at få dem som udbyder ?(eller er det
> kun Tiscali, Tele2 ect.
> som lejer sig ind ved TDC??).

Hos Tiscali kan du ikke længere blive kunde, hvis der ikke er eget udstyr på
centralen.

--
Mvh. Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 14:59

> Hos Tiscali kan du ikke længere blive kunde, hvis der ikke er eget udstyr

> centralen.

Okay er det ikke noget nyt, synes da jeg har set flere Tiscali DSLèr hvor
det er TDC videresalgs linjer???

Mvh
Thomas

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-12-04 18:07

> Okay er det ikke noget nyt, synes da jeg har set flere Tiscali DSLèr hvor
> det er TDC videresalgs linjer???

Det er relativt nyt - og jeg forstår så udmærket beslutningen.

--
Mvh. Jesper